Bagage

Omdat mijn 2 logeerweken deze maand, en de 2 van volgende maand in Drenthe, zijn vervallen wegens overlijden van HteD, had ik het plan opgevat te gaan kamperen daar in de buurt.
Maar mijn plannen houden nooit stand, en nu ga ik naar Friesland.
Omgeving waar ik met Vroems heb geleefd nog eens terugzien. En het laatste pijnlijke jaar nog herinneren hoe hij zwoegde door de dagen en vocht met de verschrikkelijke vermoeidheid en later met de pijn.

Twee mannen, zo verschillend.
HteD leefde in het leven, veel ongemakkelijk en steeds meer beperkingen door hartfalen, liet niet zien dat hij de dood voor ogen had. Hield van mensen om zich heen en had die ook dagelijks. Hij was een goede vriend, voor mij, en voor vele anderen.
Op een nacht is hij weggevallen zonder “ellende”.
Geboren en gestorven in zijn eigen huis.

Vroems was mijn grote liefde.
Hij leefde naar de dood toe, regelde en plande en zorgde.
Wilde vooral veel alleen zijn. Altijd verschrikkelijk moe en het laatste half jaar erg veel pijn door de galwegkanker, veel morfine. Palliatieve sedatie werkte niet, het werd een spoedprocedure euthanasie.
Mijn rouw duurde 5 jaar in fases.
Nu, in het 6e jaar ben ik pas bezig om me hier thuis te voelen en mezelf een plek te geven, in plaats van zoals ik al 23 jaar gedaan heb zwervend van die naar die, en weer naar huis wat ik nooit tot thuis maakte, omdat ik vaker op de fiets zat.
Geen wonder dat mijn fietstassen altijd vol bagage zaten. Ik begrijp het nu pas.

En nu, andere tijden, andere ontwikkelingen.

Dus Friesland: het land waar ik opgroeide, mishandeld en misbruikt werd, niet gewenst was,
waar Vroems leefde en die me welkom heette,
ik kom altijd weer terug.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

8 reacties op Bagage

  1. Rob Alberts zegt:

    Eigen keuzes doorleefd met jouw verleden gaan je misschien ooit het geluk brengen dat je nodig hebt.

    Bemoedigende groet,

  2. Appelvrouw zegt:

    Rob, eigen keuzes is juist mijn probleem. Ik kan niet kiezen, wil alles 🙂
    Het geluk moet je pakken, niet wachten tot het gebracht wordt 🙂

  3. Lucia zegt:

    ik wil je graag helpen een plek te geven, maar het kan zijn dat ik maar een voorbijganger ben.

  4. Appelvrouw zegt:

    Lucia,
    Bij elkaar stilstaan is al waardevol genoeg, je kunt altijd weer verder gaan als we uitgepraat zijn. Pas dan zullen we weten wie de voorbijgangers in ons leven waren. Die zijn evengoed waardevol.
    Er waren veel voorbijgangers in mijn leven aan sommigen heb ik me opgetrokken, anderen waren zonder het te weten een goed voorbeeld waaraan ik me spiegelde, anderen waren leuke opvulling, anderen stoorzenders. Ik denk dat de meesten niet weten wat ze voor me betekent hebben.

  5. els zegt:

    Misschien nog eens de plekken bezoeken uit je verleden. Misschien is er ook ruimte om nieuwe plekken toe te voegen. Hoop dat je met goede en nieuwe herinneringen weer thuis komt.

  6. Gerrit zegt:

    Heb een fijne, en mooie tijd in de enige omgeving waar je ooit echt gelukkig was Appelvrouw. Take care, en kom goed en blij weer terug hé.

  7. Appelvrouw zegt:

    – Els, naar de boerderijplek ben ik al vaak teruggeweest, daar is niets meer van toen. En het huis van Vroems staat er ook niet meer. Ik wil nog genieten van de fietstochten die ik in de omgeving maakte. En nu zonder het verdriet over Vroems. Dezelfde plaatsen zien met een ander gevoel.

    – Gerrit,
    Nou niet overdrijven hoor 🙂 ik was op veel plaatsen gelukkig, niet aldoor maar veel geluksmomenten. Zelfs op de boerderij als ik helemaal alleen aan het werk was, of de weilanden in moest om de koeien op te halen of wat dan ook. Ik kan je garanderen dat ik uitgeput thuiskom!

  8. Blewbird zegt:

    Mooi hoor, wat je doet, met die plekken en je fiets. Groetjes

Geef een reactie

