Bloed

Nou ja!
Heb ik hormooninjecties om de menstruatie te stoppen, komt het bloed m’n neus uit!
Onverwacht, zomaar, spontaan. Tijdens het fietsen, naaien, naar boven lopen, of gewoon een boekje lezen.

Ik kan je verzekeren dat ik oersterke armspieren krijg door minstens een half uur dichtdrukken van mijn neus, en dat wel 2 keer per dag.
Wat kan de oorzaak zijn?
Gesprongen adertje die al 7 dagen gesprongen blijft?
Met een “hoge” bloeddruk (door hormooninjecties) van gemiddeld 135/70 hoeft je neus nog niet te gaan lekken.
Overgang misschien droge slijmvliezen? kan er nu geen vaseline insmeren want dan bloedt het meteen weer. En ik douche met een watertemperatuur van 25 graden.
Maar wat nu, ik zit in Drenthe en had nog wel wat willen fietsen, het is prachtig weer, maar het valt niet mee te fietsen met een bloedneus, 1 hand aan het stuur en de andere je neus dichtdrukkend, dat heb ik vorige week al eens gedaan.
Oplossing gevonden!
Neustampons, moest ik nog via internet bestellen want bij de apotheek hebben ze alleen die medische enge gevallen die duur zijn per stuk, en ik heb ze kennelijk de komende tijd nogal eens nodig.
Wat zijn die dingen lang. Moet je die er helemaal instoppen? Als je dat niet doet komt er een bebloedde tampon uit je neus, heb ik laatst ook gehad met een mini tampon van ob. Dat lijkt me niet de bedoeling. Ik ben kleinzerig ook, zie nog niet dat ik een tampon van 5 cm m’n neus in duw, die zet natuurlijk uit door al het bloed, en hoe krijg ik hem er dan weer uit?
Maar goed, ik ga toch fietsen met een potje neustampons in mijn zak.
Aju! 2016-11-23-neustampons

PS: je hoeft niet met de tip te komen dat ik naar de dokter moet, dat had ik zelf ook kunnen bedenken en nog niet gedaan.

 

— Ver onderaan heb ik een nieuwe reacties gezet met mijn ervaring met neustampons.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

22 reacties op Bloed

  1. safealove zegt:

    Lastig! Ik wilde je juist een goede tip geven.. πŸ˜‰

  2. Appelvrouw zegt:

    safealove, Ah, jij weet hoe je met een neustampon moet omgaan? πŸ™‚

  3. Rebbeltje zegt:

    Ha lijkt me best lastig zo een dilemma…fietsen of niet…fijn dat er tampons zijn dan.
    Hopelijk is na het lachen geen adertje gesprongen πŸ˜‰

  4. Appelvrouw zegt:

    Rebbeltje, niet alleen het fietsen, ook stofzuigen, afwasmachine uitruimen, schoenen strikken, boodschappen doen (bukken in winkelwagentje), van alles kan een bloedneus opleveren, heerlijk geruststellend zijn die tampons in mijn zak (zo voor het grijpen). Haha,,, nee van het lachen is nog geen adertje gesprongen gelukkig.

  5. Blewbird zegt:

    Toch maar doen (arts)?

  6. Rob Alberts zegt:

    Na twee neusoperaties weet ik hoe het is om dat verband in je neus te hebben. Vooral het verwijderen van een kilometers verband uit je neus is een speciaal gevoel.

    Tja,bloedneuzen heb ik weer niet …

    Sterkte!

    Bemoedigende groet,

  7. Waarschijnlijk oppervlakkige aders. Als je niet naar de arts wilt kan je die adertjes ook gewoon zelf dichtbranden door even een flinke soldeerbout in je neusgat te steken

  8. Appelvrouw zegt:

    – Blewbird,
    Het duurt altijd lang voor ik naar een dokter ga en niemand krijgt me daar heen als ik niet zelf er klaar voor ben. En ik ben pas klaar als het Γ©cht niet meer overgaat of er meer klachten bij komen.

    – Rob,
    Jakkes, rollen verband uit je neus. Brrr. Ik kan daar allemaal niet tegen hoor.

    – Henk,
    Goed idee, ik zal ManB vragen, die is goed in preciesie werk en heeft een soldeerbout.

  9. EJW zegt:

    Lijkt me erg lastig en vervelend, erger dan de menstruate die voor veel vrouwen ook niet prettig verloopt

  10. Skippy zegt:

    Heb mijn neus ooit gebroken, daarna gingen er ook een tientallen meters verband erin gebracht. Brrrrr erg, ja heel erg. Nu ben ik een man en die klagen en jammeren wel tien keer harder, maar ik was blij dat ze er weer uit mochten.
    Appelvrouw, jij bent geen klager maar wens jou heel veel beterschap en sterkte.

