Toonbaar

Het eerst jaar na Vroems’ overlijden kwam ik al snel 10 kilo aan, niet omdat ik méér at, maar ik dat ik niets meer los kon laten, vet, vocht en verdriet, alles stapelde zich op. En dat groeide gestaag door. Na dat jaar bleef de weegschaal wel stabiel maar mijn omvang werd steeds ronder, en nog ronder.

Alle spiegels had ik ondersteboven gehangen vanwege mijn afschrikwekkende voorkomen.
Ik ging waziger en alternerend kijken zodat ik niet meer met mijn eigen wanstaltige figuur in de etalageruiten werd geconfronteerd.

Het is me nu ook duidelijk waarom ik geen vrienden meer heb, hier op het blog steeds minder reacties komen, en de buren een hekel aan me hebben.
2016-11-4-toonbaar

Maar toen gebeurde er iets.
Het kan van alles zijn: de overgang, het geluksspuitje, of een spiegelbeeld.

Van half mei tot half augustus smolt het vet gewoon van me af.
10 kilo, en 5cm taille omtrek verminderde ik. Daarna bleef de weegschaal weer stabiel maar de omtrek nog eens 3 cm minder.
Mijn bovenarmen lijken nu bijna op de bovenbenen van Doutzen Kroes, behalve dat er bij mij zo hier en daar wat fladdert.
Ik geloof niet dat ik ooit zulke dunnen benen had als nu, de stelten van prinses Diana waren hierbij vergeleken dik.
Maar ik klaag niet, ik zeg het alleen.

Mijn buik is lekker strak. Alleen nog een paar kilo vet er af en je zult zien hoe mijn getrainde 6pack tevoorschijn komt! Heb je nog even geduld?
Hoe heb ik dat gedaan, zul je je heel misschien afvragen.
Het was geen dicipline, geen dieet, het was geen goeroe.
Het toverwoord was “loslaten”.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

13 reacties op Toonbaar

  1. luuk1945 zegt:

    Ja, dat is in heel veel gevallen wat je moet doen, loslaten.
    Maar daar is geen recept voor, misschien alleen de tijd.
    Daarbij is er meer te zien dan een lichaam alleen en volgens mij zag Vroems dat bij jou heel duidelijk.

    Lieve groet, Luuk

  2. Rebbeltje zegt:

    Klikte even op je geluksspuitje 😉
    Loslaten kan zoveel ruimte geven voor allemaal nieuwe dingen.
    Fijn weekend

  3. Appelvrouw zegt:

    – Luuk,
    dat is ook mooi gezegd, geen recept voor loslaten. De tijd, dat is in ieder geval mijn motto, heeft zijn tijd nodig, geen therapie. Je hoeft geen dingen te verhaasten.
    Ik werd pas veel dikker nadat Vroems was overleden, hij heeft me gelukkig niet zo dik gezien. Dan ging het hem niet om uiterlijk maar gezondheid.

    – Rebbeltje,
    Loslaten is niet zoals je iemands hand vasthoudt, helaas.
    Rouwen gaat veel dieper en heeft tijd nodig. Er zijn mensen die al snel weer van alles op en aanpakken. Mij lukte dat niet. En ik ben helemaal door die tijd heen gegaan. Al met al heb ik er wel 5,5 jaar over gedaan voor ik weer die ruimte voel die ik nu heb.
    Dat zal voor iedere loslating gelden.

  4. Hondje zegt:

    Bewegen, minder stress, meer plezier in je leven, klussen in en om je huis. Vrienden die je zoveel plezier en energie geeft blijven komen ongeacht hoe je er uit ziet, het gaat om het innerlijke. Als jezelf maar vrede hebt met je lichaam

  5. Skippy zegt:

    Afvallen???
    Niet teveel hoor, gaat van je sterke punten af!!!

  6. Appelvrouw zegt:

    – Hondje,
    Misschien zorgen al die dingen die je opnoemt wel voor minder stress. Of heb je meer zin in al die dingen omdat de stress minder is. Tijd, zoals Luuk al zei, doet heel veel.
    Ik had geen vrede met mijn omvang maar ben geen dieet mens. Als ik blijf zoals nu is het mij al mooi maar volgens mij gaat er toch wel weer wat af omdat ik niet zoveel meer op kan.
    Nu schrik ik niet meer van de spiegels en hangen ze weer recht.

    – Skippy,
    Ik ben niet met opzet aan het afvallen, het gebeurt gewoon. Kan niet meer zoveel op, maaltijden zijn gehalveerd, maar ik eet nog steeds veel groenten en minstens 3 stuks fruit op een dag. Maar dat deed ik al heel lang, met een handvol droog geroosterde noten erbij. Alleen nu eet ik soms ook 3 keer per dag groenten, omdat ik ook niet meer tegen mijn zelfgebakken brood kan. Er is genoeg te varieren met eten.
    Maar afvallen is dus niet mijn doel. Mijn sterkte punten zakken toch wel vanwege de leeftijd 🙂

  7. EJW zegt:

    ”Spiegels ondersteboven gehangen.” Ik geniet van dit soort zinnetjes. Maar natuurlijk is de aanleiding verdrietig, nl het verlies van je geliefde. Mooi figuur heb je gekregen als ik dat zo lees. Maar als die vrienden en ook bloggers nu weer terugkomen zou ik zeggen, laat ze de p…maar krijgen. Het kaf is van het koren gescheiden.

  8. els zegt:

    Zit net “de snelle afvalmachine” te lezen ……

  9. bentenge zegt:

    Stress, geen aanrader. En al zeker niet voor de gezondheid en hoe het lichaam daar mee omgaat.

  10. Kinderen moet je uiteindelijk loslaten. Verdriet ook maar vet verdwijnt doorgaans niet als sneeuw voor de zon.

  11. Appelvrouw zegt:

    EJW,
    Tegenwoordig worden mijn schrijfsels wel eens te zwaar opgevat terwijl ik dat zelf zelden zo bedoel, het is de ironie. En in dit geval ook de praatjes over afvallen wat je moet doen. En iedereen heeft een wondermiddel, ik dus ook.
    Het verlies van bloggers vanwege mijn omvang kan niet waar zijn, de meesten ken ik niet persoonlijk 🙂

    – Els,
    Goeroepraatjes 🙂 Precies waar ik op doel.
    Al wil ik wel aannemen dat goed werkende darmen van essensieel belang zijn. Er wordt alleen aan sommige dingen teveel opgehangen als eigen verantwoording, iets waar ik niet altijd in kan komen.

    – Bentenge,
    Stress is geen alcohol of drugs.
    Je staat er soms midden in, soms na voorvallen waar je geen invloed op hebt/had. Pas als het over is weet je dat het stress was en voel je een enorme rust (ik tenminste).

    – Henk,
    Hehe, een nuchtere opmerking. Daar hou ik van.

  12. safealove zegt:

    Haha.. heel mooi!! 👍

  13. Appelvrouw zegt:

    Safealove,
    🙂

Geef een reactie

