Doelen – Hongerige Wolf

Een mens moet een doel hebben in zijn leven, zeggen ze.
Ik zoek vaak ongedurig naar zoiets. Zoals nu, want mijn ziel is te zwaar om onder mijn arm mee te zeulen.
Wat is mijn doel! Ik schreeuw het uit, niet als vraag maar als antwoord op mijn doelloze bestaan.
En zo kwam het dat ik de plattegrond pakte, want die wijst me altijd de weg als ik hem kwijt ben.
Hier ben ik, bij nummer 34. En ik ga via 14, 10, 66, 05, 03, 04 naar 13, naar het Oldambtmeer, en daar bekijk ik of ik dat een doel voldoet.

2016-07-26-01-Doel- plattegrond

Er is niet veel te vertellen over het eerste stuk. In Scheemda staat een oude strokartonfabriek.
Die is niet meer in gebruik en staat er nu doelloos bij, net zo doelloos als mijn vakantiebestaan.

2016-07-26-02  Doel-Toekomst Scheemdaf

Vlakvoor nummer 13 is een aardig uitzicht welke in in panoramestand heb gemaakt en mijn camera daar zelf erg harde kleuren van maakte. Ik laat het zo, gaat maar om het zicht van mijn doel.

2016-07-26-03  Doel-

Tot mijn verbazing is het strand helemaal leeg, toch is het een warme dag.
Het bord lezend snap ik waarom: het water is smerig.

2016-07-26-04 Doel-noordrand oldambtmeer-Midwolda

Ik ben bij knooppunt 13 en besluit dat ik nog wel wat verder kan.
Wellicht naar de Hongerige wolf? Zou ik dat halen?
Ik neem het als doel.
Ik kan altijd weer terug.
Wat zeg ik? Ik moet altijd weer terug.

De Blauwe passage is een mooie sluis, aan de ene kant van de brug ben je in Midwolda en aan de andere kant in Oostwold. De stenen zijn stoeltjes met een ijzeren rugleuning.

2016-07-26-05  Doel-blauwe Passage Sluis Midwilda

2016-07-26-06  Doel-Blauwe passage sluis Midwolda

Over water valt niets te zeggen, je moet er naar kijken om er iets van te begrijpen.
Dit is het Oldambtmeer. Speciaal voor mijn kijkers.

2016-07-26-07 Doel-oldambtmeer

Hier is dat meer
2016-07-26-08 Doel-Oldambtmeer op de kaart

Nog een fraaie?
2016-07-26-09  Doel-oldambtmeer

Maar ik ben toch blij weer bij het water vandaan te zijn en ik kwam door de stuwwallen Kromme Elleboog in euh… nou ja, tussen knooppunt 14 en 19 in, is een soort bos vol kronkelweggetjes zodat je er lang over doet er weer uit te komen.
Gelukkig staat er wel een kleurrijke schuilhut.
Nog even kijk ik op de kaart welk doel ik kan stellen. Na lang meten en tellen wordt het knooppunt 20.

2016-07-26-10  Doel- Stuwwallen Kromme Elleboog

En zo ben ik in Finsterwolde.
De kerktoren schijn je van heinde en ver te kunnen zien.
Niet zo wonderlijk als je weet hoe vlak en uitgestrekt het land daar is. In de verste verte geen doel te bekennen.

2016-07-26-11 Doel-Finsterwolde

Finsterwolde is niet zomaar een plaatsje.
Het barst van de prachtige grote boerderijen. En die zijn wel ontstaan door uitbuiting van de armen. Maar dat is bij velen waarschijnlijk al bekend. Dus ik wil hier snel weer weg.

2016-07-26-12-Doel-Finsterwolde info

Op naar Modderland waar het nog uitgestrekter (lees onbebouwder) is. Boeren hoeven niet na te denken over hun doelen, ze rijden op hun tractor rondjes in de weilanden.
2016-07-26-13  Doel- Een boer in Modderland

En daar is Hongerige Wolf.
Het is een heel opgewekt dorpje, levendig heet dat geloof ik.
Waar de naam vandaan komt blijft vaag maar men denkt van een herberg.

2016-07-26-14  Doel-Hongerige Wolf

Veel kunst langs de kant van de weg.
2016-07-26-15  Doel-Hongerige Wolf Kunst romp

Zouden zij ook naar hun doel staren?
2016-07-26-16 Doel-Hongerige Wolf-Kunstpaar

Ook is er een krat vol brood, en eieren en appels, dat mag je zomaar gratis meenemen.
Heel misschien is dat voor de hongerige wolf bedoelt.
Tekst van wikipedia gekopieerd https://nl.wikipedia.org/wiki/Hongerige_Wolf :
“Het gehucht is een tijdlang populair geweest bij kunstenaars, en nog altijd hebben diverse kunstenaars hier hun plek van inspiratie en rust.
Hongerige Wolf kwam sinds 2000 regelmatig in het nieuws door de ontdekking van een ernstig misdrijf dat zich enkele jaren daarvoor had afgespeeld. Bij graafwerkzaamheden aan de G. Gernaatweg werd in februari 2000 het lijk van Hannelore Klinkhamer-Godfrion gevonden. Schrijver Richard Klinkhamer, haar man, had haar vermoord en begraven. Klinkhamers vrouw was al jaren als vermist opgegeven”

Gelukkig is het dorp klein en ben je er ook wel snel weer uit met de gedachte van een wolf en moordenaar op in je kielzog.

En daar is dan mijn doel,
het einde van Hongerige Wolf.

2016-07-26-17  Doel-Hongerige Wolf- Knooppunt 20

Even oversteken en daar is knooppunt 20.
Ik heb het gehaald!
Fietsend in de 1e trapondersteuning zodat ik wat extra kan gebruiken op de terugweg.