    Oh oh, wat is het mooi om een vrouw te zijn πŸ€”πŸ˜¬πŸ˜¬πŸ˜‘

  11. Appelvrouw zegt:

    Ejw, vervelend is t wel vooral onderweg. En zit ik in Drenthe maar geen gelegenheid tot Drentse bossen fietstochten. Ik denj dat er ook veel vrouwen zijn die geen moeilijke menstruatie hebben maar die hoor je ook niet. Ik was 1 van de gelukkigen. Tot 5 jaar geleden niks te klagen toen begon t echt heftig zodat ik mknsrens 3 dagen de deur niet uit kon en allerlei voorzorgsmaatregelen in huis nam. Maar geen stemmingsklachten of pijn.

  12. Appelvrouw zegt:

    Skippy, he bah. Al dat verband uit je neus. Om anderen gerust te stellen heb uk doktersassistente gebeld. Zolang ik me niet duizelig of beroerd voel kan ik ee wel 110 mee worden. Maar als ik weer thuis ben kan ik langskomen omte laten kijken of t alleen n adertje is die dichtgeschroeid kanworden. Maar regen die tijd ben ik al zo vertrouwd met neus dichtdrukken dat ik t vast wel tot januari zo kan uitstellen.

  13. Aad Verbaast zegt:

    Wat een ellende. Komt mijn neus uit zo’n verhaal!

  14. Aad Verbaast zegt:

    N.B. en over die doktersassistente: wist je dat je zonder benen, armen, neus, oren, diverse organen etc etc ook nog wel 110 kan worden? Dus nooit meer mopperen als zoiets van ellende dreigt verloren te gaan?

  15. Appelvrouw zegt:

    Aad, Ik had eigenlijk meer humor verwacht toen ik dit schreef maar kennelijk heb ik het niet goed gedaan πŸ™‚

    Je mag altijd mopperen, maar als een doktersassistente zegt dat het geen kwaad kan, je wel wel 110 mee kunt worden dan is dat heerlijk bagatelliserend. Als ik me druk maakte was wel gegaan voordat ik hier naar toe vertrok. Een bloedneus is geen ernstige aandoening. Ondertussen ben ik al een beetje getraind in het dichtdrukken van de neus, zelfs tijdens het fietsen. Als je maar alles bij de hand hebt, dus overal alsmaar een doek bij de hand.

  16. Appelvrouw zegt:

    Neustampons ervaring:

    Ik weet niet waar die voor zijn. Had natuurlijk andere gedachten: je bloedt, stopt er een tampon en het lekt niet door. Maar dat was fout gedacht. Deze katoenen tampons absorberen wel het bloed maar al na een heel korte tijd is dat ding vol, zet eerst nog niet uit maar het loopt er wel uit, dus heb je nog niets, alleen even tijd gehad om de boel schoon te maken en een schone doek/keukenrol te pakken.
    Aan deze neustampons heb ik helaas niets. Maar schuimsponsjes werkt het anders. Je rolt ze op en drukt ze er in, eerst drupt het bloed nog door het midden er uit, maar al snel zet het schuimpje uit en dan stopt het bloeden. Ondertussen zit je met een opgedroogd- bloed -neusrand en het schuimpje is 5 cm lang en steekt nog 1 cm uit, zodat dat er ook bloederig uitziet. In het openbaar zie je er dan wel eng uit, bovendien heb je wel wat geklieder aan je handen. Na een half uur heb ik het ding er weer uitgehaald, het bloeden was gestopt maar begon toen weer omdat de irritatie van het weghalen van het schuimpje weer prikkelde.
    Dat weet ik dan nu in ieder geval.
    Een stukje zacht papier (keukenrol, wcpapier of zakdoekje) tegen mijn neus en dichtdrukken in het midden van de neus, dat werkt het meest efficient.

  17. LoverI zegt:

    Zo kom je nooit van de tampons, maar je hebt de keuze: of boven of onder πŸ™‚

  18. Appelvrouw zegt:

    LoverI,
    HteD had ook een goede optie: die neustampons kun je ook voor de maandstonde gebruiken.
    En omdat ik weer met de hormooninjecties gestopt ben kan het maar zo dat ze weer hard nodig zijn.

  19. Transplanteren, maar dat zal wel verboden zijn.
    Aborteren, een vorm van iets stil proberen te houden wat zonder een kliniek niet mag
    Negeren, lastig als je je neus bij niets kan passeren

  20. Appelvrouw zegt:

    Artafterallart,
    Ik vind het geen smakelijke gedachte om door andersmans neus mijn lucht in te ademen.

  21. els zegt:

    heb je al wat olie in de neus geprobeerd? of ’s nachts wat vics onder de neus?

  22. Appelvrouw zegt:

    Els zodra ik iets in mijn neus wilde smeren (vaseline) begon het meteen te bloeden.
    Ik fiets wel in de vrieskou, dat helpt vast veel beter

Geef een reactie

