Zevenblad

Vakantie en fietstochtjes zouden ontspanning moeten zijn. Je hoofd leegmaken. Maar het mijne zit zo vol dat het nooit leeg raakt.
Al fietsend, of nietsdoend op vakantie, woekeren duizend gedachten in mijn hoofd als zevenblad.

Vandaag is het 41 jaar geleden dat ik ernstig gehavend uit het ouderlijkhuis afgevoerd werd.
De laatste nacht in dat huis leerde ik dat het altijd erger kan.
Touwen, pook, gebroken glas,
gebroken ziel.

Mijn beschadigde kinderlijf en ziel kan ik ook nu niet beschermen.
Klauwen altijd in mijn nek, een oorlog in het valse gezin, honger, een tiran achter mijn rug, onverwachte aanvallen, mijn hoofd van links naar rechts als een boxbal, een riem op mijn lijf, intimiteit beschadigd.
Angst.
Altijd die angst voor wat er komen ging.

De angst, maar ook machteloosheid woelt in mijn lijf als het weer eens bovenkomt.
Je wilt jezelf bevrijden, je wilt niet dood. Je mag niet bewegen.
Je wilt ontploffen om ze af te maken zoals in een tekenfilm.
Je verzet breekt bewegingsloos door de touwen om je lijf.
Je kiest voor de dood.
Trek het touw maar strakker aan, sla mij maar dood,
dat is het ergste niet meer.

Ik kón niet zijn, en mocht niet zijn wie ik was.
Maar wie was ik?
Dat heb ik nooit geweten, en weet ik nog niet.
Mijn ik heeft zich nooit ontwikkeld.
Mijn ik werd doodgeslagen en verkracht.

2016- 08-10- Zevenblad (familie
(de kleinste ben ik)

Dit bericht werd geplaatst in Jonge jaren en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

18 reacties op Zevenblad

  1. Jokezelf zegt:

    Gedachten blijven op de vervelendste momenten omhoog komen. Ik wil reageren, maar ik weet niet hoe. Ik kan het niet ongedaan maken, maar het had niet mogen gebeuren. Je had je veilig moeten kunnen voelen in je eigen gezin. Maar je bent er nog! En hoe! Petje af!

  2. Blewbird zegt:

    Zoals Joke. Sterkte wil ik je wensen, als je dat wilt hebben.

  3. Aad Verbaast zegt:

    Te triest voor woorden..

  4. De foto suggereert een leuk gezinnetje maar een foto is hier duidelijk niet wat het lijkt

  5. EJW zegt:

    Vreselijk, en dat heeft kinderen, ik heb het er koud van. Sterkte Appelvrouw

  6. Appelvrouw zegt:

    – Joke,
    Het gebeurt nog dagelijks, en dat is wat mij ook benauwd, nog altijd kinderen die in een “beschaafd” land in angst leven.
    Destijds was ik 16, en inmiddels zover dat ik dacht: hij dood of ik. Het kon me niet meer schelen, ik zou vechten voor mezelf.
    Of je ooit goed vecht weet je niet.
    Want al was ik daarna weg, is mijn vader veroordeeld, dat betekent nog niet dat je vrij bent. Je moet nog leren leven, en er is geen helpende/leidende hand.
    Gelukkig heb ik goten weten te ontwijken.
    Maar ik ben me er altijd van bewust dat er steeds weer opnieuw kinderen in zo’n situatie moeten leven.

    – Blewbird,
    Dat mag. Het is voor een dag, een dag per jaar.

    -Aad,
    Dankje voor je reactie.

    – Henk J,
    Dat is het verradelijke van foto’s.
    Ze worden nooit gemaakt tijdens een ernstig voorval.
    Ik kijk daarom des te beter naar de foto’s die jij maakt van je kleinkinderen, daar zie ik geen angstige onderdrukte kinderen maar zij die de wereld mogen ontdekken.
    En wie zou dat niet willen met een opa die ook over de vloer rolt om op jouw niveau te komen.

    – EJW,
    ik hoop dat je niet te lang koud blijft.
    Dankje.

  7. LoverI. zegt:

    Het verleden kun je niet uitwissen, de dader ligt op het kerkhof, maar er is ook nog een toekomst.

  8. Appelvrouw zegt:

    LoverI,
    Zo is het. De toekomst wordt bepaalt door wie je bent, en wie je bent wordt bepaalt door je verleden 🙂

  9. Henk Bossema zegt:

    wat kan ik zeggen, inderdaad je bent er nog, struikelend en zoekend maar niet opgevend.

  10. peterbake zegt:

    uhhh, tjonge, het is koud en niet alleen omdat het dat is, je stuk proza is heftig en doet alles verbleken wat ik eerder van je las. Het litteken knelt, je onthulling is al in de tekenfilm waaraan je refereert … Niets is als het lijkt of zoals ik soms inschat … Zoals mooi nuchter mens uit het noorden van Nederland …. En dat ben je wel maar nooit een stil water, dat siert je en je openheid verdient respect en gehoor, en misschien een kreet uit je diepste innerlijke Appelvrouw ….

  11. Rob Alberts zegt:

    Uiteindelijk heb jij je eigen leven opgebouwd.
    De pijn en het verdriet zijn deels jouw bouwstenen geweest.

    Maar jouw karakter en overlevingsdrang komen van diep.

    Vriendelijke groet,

  12. Appelvrouw zegt:

    -Henk B,
    Het is geen bewuste keuze, het is meer dat ik vrijwel iedere ochtend wakker word met nieuwsgierigheid over wat ik de komende dag allemaal zal kunnen doen of beleven. Een kinderlijk enthousiasme denk ik.

    – Peterbake,
    dankjewel voor deze mooie reactie.
    Nee, dood ging ik toch niet onder kwellingen.
    Al heb ik het wel eens gedacht, naderhand. Maar je krabbelt toch weer op.
    Niet omdat je vecht, ik was uitgevochten, maar omdat je leeft, je moet ergens naar toe.

    – Rob,
    Met die bouwstenen ben ik toch nog een eind gekomen.

    Dankje.

  13. broekstukken zegt:

    Wat een pijn en narigheid. Zo’n datum die zich als een teek vastzet in je huid, volgezogen afvallen, dat niet. Anderen hebben trowdagen, de verjaardag van een goede vriend, of de dag dat ze de marine verlieten. Jij hebt dit en je fiets, je pen, je humor, je commentaren, je ManB, je lijf (niet altijd tot plezier) en je lezers. Het waren weer mooie fietsdagen die je maakte en Hongerige Wolf als doel kan ik me voorstellen.

  14. Appelvrouw zegt:

    Martin,
    Je omschrijft het heel mooi.
    Dankjewel

  15. els zegt:

    Grote bewondering voor je moed om hierover en public te schrijven.

    Is misschien, op lange termijn, de twee-jarige studie “ervaringsdeskundige in de Zorg” in Groningen iets voor je? Het lijkt me wel zwaar.

  16. Lehti Paul zegt:

    “Het is geen bewuste keuze, het is meer dat ik vrijwel iedere ochtend wakker word met nieuwsgierigheid over wat ik de komende dag allemaal zal kunnen doen of beleven. Een kinderlijk enthousiasme denk ik.”

  17. Lehti Paul zegt:

    …hoop op nog heel erg veel van die ochtenden voor je. 🙂

  18. Appelvrouw zegt:

    Lehti Paul, Ik ook!
    Verbaas me er zelfs over dat ik dat nog steeds heb want de meeste dagen kan ik niet zoveel als ik zou willen.

Geef een reactie

