40 jaar

Eén keer in mijn leven vierde ik mijn verjaardag, ik geloof dat ik toen 18 was. Had geen vrienden maar nodigde maar zo wat kennissen uit.
Hoe vier je je verjaardag? Ik wist het niet, de meeste verjaardagen vond ik saai, er gebeurde eigenlijk nooit iets leuks. Al wist ik niet wat leuk was, wat vervelend was wist ik wel; dat waren andermans verjaardagen met drank en sigaretten.

Toch kocht ik het een en ander en begon maar vast aan de rode wijn, het moest gezellig zijn, iedereen werd vrolijk van drank, dus waarom ik niet, hield ik me voor.
Vrolijk worden van drank.
Dat heb ik die avond geweten.
19 uur was het en ik was dronken, nee niet gezellig dronken maar labiel.
Ik voelde me belachelijk dat ik mijn verjaardag met mensen wilde vieren die me niets zeiden, het geheel gaf me een nog eenzamer gevoel dan ik me altijd al voelde.
Mijn hond Kaya liep letterlijk als een hondje achter me aan. Maar algauw vielen daar de tranen en voor ik het wist lag ik voorover op de grond in elkaar gedoken te janken, en dat werd steeds erger. Kaya was bij me en kroop tegen me aan. De eerste gasten kwamen, legden hun onzinnige cadeautjes op tafel en niemand had zin om zich om me te bekommeren en liep meteen weer weg. Hadden ze het wel gedaan dan had ik ze ook weggestuurd.
20.15 waren ze allemaal wel geweest, op tafel stonden verpakte olielampjes en kaarsen. Rommel die ik later in de container gooide.
De voordeur stond open en ik deed hem op slot. Het huilen wilde maar niet ophouden en ik kroop in bed en voor deze ene keer mocht Kaya naast me komen, hij likte mijn tranen weg en ik begreep dat mensen me eenzaam maken, omdat ik niet in staat was om iemand toe te laten.
En alcohol heb ik nooit verdragen, na 1 glas was ik al dronken, en altijd misselijk en emotioneel. Daar ben ik dus maar niet verder mee gegaan.

En nu is het anders.
Morgen doe ik het nog een keer, 40 jaar later, kennissen uitnodigen, maar nu niet om vrolijk te worden van drank want het gaat veel beter zonder dat, met elkaar, en taart en komkommer.
En
we gaan met barbies spelen.
2016-12-20-40jaar

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

11 reacties op 40 jaar

  1. bentenge zegt:

    Taart en komkommer ? Wat een combinatie.
    No wonder dat hun hoofd afvalt. Of misschien willen die barbiehoofdjes niet gezien worden op/samen met een naakt lichaam ?

  2. Rob Alberts zegt:

    Ik wens je een mooi feest dat je nog lang plezierige herinneringen zal geven!
    Feliciterende groet,

  3. Appelvrouw zegt:

    – Bentenge,
    We zullen nooit weten waarom die hoofdjes eraf gevallen zijn 🙂 maar het lijkt mij lekkerder om komkommer naast de taart te leggen in plaats van er in of op want het is een echte biologische.

    – Rob,
    Dankje, ik wens het mezelf ook toe

  4. Rebbeltje zegt:

    Als ik zo ffkes reken dan ben je jonger dan ik 😉
    58 morgen?
    Gefeliciteerd

  5. Lucia zegt:

    Lieve Anna, ik hoop dat je morgen een fijne verjaardag hebt! Het hele idee achter een verjaardagsfeest is toch dat we vieren dat we blij zijn dat je er bent en ik vind het verdrietig te horen dat je die ervaring niet of nauwelijks kent. En tja, als je 18 bent weet je nog niet alles, maar je weet nu toch wel hoe je een feestje viert? Zonder drank kan toch ook prima?
    Ik ken je niet goed, ik weet niet wat we samen hebben, maar je bent een tof wijf en ik ben zeker blij dat je er bent! Dus ik toost op je op mijn manier: ik hef het glas: Nog vele jaren!

  6. Henk Bossema zegt:

    Met barbies spelen lijkt me echt heel leuk, of met dolly dots, Wel met de echten dan he? ;-

  7. LoverI zegt:

    Gefeliciteerd!

  8. Appelvrouw zegt:

    – Rebbeltje,
    goed gerekend 🙂

    – Lucia,
    Wat het idee van vieren is weet ik niet. De een zal dat anders beleven dan de ander.
    Maar als je zo het een en ander meemaakt dan vieren we dat we blij zijn er nog te zijn, dat is waar.
    Hoe het nu moet weet ik nog steeds niet. Het had net zo goed willekeurige andere dag kunnen zijn, maar nu had ik een reden mensen te vragen taart te komen eten, en sommige mensen aan elkaar voor te stellen.
    Zonder drank, dan functioneer ik in ieder geval het beste.
    Wat jij en ik samen hebben gaan we nog wel ontdekken.
    Ik toost ook met je, met een mok groene thee, en ik wens jou hetzelfde in beterer conditie.

    – Henk B,
    het viel wat tegen met de barbies spelen, maar 1 jongetje was er wel dol op, hij kleedde ze uit, terwijl wij ze hadden aangekleed en zo kun je uren spelen, zelfs met poppen. Af en toe had ik ook wel een pop willen zijn…

    – LoverI,
    Dankje.

  9. Ik weet wat dronkevrouwstranen zijn. Verschrikkelijk zeg. Ze huilde notabene om een hond die al 16 jaar dood was. Dronken vrouwen zijn ook geen engelen in bed. Dan liever een glaasje prik en samen met de visite spelen met de barbies rondom de eetttafel. Vooral kinderen weten jou gezelschap te waarderen 🙂

  10. Skippy zegt:

    Het meisje,

    Van harte💋

    Eindelijk een feestje zonder drank, super👍🏼 Dat beperkt het dom gelul. De ware aard komt vaak naar buiten als de drank in de mens komt, dan kunnen ze zeggen wat ze normaal niet doen en de handjes gaan wat losser hangen.

    Leuk met elkaar rond de tafel en het leven van de Barbies spelen.

    Fijne dag meid, ik sla het op.

  11. Appelvrouw zegt:

    – Henk J, ach vreselijk. Daar krijg je als naaste nachtmerries van!
    Ik heb de dronkenlappen ook meegemaakt, zo zinloos en zo onredelijk en onbenaderbaar.
    Drank breekt denk ik je kelderluik open. Of misschien maakt het gewoon labiel, in die tijd was ik al labiel dus dat was wel logisch. Later dronk ik wel eens een jagermeister of zo, bij HteD, dan werd ik eerst wel lacherig, maar later hoofdpijn en misselijk. Ik ken het gevoel niet dat ik vrij en open wordt genotsmiddelen, nou ja… een genotsmiddel dan weer wel: de man, al kan sporten er ook wat van.

    – Skippy,
    Ik ken gelukkig veel mensen die feestjes zonder drank houden.
    Maar bij HteD wordt er wel rijkelijk geschonken en gedronken, en heus: daar is het geen slap gelul, daar lach je je rot om de humor, maar die is daar zonder drank ook wel gelukkig.
    Maar losse handjes ken ik wel als hinderlijk, kerels die ineens met je willen zoenen en je bevoelen, maar wat moet je als vrouw nou met een bezopen vent? Die presteert toch niks.

Geef een reactie

