Suus

“Nee Suus.”
“Naar binnen.”
“Suus…”
“Suus, nee.”
“He, Suus!”
“Suus!”
“Wat zeg ik nou?”
“Naar binnen, Suus.”
“Kom hier.”
“HIER zeg ik je!”

Wie is Suus?
Ik open mijn ogen om een kijkje te nemen.
Een grote dikke zwarte hond komt naar me toe waggelen.
“HIER SUUUUUS.”
Het moet wel een gevaarlijke hond zijn anders schreeuwde die mevrouw niet zo hard.
Suus gaat naast me zitten, kijkt me aan met haar neus omhoog.
“Brave hond,” spreek ik haar liefdevol toe.
Ik aai geen dieren daarom moet ik mijn handen bewust stil houden anders gaan ze nog naar de kin van het beest omdat ik trots op haar ben. Welke hond wil nou alsmaar in zo’n kleffe voortent met een schreeuwwijf.

Met grote woeste stampvoeten komt mevrouw er aan.
“Wat heb ik je nou gezegd!”
Suus gaat liggen, blijft me aankijken.
Ik ken geen hondentaal, weet niet of ze om bescherming vraagt, om liefde of een nieuwe baas.
Ze schuifelt over de vloer onder mijn stoel door waar helaas geen schuilplaats is voor deze grote, veel te dikke hond.
Mevrouw kijkt me niet aan, zegt niets. Maar hondeneigenaren kennende moet je ook niets zeggen anders krijg je zo een mes tussen je ribben.
Ze duwt met haar lompe poot tegen Suus’ heupen. Grijpt haar dan aan de andere kant bij ’t nekvel en sleept haar al vloekend en tierend terug naar de voortent in de volle zon.
Dit is wellicht wat ze bedoelen met de uitspraak: een hondenleven.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

8 reacties op Suus

  1. Rob Alberts zegt:

    Kijk zo heb je onverwacht toch weer een vriendin gekregen op jouw camping.

    Zonnige groet,

  2. Gezelligerd zegt:

    O mijn God, dat was gezellig dus

  3. bentenge zegt:

    Hmmm als hondeneigenaar protesteer ik voor de volle 100% tegen de alinea waar je dat woord gebruikt !

  4. Welkom! zegt:

    Dit soort mensen moeten aan de riem.

  5. kleinborkel zegt:

    Ik snap Suus helemaal.

  6. EJW zegt:

    Ik had ooit een schoonmoeder die Suus heette, ze leek op een dwergpoedel

  7. Henk Bossema zegt:

    Ik hoorde iemand aan een ongehoorzame hond vragen of hij soms kwaad moest worden.
    Hij, dat was de baas die ongeveer net zo communiceerde als de ‘moeder’ van Suus.
    Het antwoord van de hond in kwestie heb ik niet kunnen horen.

  8. Appelvrouw zegt:

    – Rob,
    Maar de mevrouw was zo jaloers dat ze vanmiddag zelfs zijn vertrokken.

    – Bentenge,
    welk woord?

    – Janny,
    Maar hier vergeten dierenliefhebbers toch dat wij ze vermenselijken. De mens was er eerst en de dieren geschapen om de mens te behagen.

    – Kleinborkel,
    Ik ook. Er loopt hier op het terrein een prachtige bruine hond, eerst hadden ze hem steeds aangelijnd dan kon ie nog een heel eind komen. Hij blikte of bloosde niet als er een kat van de boerderij bij hem kwam. Sinds vanavond loop ie los over het terrein, zijn territorium afbakenend door overal zijn poot op te lichten. Maar ik kan het van dit beest redelijk hebben, hoop dat ie nooit tegen mijn voortent piest maar hij ziet er zo heerlijk gemoedelijk uit. Kwam langs mij wandelend, bleef op gepaste afstand even kijken, en wandelde toen weer verder.
    Jij zou er zo een prachtig dierenverhaal over kunnen schrijven.

    – EJW,
    Och, zie je wel hoe mensen hun huisdieren vermenselijken, dat begin al met de naam… in die schoonmoeder was het andersom, in haar school al een dwergpoedel.

    – Henk B,
    Leren luisteren, lichaamstaal is belangrijker dan woorden, maar zulke mensen zijn zo gefocusd op woorden dat ze het belangrijkste vergeten, en daarom hun stem moeten verheffen en alsmaar in herhalingen vallen.
    Ook hier die vermenselijking van dieren. Dit soort mensen zouden eerst moeten oefenen op hun partner, als dat niet lukt, dan moeten ze niet aan een huisdier beginnen.

Geef een reactie

