Gewonde spiegel

Uit de oude doos, toen ik nog schreef.
Deze is van rond 2000.


Gewonde spiegel.

Ik kijk strak naar het spiegelbeeld
draai mijn hoofd naar alle kanten
neem het beeld in me op, van dichtbij, van veraf
draai me om en bekijk mezelf van achteren.
draai me om en bekijk mezelf van voren.
Ik druk me tegen mezelf aan,
handen op elkaar, wang tegen wang.
Ik smelt.
zie mezelf niet meer.

Ik ben mezelf niet meer.

Ik ben sprekend haar.
Zeggen ze.
Mijn neus en kin, mijn ronde lichaamsvormen, mijn brede heupen.
Mijn krullen in het haar.
Ik ben sprekend hem.
Zeggen ze.
Mijn loenzende ogen met een afwerende blik, mijn strakke mond met een harde trek.

Het spiegelbeeld…

Zij staan daar,
tegenover me,
in mijn gewonde spiegel.

Mijn hoofd valt tegen dat spiegelbeeld,
het springt vol barsten.
Nogmaals
en nogmaals.
Tot er alleen nog maar scherven zijn.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

7 reacties op Gewonde spiegel

  1. Rebbeltje zegt:

    Een veelzeggend schrijven…mooi om te lezen maar minder om het zo te voelen.
    2000 staat er. Hopelijk is het nu anders
    Groetjes

  2. safealove zegt:

    Oehh.. pijnlijk!

  3. Appelvrouw zegt:

    – Rebbeltje,
    Is gelukkig lang geleden, ja, echt geleden. Maar nu is het helemaal anders.
    Ik herken die 2 niet meer, ze zijn ook dood, maar na hun 40e heb ik ze niet meer gezien en weet niet hoe ze er uit zagen. Denk ook niet meer dat ik nog op ze lijk, al was het maar omdat ik een totaal ander innerlijk heb.

    – Safealove,
    Ik ben ook blij dat ik daar doorheen ben, dat ik er vanaf ben moet ik zeggen.
    Allang zie ik mijn ouders niet meer in de spiegel, en dat is fijn, nu kan ik naar mezelf kijken.

  4. Skippy zegt:

    Rimpels? Littekens!!!

    Waar komen ze weg, wat is er gebeurd.
    Jouw leven opgeteld is een drama, al gesloopt in de moederschoot. Mannen? Ik haat ze, overmoedig, dominant, onuitstaanbaar. Ja ik kan het weten.
    Maar èèn ding weet ik zeker!!!
    Appelvrouwtje, hier aan de wand, echt, jij bent de mooiste van heel het land.

  5. EJW zegt:

    Gelukkig kijk je nu anders in de spiegel dan vroeger. Intens geschreven. leest als een gedicht.

  6. Appelvrouw zegt:

    – Skippy,
    Ik zie het gelukkig niet meer als drama, al zou ik best een deel weggesneden willen hebben, gewoon nooit meer herinneren, maar kan dat wel? Besta je zonder een verleden?
    Mannen haat ik gelukkig niet, er zijn best veel goeierds tussen. En een tikkeltje dominant vind ik best fijn, maar dan alleen in de erotiek.

    – EJW,
    Ik heb ook een andere spiegel.

  7. luuk1945 zegt:

    Prachtig je gevoel in die tijd verwoord, fijn dat het nu anders is.

Geef een reactie

