Zeven maanden vastzitten is lang

Het is weer dag
na een wakkere nacht.
Sterren en ijsberen gezien.
Terwijl een niersteentje,
met steun van nierporren,
zijn weerhaakjes uit mijn tere weefsel
probeert te rukken.
Zeven maanden vastzitten,
met verschillende uitbraakpogingen,
is lang

Pincetje erbij dokter, dat lijkt me voldoende,
hij zit bij de uitgang.
Maar de uroloog wil een echo
Want op mijn woord,
en 25 jaar niersteenervaring,
kunnen medici niet vertrouwen.
Drempels…
’t Is vast niet zo erg…
Eigen bijdrage…

Ook na deze pijnlijke nacht
wacht ik weer
tot de volgende uitbraakpoging.
Nog maar acht weken in dit jaar
en wordt 2017 het jaar van de bevrijding.

2016-11-7-7maandenvastzitten

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

21 reacties op Zeven maanden vastzitten is lang

  1. Hondje zegt:

    De niersteen houd gewoon van jou lichaam, ik denk nog 2 maanden en het gaat er dan uit.

  2. wokkesplakme zegt:

    Ik vond 9 maanden al lang …….

  3. Hoop voor jou dat die 8 weken voorbij vliegen !

  4. EJW zegt:

    Tsjonge… acht weken wachten dat valt niet mee. Wat zal je opgelucht zijn als het zover is.

  5. Henk Bossema zegt:

    Dat is een pijnlijke aangelegenheid zo’n steentje in je lijf. Gelukkig is hij er bij mij in heel kleine deeltjes uitgekomen. (zo’n 40 jaar geleden alweer)

  6. Rebbeltje zegt:

    Zo een steentje kan voelen als een baksteen…met scherpe kanten.
    Hopelijk blijft de last te dragen en dan kan je het loslaten haha
    Ja las je reactie bij de vorige post…eenieder heeft idd meer of minder tijd nodig maar dat loslaten moet wel gebeuren toch?
    Groetjes

  7. Rob Alberts zegt:

    Sterkte!
    Gewoon blijven zeiken tegen de artsen …..

    Bemoedigende groet,

  8. Appelvrouw zegt:

    – Hondje,
    Dat denk ik ook, dat ie van mijn lijf houdt, maar omgekeerd eveneens, mijn lijf wil hem niet loslaten, soms probeert hij er wel uit te komen maar wordt weer teruggetrokken.
    Ik kijk er echt naar uit hem te vangen.

    – Wokke,
    Dat lijkt mij ook, en de uitstoting zal ook veel pijnlijker geweest zijn.

    – EJW,
    Sinds ik erge zieke mensen om me heen bekijk is 8 weken ineens niet meer lang voor dit “ongemak”.

    – Henk Bossema,
    Als ze hem moeten vergruizen is hij al groter en véél pijnlijker (zegt men). Daar komt bij dat mannen kleinzeriger zijn in dat gebied (ook van horen zeggen).
    Ik heb ze regelmatig, soms wel 4 in een jaar, en die kan ik wel uitplassen maar ze zijn wel lang onderweg.
    Er wordt beweert dat veel mensen na een ritje in de 8baan, wel gezeten in het achterste wagentje, in Florida een niersteentje verliezen.
    Ik dacht: dan moet een hobbelweg ook werken, dus ik meteen na die tip op de fiets richting Bedum over het verschrikkelijke hobbelkeienweggetje.
    Heen, en weer terug en nog eens, maar het heeft niet geholpen.
    Mediteren ook al niet, heel hard geloven dat ik het pratend wel weg zou krijgen mocht ook niet baten. Veel dringen in de hoop dat het door de straal werd afgevoerd hielp al evenmin, maar die straal kwam niet tot stand omdat het steentje in de weg zat en het er sproeiend uitkwam.
    Zelfs medicatie mocht niet baten, en nierthee ook al niet.

