Drentse heideberen

Ik was nog maar net in Drenthe of ik maakte al een rondje van 30 km door Bargerveen.
Daar kwam ik toch wel iets bijzonders tegen, vandaar dat ik nog maar eens aandacht geef aan dit prachtige natuurgebied.

2016- 08- 20- 1- Naar bargerveen

Maar algauw word ik aangevallen door de hete zon, en hongerige dazen.
2016- 08- 20- 2-  Naar bargerveen daas

Daar ben ik natuurlijk wel op voorbereid.
Dit zijn mijn eerste levensbehoeften tijdens een fietstochtje.
2016- 08- 20- 3- Naar bargerveen deetsun

Ik wil om heel Bargerveen heen maar als ik een weg op moet waar ook auto’s rijden ga ik onmiddelijk terug en kies het off the road pad want ik wil naar het Amsterdamse veld.

Als ik dát maar haal want het pad ziet er niet erg doorreden uit!
2016- 08- 20- 4- Naar bargerveen weg naar Amsterdamseveld-

Gehaald! Zonder dazenbeet.
2016- 08- 20- 5- Naar bargerveen amsterdamse veld kei

De rest van de natuurfoto’s hoef ik toch niet te laten zien, natuur moet je beleven, niet zien.

Maar wat ik jullie, lieve kijkers, niet wil onthouden is dit heel bijzondere.
Al die jaren dat ik hier al rondfiets heb ik ze nog nooit gezien.
Daar word je toch stil van?
De enige overgebleven Drentse heide beren.

2016- 08- 20- 6- Naar bargerveen- Drentse heide beren

Dit bericht werd geplaatst in Uit in Eigen Land en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

13 reacties op Drentse heideberen

  1. Blewbird zegt:

    Jij beleeft toch avonturen! Prachtig!

  2. bentenge zegt:

    Hoe weet jij nu toch zo veel ? Ik had niet door dat ze Drents waren.

  3. Corja zegt:

    Maar geen broodjes om te smeren…

  4. EJW zegt:

    Alleen al voor die Drentse heide beren zou ik weer eens naar Drenthe willen. Maar buiten dat is het een mooie provincie, vooral nu de heide in bloei staat. Jammer dat het zo’n eind rijden is hier vandaan.

  5. Henk Bossema zegt:

    Die beren zijn inderdaad heel bijzonder, ik heb ze bij ons ook nog nooit gezien.
    Vanuit ‘de rest’ van het land is het inderdaad een heel eind rijden maar de troost zit in het feit dat de terugreis minstens de helft korter is. 😉

  6. Een smeerseltje voor de zon kan nog wel eens handig zijn maar zolang je blijft fietsen heb je van muggen volgens mij geen last. Staan die heideberen niet op de Drentse menukaart als een regionale delicatesse ?

  7. Appelvrouw zegt:

    – Blewbird,
    Zolang het kan, probeer ik avonturen te beleven.
    Dat maakt me blij, stabiel, warm van binnen, vol liefde.
    Daar heb ik alleen een beetje vrijheid voor nodig.
    Op het strand zou ik waarschijnlijk ook nog wel avonturen beleven, terwijl ik helemaal geen strandliefhebber ben.
    Maar als ik jouw foto’s bekijk en je schrijfsels maak jij ook avonturen.

    – Bentenge,
    Als ik in Drenthe logeer, nu, bij HteD, die weet dat allemaal en leert het me.
    Het is eigelijk net als met een Belgisch paard: je ziet er niets Belgisch aan.

    – Corja,
    🙂 Daar zeg je wat!

    – EJW,
    Vergeet dan niet om ook onder hunebedden te kijken, vooral de overal liggende middelmatige keien op elkaar, daaronder tref je ook nog wel eens wat speciaals.
    Het was voor mij ook een verrassing dat de heide in bloei staat. In mijn herinnering was dat altijd in september maar de afgelopen jaren steeds in augustus.
    Voor mij is het ook 80 km rijden om hier te komen, en omdat ik gebracht en gehaald moet worden, rijdt ManB iedere keer als ik hierheen wil 160 km om me te brengen, en later weer om me te halen.
    Het is dat jij al een mooi buitenverblijf hebt, maar je stoel kun je natuurlijk altijd meenemen en in Drenthe stallen.

    – Henk Bossema
    Ben je ook een Drent?
    Laat het maar mooi een eind van “de rest” van het land zijn.
    Hoe minder mensen in Bargerveen, hoe rustiger het is voor mij.
    En hoe minder afval bij bankjes. Al heb ik dit keer maar 2 picknick plaatsjes gezien waar blikjes en andere verpakkingen van eten onder de tafel lagen.
    Maar als ze dan toch eens willen, dan heb je gelijk met dat de terugreis minstens de helft korter is 🙂

    – Henk Jonkvorst,
    Sinds 2 jaar verbrand ik gauw in de zon, terwijl ik er eerder de hele dag, onbesmeerd, in kon fietsen zonder zelfs te verkleuren (en bruin werd ik ook niet snel). Nu doet mijn huid al na 5 minuten pijn.
    Als je blijft fietsen zul je wel wat minder last van dazen hebben, maar ik kan niet alsmaar doorfietsen, moet vaak even afstappen omdat ik anders teveel pijn krijg. Daarom maak ik vaker foto’s dan wanneer ik gewoon door zou kunnen fietsen. Maar er zijn ook mooie plaatsen om even af te stappen en de camera in de tas te laten en rustig om je heen te kijken, of alleen maar op een bankje te zitten om de natuur en de heerlijke te voelen.

    Of die Drentse heideberen een regionale delicatesse zijn betwijfel ik want in sommige landen eten ze katten en honden, en toch zijn die beesten niet uit te roeien

  8. Wat weer een mooi verhaal Anna en die beren…. ze zijn prachtig, ben ze helaas nog niet in de Drentse bossen tegengekomen

  9. Appelvrouw zegt:

    Katja, jij zit veel te dicht bij Groningen in Drenthe

  10. Pingback: Een teek, 36 uur later | Appelvrouw

  11. Rob Alberts zegt:

    Anderen blijven weg door hun angst voor Beren op de weg.
    Jij gaat van de gebaande wegen en vindt juist Beren op jouw weg.

    Mooi blog!

    Vriendelijke groet,

  12. Rebbeltje zegt:

    Alleen voor die beren al zou je daar gaan fietsen 😉
    Gelukkig verbrand ik niet snel na het genieten van een voorjaarsvakantie in Greece
    Groetjes

  13. Appelvrouw zegt:

    – Rob,
    Dat is mooi gezegd.

    – Rebbeltje,
    Tot nog niet zo lang geleden verbrandde ik ook niet in de zon. Weet niet of het ouderdom is of dat de zon krachtiger is, maar ik moet me altijd goed insmeren met een hoge factor. Dan worden de mooie witte shirtjes vies verkleurd langs de randen. En die hou ik daar dan voor hete insmeerdagen.
    Misschien moet ik dat voortaan ook doen, eerst een voorjaarsvakantie houden in een heet land.

Geef een reactie