34 km was de rit, gereden in 3.17 uur, met een gemiddelde snelheid van 10 kmh.
Veel harder hoef je ook niet op een elektrische fiets, het geeft zoveel meer ontspanning in dit rustige tempo, en je ziet nog wat. Want zeg nu zelf: in Groningen is toch veel te zien?
2016-07-26-18  Doel- Rijgegevens

Nog even kijken waar ik ben, voor mijn fotoalbum vol reisavonturen.
2016-07-26-19  Doel-Hongerige Wolf- En nu terug

Helaas moet ik toch een deel van de rit langs dezelfde weg, al ziet het er vanaf de andere kant toch weer anders uit.
Bij Scheemda kies ik dit keer om langs Zuidbroek in plaats van Noordbroek terug te gaan.
En die weg is vele male mooier zodat ik niet aan mijn vermoeidheid hoef te denken.
Al lijkt het dat de accu nog heel vol zat toen ik bij knooppunt 20 was, het lijkt wel of de terugweg veel meer verbruikt en ik durf niet meer dan af en toe de 3e ondersteuning te gebruiken, meestal echter alleen de 2e.

Ik stap even af bij het zoveelste rustige weggetje.
Nog hoor ik schoonmoeder steeds waarschuwen dat ik niet alleen op die stille weggetjes moet gaan, er kan je van alles gebeuren.
Ja ja. Dat kan het thuis ook, of in de caravan, of onder de douche of op een zeebrapad of op de fiets in de stad.
2016-07-26-20 Doel-Nabij Zuidbroek

Eindelijk ben ik aan de Lange Wijk, Froombosch geloof ik.
Aan het einde van deze tunnel… daar is na 3 km mijn eindpunt.
2016-07-26-21 Doel- Lange Wijk, aan het einde van de tunnel

Ook dit heb ik gehaald. Maar het was echt te ver! Of mijn accu zou een grotere actieradius moeten hebben zodat ik minder zwaar hoef te fietsen.
71 km, 5.50 uur, gemiddeld 12 kmh, en heb nog 10 km resterend.

2016-07-26-22  Doel -Gehaald

Maar het allerleukste plaatje vind ik wel het overzicht van mijn route.
2016-07-26-23  Doel- Route overzicht

Nou, zeg nou zelf Groningen is toch mooi!

Dit bericht werd geplaatst in Uit in Eigen Land, Uncategorized en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

11 reacties op Doelen – Hongerige Wolf

  1. wokkesplakme zegt:

    Blij dat ik even mee mocht reizen. Het was gezellig samen en ook nog uitleg met prachtige foto`s.

  2. Appelvrouw zegt:

    Graag gedaan Wokke. Het was een waar genoegen je achter op de fiets mee te mogen nemen

  3. LoverI zegt:

    Woensdag Gehaktdag

  4. Blewbird zegt:

    Prachtig! Niet zoeken, zijn.

  5. Nou en of! Is Groningen prachtig. En laat die schoonmoeder maar blaten. Waar heb je anders schoonmoeders voor?
    Groet van onder een pergola in Italië, veilig verstopt achter een aarden wal. Opgeworpen in een poging de zoveelste overstroming van de Tiber af te wenden.

  6. Appelvrouw zegt:

    – LoverI,
    Inderdaad, zo heet dat boek van de moordenaar.

    – Blewbird,
    Zijn, ja dat valt niet mee.

    – Letter Zetter,
    Ben je nog steeds zo ver van huis?
    Of eigenlijk: je huis is waar je (thuis) bent.
    Zelfs als het achter een aarden wal is.
    Ik dacht dat je alweer thuis was.

  7. Perfect voor jou die elektrische fiets. Misschien een extra accu voor het geval dat ……….
    De kleurrijke schuilhut vindt ik toch wel een erg mooi foto object. Valt wel op in het landschap

  8. Waauw Anna wat een ferme tocht, ik doe het je echt niet na en een mooie routebeschrijving

  9. EJW zegt:

    Op zoek naar het doel kom je mooie plaatsen tegen. een flinke tocht, zelfs met een e-bike. Je hebt weer een aantal foto’s geplaatst die ons een indruk van het mooie Groningen geven. De laatste geeft van de afstand een goede indruk

  10. Appelvrouw zegt:

    – Henk J,
    Die schuilhut zou jij zoveel sprankelender maken.
    Dat zie ik ook altijd bij ManB, die maakt een zelfde object zoveel uitblinkender. Maar daaraan herken je dan ook de vakman, zoals ook bij jou. En daar meet ik mezelf maar niet aan.

    Ik heb ook geen elektrische fiets gekocht om boodschappen te doen. Pakweg 6 km rijd ik op de gewone (nou ja, gewone, mijn sportieve, stoere geel/witte fiets), maar ik woon wel 6 km vanaf de stad en dan is het net iets te ver. Gelukkig heb ik hier in de wijk en naastgelegen wijk genoeg winkels en de wijkmarkt, die ik op de gewone fiets kan bereiken. En die afstandjes wil ik ook niet missen op die fijne fiets.

    Over een extra accu heb ik ook nagedacht, maar dat kost geloof ik algauw zo’n 300 euro, dat is wel wat veel, maar toch, afhankelijk van wat er volgend jaar gebeuren gaat, overweeg ik het wel tegen die tijd.

    – Katja,
    Ik doe het mezelf ook echt niet meer na! Moest zelf ook een week aan de oplader.

    – EJW,
    Hopelijk nog een paar tochtjes Groningen maar het zit hier niet helemaal mee.

  11. Anoniem zegt:

    beetje late reactie, maar vond het een mooie reis. zo zie je hoe mooi groningen is. 🙂

Geef een reactie

