Recept om je huwelijk te redden

ManB klaagt steeds dat er niets “lekkers” in huis is.
Niet iedereen denkt daar zo over als ze mij zien, maar dat is misschien een heel ander onderwerp dan dit.

In zijn familie zijn veel van die hypevolgers. Dan weer dit dieet en dan weer dat. En natuurlijk mogen we geen suiker en worden we overal dik van. En natuurlijk is het ieders schuld als ie een ziekte krijgt, had ie maar geen suiker moeten eten, en niet zo dik moeten worden, en niet moeten roken en drinken.
Je snapt vast wel dat ik een grote hekel aan de huwelijkse plicht heb, eens in de zoveel mee naar die familie. Want ik ben ook dik en mijn klachten zullen overgaan als ik afval. Gezonder dan ik nu eet bestaat niet.
Jawel schoonmoe: jij houdt niet van uit de ban springen en je eens lekker laten gaan, maar ik wel! Als het niet in eten is dan wel in sex of nou ja… ik hoef niet alles te vertellen.
Ok, bij mij valt het er niet zomaar af zoals bij haar.
Ik doe niet aan dieeten, ik kies wat ik lekker vind, en lust ook graag eens een lekker koolhydraatje.
En als ik een vriendin op de thee krijg die taartjes meeneemt, dan eet ik ze gewoon samen met haar op, en zeur niet over suiker en gewicht.

Maar goed, ik zal ManB wel weer tegemoet komen en iets lekkers voor zijn smaakpapillen maken. Al weet ik dat hij dit niet bedoelt, hij wil een gewoon koekje uit de supermarkt, met suiker, om er dan weer over te klagen dat al dat suiker zo ongezond is.

Nou komt ie dan, dit recept, speciaal om je huwelijk te redden.
Zo uit de vrije pols gemaakt.

Gekookte penne (die lust hij niet en had ik veel van over) met de staafmixer grof malen met groenegroentenpoeder (ik ben er dol op in allerlei gerechten en recepten). Scheut water erbij omdat de groentenpoeder dik is.
Een paar gedroogde pruimen aan stukjes, stukjes appel, gebroken walnoten, hennepzaad, ei en een kwart theelepeltje bakingsoda (hangt natuurlijk af van de hoeveelheid die je bakt, ik heb 8 van deze kleintjes. En misschien is dit middel ook wel niet nodig.
Zout voeg ik nooit toe maar kan me wel voorstellen dat er mensen zijn die dat liever wel doen. Maar ook baking soda is zout.

De dikke pasta goed mengen. En een schep per koek in de koekenpan. Ik doe het met roomboter maar wellicht is olie een prima alternatief.
Zacht vuurtje, deksel op de pan, gewoon wachten tot het gaar is. Voor de snelle baksters en bakkers gaat het natuurlijk heel anders.

Voor mij weer een verrassend lekkere lunch, vooral met de paarse wortel, komkommer en tomaten erbij.
En nu maar afwachten of ManB dit kan waarderen als suiker-en-meelkoekjesvervanger.
Maar ik ken het antwoord al: nee.

Dit bericht werd geplaatst in Eten en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

12 reacties op Recept om je huwelijk te redden

  1. De olie lijkt me inderdaad een prima alternatief voor roomboter maar verder ziet het er aantrekkelijk uit en durf ik er best in te bijten. Een huwelijk redden met verantwoorde maaltijden ? ik betwijfel of dat mogelijk is ๐Ÿ™‚

  2. Appelvrouw zegt:

    Henk,
    Met bakken in olie heb ik moeite, bakt zo aan in de pan. Ik eet ook gewoon volle yoghurt omdat dat in mijn ogen voedzamer is, geeft meer verzadiging dan die magere waterige derrie.

    Mijn huwelijk is er wel mee te redden, als het echt mis zou zijn of bij een echte ruzie die dieper gaat dan suiker, zou ik er niet over schrijven ๐Ÿ™‚

  3. reinejragolo zegt:

    Wederzijds respekt maakt rouwe bonen zoet.

  4. Appelvrouw zegt:

    Reine,
    Voor respect moet je wel iets doen, dat is geen vanzelfsprekendheid.

  5. bentenge zegt:

    Nou kijk, daar moet mijn vrouw niet mee af komen hoor. Dat kost haar een huwelijk(snacht).

  6. Appelvrouw zegt:

    Bentenge,
    Dat is mooi als ze eens een nachtje rust wil ๐Ÿ™‚

  7. Appelvrouw zegt:

    Verrassing!
    ManB heeft vanmiddag na zijn werk al 2 opgegeten en vond ze heerlijk.
    ARGGGGG, nu moet ik delen

  8. Rob Alberts zegt:

    Te laat maar ik zou jou graag ten huwelijk vragen.
    Deze reddingsmethode past goed bij mijn smaakpalet.

    Zonnige groet,

  9. Gerrit zegt:

    Je zou toch haast gaan denken dat ManB hier stiekem meeleest he.? ๐Ÿ™‚

  10. Appelvrouw zegt:

    – Rob,
    Dan valt er weinig te redden als je dit eten lust ๐Ÿ™‚

    – Gerrit,
    Dat sluit ik niet uit, gezien het feit dat hij zei ze lekker te vinden ๐Ÿ™‚
    maar hij heeft me er nog nooit op aangesproken. Ik weet niet of hij iets leest maar het is openbaar.

  11. Skippy zegt:

    Olie is voor machines, doe mij maar roomboter. En euhm jou huwelijk?? Bijna een lat, jij bent vaak op pad.

  12. Appelvrouw zegt:

    Skippy,
    LOL. Ja olie is voor machines, maar ook voor mijn haar.
    Ik ben niet meer zo vaak op pad nu HteD is overleden en ik besloten heb niet meer te gaan kamperen (dit jaar tenminste ๐Ÿ™‚ )
    Ik ben steeds vaker thuis, een echte huisvrouw, poetsend en soppend.
    En dat doet mijn huwelijk ook geen kwaad, hij klust meer en is veel gezelliger.

Geef een reactie

