Een vrouw uit een ander land

Het was januari 2012 toen ik voor het eerst een mailtje kreeg van die mevrouw uit dat andere land. Nog een geluk dat ik meerdere talen lees want het was niet in het Nederlands. Het was trouwens helemaal niet aan mij gericht maar aan ene Durk.
Het maakte me nieuwsgierig naar wie de mevrouw was.
Sindsdien hielden we contact want er was iets speciaals tussen ons, tenminste, dat vond ik, ondanks het culturele verschil, en een taalbarrière. Al begreep ik het meeste wel wat ze schreef.
Heel voorzichtig tasten we elkaar af, waar kunnen we het over hebben. Zij kwam met de meeste vragen. Wat zijn geen goede onderwerpen, waar liggen onze verschillen.
Maar het meest benieuwd was ik wel naar hoe ze in het echt zou zijn. Wie was deze vrouw.
De afstand in kilometers was een bezwaar om haar te ontmoeten.
Hoe kon ik ooit zo ver reizen om haar te zien?
Maar toen kwam eindelijk de oplossing, want soms hoef je niets te doen, dan haalt de tijd alle beren van de weg.
Onderweg vroeg ik me af of we elkaar zouden omhelzen of nog ouderwets een hand geven en aankijken. Misschien was ze een beetje hard, of afstandelijk, al was ze dat in haar schrijven niet maar ja, door het taalverschil kun je best dingen anders interpreteren.
Het moment zou alles wel klaren hield ik me voor.

Door een vertraging kwam ik wel een half uur te laat.
Ze stond al onder de bloeiende vlinderstruik te wachten.
Precies zoals ik me haar voorgesteld had. Ik stak mijn hand uit maar zij omhelsde me, en het gevoel was precies zoals ik me vaak voelde. Een warme vrouw. Het was meteen goed.
(o, o, dit gaat nog een echt zoet verhaaltje worden!)

Het was niet eens onwennig, al had ze wel af en toe moeite met de taal.
Ik wilde wel van alles vragen en weten. Maar ik voelde me alsof ik in een wilde tuin kwam waar het vol prachtige gewenste en ongewenste bloemen staat. En dat je rustig aan gaat onderzoeken welke plant waar staat en wat zijn functie is. Al ben ik vooral het type van het ruige werk: eerst weghalen wat in de weg staat. En dan onderzoeken, niet vooropgezet maar met de tijd, die alles op zijn tijd laat komen.
Ik mag toch wel zeggen dat ik er een vriendin bij heb?
Ze is Friezin, dat schept toch een beetje een band omdat ik daar als kind 10 jaar gewoond heb.
En we noemen haar Wokke.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

9 reacties op Een vrouw uit een ander land

  1. wokkesplak zegt:

    Wederzijdse gevoelens, Wolkom yn Fryslân.

  2. Rob Alberts zegt:

    Een ander land een andere taal. Ik ga eens lezen bij Wokke.

    Zal ik het begrijpen?

    Zonnige groet,

  3. bentenge zegt:

    Wokke draagt leuke klompjes.

  4. Pingback: ~tiden hawwe tiden~

  5. Appelvrouw zegt:

    – Wokke,
    dankje, heel leuk je eindelijk na ruim 5 jaar ontmoet te hebben.

    – Rob,
    Je begrijpt er vast wel wat van.

    – Bentenge,
    Beslist!

  6. Henk Bossema zegt:

    Waarschijnlijk versta ik Wokke ook wel. Maar als ik in Wokke’s taal terug moet praten verstaat vrijwel niemand mij. Tsja, een stadsfries oorspronkelijk uit, zoals men in Bokwerd pleegt te zeggen, De Hoofdplaats. 😉

  7. Rebbeltje zegt:

    Nog nooit iemand in het echt ontmoet van internet…ach wie weet 😉

  8. EJW zegt:

    Mooi dat jullie zo”n band hebben

  9. Appelvrouw zegt:

    Henk B,
    Iedereen kan Wokke verstaan, ook zonder woorden.
    Bokwerd… daar heb k nooit van gehoord 🙂

    – Rebbeltje,
    Oh, ik wel, mannen in Den Haag, Delft, Amsterdam zelfs waar ik gewoon ging logeren 🙂
    Tegenwoordig ontmoet ik vaker vrouwen.
    Sommige mensen die ik ooit via internet heb leren kennen zijn vrienden geworden, zoals HteD,
    En Vroems heb ik er ook leren kennen, daar trouwde ik zelfs nog mee.

    – EJW,
    Mensen via het blog zijn sowieso bijzonder 🙂

Geef een reactie