    – Rebbeltje,
    Hoe kon ik dat nou vergeten! Is een goed voornemen voor het nieuwe jaar.
    Maar nu:
    rotflol… (rol over de vloer luid lachend).
    Zo worden mijn eigen wijsheden tegen me gebruikt 🙂

  9. Appelvrouw zegt:

    Rob,
    Hahah, dat is ook een goeie! maar pas in het nieuwe jaar bezoek ik de dokter vanwege de eigen bijdrage, dit jaar heb ik alleen 16 euro betaald voor een niersteenuitplasmiddel (die dus niet werkte) en 33 voor een bloedtest op lyme.
    En meer ga ik niet uitgeven, volgend jaar ga ik weer los met uitgeven. Dan vermoed ik dat de eigen bijdrage er in 3 maanden doorheen is vanwege de dure geluksspuitjes die ik dan weer ga gebruiken.

  10. Skippy zegt:

    Soms is het makkelijk om een handige buurman te hebben, alhoewel ik dit ook niet iedereen toevertrouw.
    Nierstenen zijn vervelend, de krampen het schrijnende gevoel is niet waar mee wil blijven rondwandelen.
    Elke dag bellen of er iemand heeft afgezegd, misschien ben je er dit jaar nog vanaf.

    Sterkte meisje.

  11. Henk Bossema zegt:

    Mannen zijn inderdaad kleinzeriger dan vrouwen, dat beaam ik.
    Vergruizen schijnt door medicatie gedaan te zijn, ik heb er niet al te veel van gemerkt.
    Daarna (tot nu toe) nooit weer last gehad.
    Ik wens je sterkte met je steen. Zolang het geen steen des aanstoots wordt zal het wel loslopen.

  12. Appelvrouw zegt:

    Skippy, Het lastigste is de pijn in de nierstreek, misselijkmakend, adembenemend.
    Maar duurt een paar dagen. Te weten dat het daarna weer een poosje rustig is is heel geruststellend.
    Ik ben nog niet bij de dokter geweest, eerdere ervaringen leerden me dat ik kan zeggen wat ik voel; het moet volgens de boekjes, met een echo : heel veel drinken en vele uren niet mogen plassen. Fietsend met overvolle blaas naar het martini ziekenhuis (8 km) en daar drukken ze met die echokijker op je blaas zodat ze kunnen zien waar het zit.

    Op zich niet raar, dan kunnen ze bepalen waar het zit, al weet ik dat zelf allang. En dan beslissen of ze iets moeten doen of het maar zo laten. Voor dat laatste ben ik bang (onderzoek voor niks), en tegen het eerste zie ik toch een beetje op.
    Pas eind van december ga ik naar de huisarts, zodat ik een eventuele echo voor begin januari kan plannen. Eigen bijdrage in de zorg maakt dat mensen behandelingen uitstellen. Ik doe daar ook aan mee in de veronderstelling dat het niet schadelijk voor mijn nieren is zolang ik kan blijven plassen.

  13. Appelvrouw zegt:

    Henk Bossema,
    Hm, ik hoor het vaker van vergruizen, lijkt me wel makkelijker als je er niets van weet.
    Maar voor ze dat doen heb je al veel pijn gehad en kon hij er dus niet zomaar uit.
    Ik ben jaloers op mensen die het bij 1 niersteen laten. Ik ben overproductief en weet niet waardoor.
    Er is wel eens een steentje onderzocht, normale samenstelling. Ik ben wat op eten gaan letten, maar het mocht niet baten, denk dat er in me een kristalfabriek op volle toeren draait.

  14. Appelvrouw zegt:

    Forever38,
    Ik twijfel er niet aan, de afgelopen 7 maanden gingen ook razend snel.

  15. Neersteenproblemen poëtisch beschreven 🙂 Hopelijk voor jou in 2017 de grote bevrijding

  16. Appelvrouw zegt:

    Henk J,
    En als ie er dan uit is ga ik er mee naar de juwelier en koop een halskettinkje met mijn eigen kristal er in.

  17. reinejragolo zegt:

    Ik toost nog met een extra biertje op je gezondheid.

  18. Henk Bossema zegt:

    Je bent zelf een kristalletje 🙂

  19. Appelvrouw zegt:

    – Reine,
    Hertog Jan? of heb je nog lekkerdere?

    – Henk B,
    Dat vraagt om een glimlach

  20. els zegt:

    Googlen op “wondermiddel nierstenen” levert Haarlemmerolie op, echt waar!

  21. Appelvrouw zegt:

    Hahah, Els, wondermiddel levert ook haarlemmerolie op= wonderolie= een laxeermiddel. Doet wellicht niets voor de nieren. Geinig

Geef een reactie

