32/162/58- 57/162/79

58 kilo woog ik toen ik 32 was.
a-32jaar
Maar ik was desondanks altijd moe en heel erg slaperig (net als nu, 25 jaar later), had veel pijn in mijn lijf, was niet gelukkig.
En ik was verschrikkelijk onaardig! Ik had natuurlijk ook geen vrienden.
Soms werd ik wel uitgelaten in de rolstoel maar zat altijd te slapen in de stoel en was niet dankbaar.
Ik wist niet hoe ik moest genieten.
a-rolstoel
Een onmens was ik voor mijn omgeving,
en voor mezelf.
En moet je me nu zien! Ik geniet, pijn of geen pijn, moe of niet moe, slaap of geen slaap.
Ik leef en weet dat dat niet vanzelfsprekend is, en dat het altijd slechter kan worden.
Als mijn geestelijke gesteldheid zo blijft dan neem ik genoegen met mijn grijze haren en door de slaap dichtgeknepen ogen.
2016-09-30-ja

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

14 reacties op 32/162/58- 57/162/79

  1. Rebbeltje zegt:

    Acceptatie doet wonderen.
    Maar kan me heel goed voorstellen dat je een lange weg moest gaan om te kunnen genieten van de kleine dingen.
    Leuke foto’s

  2. bentenge zegt:

    Het leven gaf me grootouders en ouders en een liefdevolle omgeving. De liefde voor jet leven kwam als het ware vanzelf. IK heb best wel respect voor mensen die het niet makkelijk hadden maar toch de weg vinden naar het besef dat het leven “waard is om geleefd te worden”.

  3. safealove zegt:

    Mooi! Het leven is zoveel makkelijker als je het neemt zoals het komt..

  4. wokkesplakme zegt:

    Foto`s fan in frommiske dy `t troch skea en skande ripe en waakse is ,ta in folweardich minske….

  5. Appelvrouw zegt:

    – Rebbeltje,
    Ik moest eerst leren leven, en op mijn 27e viel alles in duigen door lichamelijke klachten en oververmoeidheid.
    Dat is altijd gebleven en moet je weer opnieuw leren leven. Maar toen was het heel anders, door het vele verhuizen had ik geen vrienden (of kennissen) in mijn nieuwe woonplaats. Maar opeens zat ik wel in een flatje 4 hoog zonder lift en kon ik er niet uit, dus heb ik 8jaar nogal geïsoleerd geleefd. Dat maakt je niet socialer.
    Vooral als je steeds maar tegen je pijn en beperkingen aanloopt. Een sociaal leven maakt het vaak wat lichter.
    Wat mij betreft: genieten is geen keuze, je leert het.

    – Bentenge,
    Dat klinkt heel fijn.
    Voor mij: ik zou niet weten hoe het anders zou zijn geweest. Ik kan me geen voorstelling maken bij een fijn gezin, bij een band voor het leven.
    Ik denk dat de mensen die zoiets niet hebben ook gelukkig kunnen zijn, maar een basis van zelfvertrouwen en een bron van liefde maakt het wel een stuk fijner. Dat heb ik pas ontdekt in mijn relatie met Vroems (mijn grote lief die 5 jaar geleden is overleden). Wat hij me aan liefde en zelfvertrouwen heeft meegegeven draag ik in me mee.
    Vermoedelijk is het zoiets wat mensen die dat van kindsafaan hebben, maar er zich niet van bewust zijn omdat het er altijd was.

    – Safealove,
    Maar het is geen wetenschap, en geen knopje, al lerend in je leven kun je zover komen.
    Er zijn helaas ook veel mensen die nooit zover komen.
    De vraag: “waarom ik” heb ik gelukkig nooit gesteld, want dat lijkt me overbodig.
    Tegenwoordig kijk ik naar: hoe nu verder. Hopelijk blijf ik dat houden.

    – Wokke,
    Ik hoop nog veel te leren en verder te komen,
    een mens is toch nooit volwaardig?

    – Blewbird,
    Dankje.

  6. EJW zegt:

    Je ziet er gelukkig uit op die twee eerste foto’s maar dat zegt natuurlijk niets.De laatste foto met je vriendin is de meest waarheidsgetrouwe. Fijn dat je nu zoveel positiever in het leven staat

  7. Appelvrouw zegt:

    EJW, er waren destijds wel goede momenten, maar niet zo stabiel, vooral een enkele “piek”. Maar als kind was ik ook wel opgewekt, zoals ik het me herinner, Ja, ook ondanks… En in mijn actieve jaren, zo ergens tussen mijn 20e en 27e zeiden de mensen dat ik dansend over straat ging. Maar ik kijk er zelfs niet op terug als stabiel.
    Zal niet zeggen dat ik nu positief ben, vind dat een vervelend woord omdat het geen keuze is, het overkomt je, een mens bestaat uit stofjes, kennelijk heb ik momenteel goede combinaties 🙂

  8. EJW zegt:

    Goed om te lezen

  9. Appelvrouw zegt:

    Els, inmiddels heb ik 30 jaar last, veelbelovers zijn doorgaans zakkenvullers.
    Ik stam van adel, en het is dan ook niet verwonderlijk dat er veel familieleden met hun gewrichten en spieren kampen, ik noem het inteeltziekte. Als mijn jonge neefjes niet geholpen kunnen worden, dan ik ook niet. Soms moet je gewoon accepteren wat je hebt en het er mee doen, net zoals je kleur haar. Daarom mag je er af en toe nog wel over klagen, want openlijk klagen kan ook inzichten geven, al is het dan geen klagen maar benoemen, hardop overdenken.

  10. els zegt:

    Wel geschrokken van mezelf. Je hoeft je niet te verantwoorden. Je bent gewoon goed en jezelf.

  11. Appelvrouw zegt:

    Els,
    Je komt ook niet zomaar in aanmerking voor onderzoeken. Wel als je er over leest maar als je bij de arts komt wordt het een heel ander verhaal.
    Mijn neefjes en nichtjes (uit liefdevolle gezinnen) zijn grondig onderzocht, niets gevonden maar zitten wel in een e-rolstoel en moeten bij alles geholpen worden, ook onder de douche. Dus ik knijp ik in mijn handjes dat ik nog zoveel kan.
    Er waren eerder ook altijd mensen die pushten dat ik dit en dat onderzoek moest doen en me niet moest laten afschepen. Nou ja, dan moet je praten als brugman, en zo onderging ik een kijkoperatie en nog wat onzinnige onderzoeken. En zo vaak voor niks bij de dokter vanwege mijn inkomen, want als ik niet naar de dokter ging wilde ik niet meewerken aan herstel, maar er viel niets te herstellen want ik had niets. En daar ben ik gelukkig helemaal van af. Ik bepaal nu zelf of ik de dokter wil bezoeken. Maar met mijn neefjes en nichtjes in mijn achterhoofd hoef ik geen onderzoeken.

  12. els zegt:

    Wijze woorden van je. Wens je een goede dag toe..

Geef een reactie

