boodschapje

Geschrokken keek ik naar de boodschappen die ik vanmorgen deed.
Ze zeiden dat die “goedkope” supermarkt goede groenten heeft. Omdat het er dit weekend ook weer niet naar de groentenkwekerij in Noordlaren ga, verkoos ik deze goedkope winkel eens te proberen.
Toen ik het thuis uitpakte viel het me ineens op, ongelooflijk, dat had ik nooit eerder zo gezien.
Zie jij het ook?

En of er niet genoeg in plastic was verpakt kocht ik ook nog een hele rol vuilniszakken
alleen maar om alles wat ik achter en voor het knieschot vandaan heb gehaald weer te verpakken om weg te doen.
Vroeger was alles veel beter, toen gooiden we die overbodige spullen op de brandstapel achter het huis.
Maar toen was tenminste niet ieder wissewasje in plastic of blik verpakt.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

10 reacties op boodschapje

  1. Rob Alberts zegt:

    Sinds ik plastic gescheiden mag aanleveren, heb ik bijna geen restafval meer.

    Duurzame groet,

  2. wokkesplak zegt:

    Toen hadden wij konijnen en schapen voor de rest muizen. En savonds een prakje. Er ging niets verloren.

  3. Gerrit zegt:

    Wat mij persoonlijk het meest stoort aan oa plastic is dat (te) veel mensen na gebruik soms zo achteloos, en ronduit asociaal met het afval er van omspringen, je komt zelfs midden in de mooie Drentse natuur en bossen plasticafval tegen, om nog maar te zwijgen over de inmiddels voor het leven daar, bedreigende plasticsoep in de zeeën en oceanen.

    Inderdaad, vroeger was het op veel punten beter, al zou het in dit geval alleen al zijn om de groente uit de moestuin, het fruit uit de appelhof, en het vlees van de dieren uit de eigen stal. Ik blij dat ik op een plek opgroeide waar het goed was.

  4. We hebben, net als bijna de hele rest van Nederland containers voor plastic afval. Zou ook zo mooi zijn als iedereen zich bewust is van het feit dat het daarin hoort

  5. bentenge zegt:

    Het is me wat. Kan dat niet gerecycleerd worden voor implantaten ? Mogelijks lost dat al een en ander op 🙂 Flauw mopje. I know. Onze oceanen verdrinken in plastic.

  6. Appelvrouw zegt:

    – Rob,
    Moet je dat eerst opslaan, of nóg een container erbij?

    – Wokke,
    Ja, bij ons ook, katten aten met de pot mee en slurpten stiekem van de melk, maar vingen verder hun eigen eten.
    Hond at ook met de pot en misschien at hij van het hondenvoer mee, dat weet ik niet meer.
    Varkens aten ook graag wat.
    Maar volgens mij hadden wij nooit prakjes want we kwamen altijd tekort.
    Eens per jaar de grote afvalverbranding, maar zoveel als je vroeger in een jaar had, hebben ze nu in een dag.
    Dat verbranden was natuurlijk ook slecht voor het milieu, maar vergeleken met wat je nu overal aantreft zal het wel meevallen.

    – Gerrit,
    Dat vind ik ook erg. Gisteren was ik bij een picknickplaatsje, heel snoezig. Er stond zelfs een prullenbak. Maar het vuilnis, de plastic flessen laten 2 meter verderop in de struiken.
    En mij maak maar niet wijs dat dat allemaal van de jeugd is, net zoals in het bos en andere natuurplaatsen.
    Ik denk eerder aan al die keurige ouderen op hun sjeesfietsen.
    Kennelijk schamen mensen zich er niet voor hun afval achter te laten in de natuur.
    Ik vergeet trouwens zelf ook wel eens een pop of ander speelding in de natuur.

    De grond was vroeger nog niet zo uitgeput waardoor er ook meer voedingsstoffen in het eten zaten, heb ik me laten wijsmaken.

    – Henk,
    Maar het blijft plastic.
    Aan afvalscheiding doe ik niet want dat is duur. Die mening deelt onze gemeente ook.

    Het lijkt mij veel beter om bij het kopen te beginnen. Je koopt geen (of veel minder) spullen meer in plastic.
    Dat heeft mijn voorkeur.
    Want zelfs bij vuilnisbakken bij bankjes in de natuur wordt het plastic er naast gegooid.
    En ik denk dat het nog heel lang zal duren voordat er weer een generatie komt die zich daar wat van aantrekt.

    – Bentenge,
    “Oceanen verdrinken in plastic” dat is wel een schrijnend, maar mooi gevonden mopje.

  7. Henk Bossema zegt:

    De fietsroute van scholieren is te herkennen aan de bergen verpakkingstroep in de bermen en sloten. Een vuilniszak door de ramen van hun ouders gooien mag niet, krijg je troep van.
    Verder alles goed hoor. 😉

  8. Appelvrouw zegt:

    Die plastic fruitshootflesjes haal ik hier ook regelmatig uit de tuin, soms niet eens leeg. En dan woon ik nog niet op een fietsroute naar school.

    Het is toch niet stoer als je een lege plastic fles of blikje weer in je tas terugstopt. Dat begrijp ik wel, lachen anderen je uit.

    Als nu eens na de jaar wisseling, en na een festival het vuil een week niet zou worden opgehaald dan werden we tenminste geconfronteerd met wat voor troep we achter laten, maar het is dezelfde avond allemaal al weer schoongemaakt door de gemeente. Dat haalt onze verantwoording weg.
    Denk ik.

  9. Jokezelf zegt:

    Het is verschrikkelijk al dat plastic! In mijn eentje breng ik iedere week een volle AH-zak met troep naar de plastiekbak. Het is precies wat Rob Alberts al zegt; sinds je plastic apart kunt wegbrengen, is er nauwelijks meer restafval. Ik snap niet waar al die extra plastic omhulsels voor nodig zijn. Vroeger (oma vertelt) had je gewoon de groenteman, die de gekochte waar ofwel in je eigen boodschappentas deed, ofwel verpakte in een papieren zak. Nou goed, jij hebt in ieder geval je bananen en je mango nog onverpakt gekregen. Dat lukt mij bij mijn supermarkt al niet eens meer. Ik zeg; terug de groenteboeren, de slagers en de bakkers! Is ook nog eens goed voor de werkgelegenheid.

  10. Appelvrouw zegt:

    Joke, dat is ook een leuke aanvulling.

Geef een reactie

