Gewenst

Als je altijd onkruid weghaalt mis je ook gewenst kruid.
Ik hou niet van steriel
en daarom kreeg ik als beloning dit prachtige bloempje bij de schuurdeur.
Dat is toch zeker geen onkruid!
gewenst kruid

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

14 reacties op Gewenst

  1. els zegt:

    Die met de schermbloemen is een spirea oftewel de spierstruik. De andere lange met roze bloem is ….

  2. Aad Verbaast zegt:

    Oud gezegde onder de ware natuurliefhebbers: mooi onkruid is niet lelijk.

  3. Appelvrouw zegt:

    – Els, spirea, aha. Dan moet ik hem uitgraven voor het volgend jaar. De andere daar barst het van. Die laat ik gewoon staan.

    – Aad,
    🙂 zo is het. Oude gezegdes bevatten kennis.

  4. EJW zegt:

    Absoluut niet. Jij bepaald wat onkruid is en niemand anders. Een mooi plantje

  5. els zegt:

    En de andere is, denk ik, een basterdwederik (ik heb het gegoogled)

  6. Appelvrouw zegt:

    -EJW, Maar de omgeving heeft ook een mening, en die vinden al die mooie groeisels en bloeisels maar niks want dat komt spontaan op en als ik er niets aan doe staat binnen een jaar de hele straat vol vlas. Zelf vind ik dat niet erg, als alles zo steriel is dat er nergens een grassprietje groeit voelt dat voor mij heel kil. Vraag me ook af hoe ze het zo steriel krijgen, met round up of zouden ze elke dag op hun knietjes kruipen. Heel af en toe pak ik een staalborstel op een steel, en ga tussen de voegen door en schrob mos van de grindtegels omdat ze anders te glad worden om over te lopen. Maar groen groeisel dat spontaan opkomt krijgt een kans om een schutting en straat op te fleuren. Jammer dat ik daar zelf weinig van zie want aan mijn kant van de schutting groeit dat niet 😦 Ja, nu wel, die Spirea!

    – Els, ik ben je zeer erkentelijk.

  7. els zegt:

    Wow, staalborstel op een steel. Ik strooi in het voorjaar, als het een paar dagen redelijk droog is, zout op de tegels.

  8. Appelvrouw zegt:

    Mijn buurvrouw gebruikt ook zout, maar ik begreep dat dat niet zo goed voor het mileu is… aan de andere kant van de straat hebben we een natuurlijke onkruidbestrijder: een reu die over de hele lengte van de straat tot cm 40 breed de boel regelatig bepist. Hij zit nog, schijnen ze de eerste 2 jaar te doen, daarna gaat die poot omhoog. Ik hou mijn hart vast… want dan pist ie tegen de houten schuur vol kieren… en in de schuur heb ik geen onkruidbestrijder nodig.

    Waarom moet het een paar dagen droog zijn om zout te strooien? Gebruik je strooizout of jozo of zeezout (met extra mineralen)

  9. els zegt:

    Gewoon strooizout doe ik erover. Als het regent verdunt het en spoelt weg..
    Het zout “trekt” vocht uit de lucht aan. Dan is de bovenste laag zeer geconcentreerd en gaan de planten (niet zoutbestendig) dood.
    Ik doe het eens per jaar, dan zal de verzilting wel mee vallen.

    Misschien moet je een plant tegen de schuur planten waar honden niet van houden en daar dus wegblijven 😉

  10. els zegt:

    Er bestaan apparaatjes voor ondierbestrijding. https://www.conrad.nl/nl/dierenverjager-o0811050.html
    Vooral die met roofdiergeluiden lijkt me leuk, een brullende leeuw of sissende slang in je tuin 😉

  11. Appelvrouw zegt:

    Els, die ondierschrikgeluidenapparaten heb ik ook al eerder gezien, maar helaas werkt dat niet in de schuur en als ik het aan de straatkant doe moet het zichtbaar zijn wil de sensor werken… buren boos! Dat wordt oorlog.

  12. Appelvrouw zegt:

    Maar een brullende leeuw zou wel eens een goede optie kunnen zijn om ook de buren weg te jagen!

  13. els zegt:

    Stiekem peper strooien om de hond weg te houden.
    En veel echte, goed riekende stalmest bij de rabarber en de aardbeien om de buren op afstand te houden.

    Nu aan het weekend, plop!

  14. els zegt:

    Al je nog dartelende vlinders en de, héél goed voor het milieu, zoemende bijen wilt hebben dan is dit misschien wel wat. https://tuinenstruinen.org/2016/04/04/top-10-vaste-planten-voor-bijen-en-vlinders/

Geef een reactie

