récht in de camera

“Daar hangt de spiegel”, zegt mevrouw Fotograaf.
“Hoeft niet, ik ben altijd zo slordig.”
“Kunt u uw haren achter uw oren doen zodat ze zichtbaar zijn?”
Het slordige haarlokje die niet bij de staart in wilde vouw ik achter mijn oren.
Maar het is niet genoeg, ze zijn niet zichtbaar, terwijl ik ze niet heb vastgeplakt!
“Uw oren zitten erg dicht tegen uw hoofd, zo zijn ze niet zichtbaar.”
“Zal ik ze even vasthouden zo?” vraag ik en trek mijn oren van het hoofd.
Twee mensen in de winkel lachen. Er is geen privacy tijdens het maken van een pasfoto.
Met mijn oren gaat het niet goedkomen.
“Niet lachen maar wel vriendelijk kijken,” draagt ze me op.
“Maar zijn de douaniers dan bang voor mijn strenge blik?”
Of ik maar recht in de camera wil kijken.
Rechtkijken met mijn ogen, dat kan ze toch zo wel zien!
Ik kan het niet eens, mijn ogen zijn net zo individualistisch als ikzelf en zijn niet van plan met elkaar te gaan samenwerken.
Ze doet het 3 keer over maar geen enkele keer kijk ik recht in de camera.
Een pasfoto voor je ID is nog een hele studie, die maak je niet zomaar even.
Nu maar hopen dat het geaccepteerd wordt dat ik ze niet recht aankijk en mijn op het hoofd geplakte oren niet zichtbaar zijn.
Maar al met al is het toch een heel kleurrijke foto geworden waar ik best mee voor de dag kan komen bij de grens.
Niet dat ik het plan heb daar ooit overheen te gaan, maar mocht het ooit nodig zijn… dan kan ik vluchten, al was het maar door dan met mijn ene of dan weer met mijn andere oog te kijken, of te loensen zodat ik de werkelijkheid niet onder ogen hoef te komen.
2017-02-11-recht-in-de-camera

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

11 reacties op récht in de camera

  1. Rob Alberts zegt:

    Ga je verre reizen maken?

    Verbaasde groet,

  2. bentenge zegt:

    Ik haalde deze week mijn nieuwe IDkaart af. Terwijl ik zat te wachten keek ik nog eens naar de pasfotoguideline. Er stonden zes beeldjes op van hoe het moet en een twintigtal van hoe het niet moet. Het is een serieuze job.

  3. Appelvrouw zegt:

    – Rob,
    Alleen achter mijn ogen, maar met een paspoort in de kast geeft dat vrijheid.

    – Bentenge,
    Viel mij ook op waar het allemaal aan moet voldoen. Maar volgens mij heeft mijn mevrouw Fotograaf het iets onnodig moeilijker gemaakt met mijn oren.

  4. In hoeverre oren belangrijk zijn voor een pasfoto weet ik niet maar het zo’n plaatje dient wel aan een aantal voorschriften te voldoen

  5. Rebbeltje zegt:

    Je kan op reis maar doet het niet ?
    Leuk verhaaltje 😉

  6. Appelvrouw zegt:

    – Henk J,
    Als ik de site “eisen pasfoto” bekijk dan hoeven de oren niet zichtbaar maar het hele gezicht, oren mogen niet onder het haar verstopt zijn.
    Maar ik las nergens dat je recht in de camera moet kijken 🙂
    Denk dat het voor vele fotografen ook een behoorlijke studie is.

    – Rebbeltje,
    Ik ga wel op reis. Eerst dit jaar naar Drenthe, en later nog naar Friesland, voor die laatste heb je wel een paspoort nodig.

  7. kitty vromen (schoenmakers) zegt:

    Op reis? Jij bent toch een uitgesproken Nederlandfan 🙂 Ik zit nog heel lang vast aan een paspoort die een naam vermeldt die ik niet meer heb. Ik vertik het on een nieuwe te betalen. What’s in a name tenslotte.

  8. Appelvrouw zegt:

    Kitty,
    Ik ga niet over de grens, schreef ik. Goed onthouden dat ik een echte Nederlandfan ben.
    Maar een paspoort in de kast geeft een vrij gevoel.

    Dat van je naam was me al opgevallen hier op het blog, toch? Maar er zit veel in een naam. Hier kost een paspoort geloof ik 65 euro. Hangt maar af van wat de naam met je doet.

  9. EJW zegt:

    Leuk geschreven. Ik moet ook een nieuwe id aanvragen. Hoop wel dat het in één keer lukt.

  10. kitty vromen (schoenmakers) zegt:

    Dat is waar ja. In feite staat ook mijn echte naam eerst 🙂 en er staat e/v en mijn schoonzusje zei al: kijk daar kan je makkelijk exv van maken. haha. maar dat laat ik maar even voor het geval van een strenge grenscontrole:) Waar ik niet zo kapot van ben is de vingerafdruk; dat vind ik nogal creepy.

  11. Appelvrouw zegt:

    Kitty, ik plak wel braaf mijn vinger op papier zonder protest. Aan sommige dingen wil ik niet denken.

Geef een reactie

