Een nieuw tijdperk

Heb je ooit een nieuwe elektrische fiets moeten kopen? Wat vreselijk.
Die dingen zijn speedy, voor je t weet schiet je zo de vaart in.
15 fietsen heb ik getest met de meesten was ik na 20 meter alweer terug.
En dan beweren ze dat mensen dat willen… wat? De vaart in geschoten worden?
Nee, men wil eigenlijk niet meer zelf hoeven trappen, alleen nog rondjes draaien en de rest moet automatisch gaan.
Geen wonder dat er zoveel ongelukken gebeuren, dat ligt echt niet aan de berijders maar aan de fabrikanten die zoiets maken.
Toen ik het gisteren elders testte vroeg de fietsenmaker zich af of ik wel rijp was voor een elektrische fiets want wat ik wilde waren geen eisen voor een elektrische fiets (ik hoef niet vooruit geschoten te worden, wil zelf bepalen of ik meer ondersteuning nodig heb door een standje hoger en niet dat dat automatisch gebeurt omdat ik harder trap!)

1895 euro kost de goedkoopste e-fiets die tenminste niet wegsjeesde zonder mij.
Toch maar een nachtje over slapen. Als ManB niet op vakantie was kon ik met hem overleggen, ik ben niet voor niets met hem getrouwd!
Nu moet ik alles alleen oplossen.
Thuisgekomen op internet gekeken.
Zelfde fiets, 1449 euro. Maar deze heeft een erg lange levertijd. Dan maar voor de andere keuze die ook een prettiger stuur heeft.
Hier hoef ik geen nachtje over te slapen.
Over 2 weken ben ik weer mobiel, dan fiets ik als eerste naar mijn schoonmoeder, goh, daar heb ik gewoon zin in!
Wel jammer dat ze hem niet in het geel hebben.

nog een toevoeging:
De middenmotor, dat is een herrie tijdens het fietsen! Leuk voor in de stad maar je moet er niet mee de natuur in gaan. Alle middenmotorfietsen die ik getest heb hadden dat. En dan te bedenken dat ik niet eens meer heel goed hoor.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

13 reacties op Een nieuw tijdperk

  1. Rob Alberts zegt:

    Inderdaad een nieuw tijdperk, meestal wordt er steen en been geklaagd over schoonmoeders!

    En jij wilt dolgraag naar haar toe fietsen …

    Of een gele fiets charmant kleurt bij jouw ogen kan ik niet beoordelen.

    Ik wens jou veel mooi fietsweer toe.

    Zonnige groet,

  2. en dan te bedenken dat er tegenwoordig fietsen zijn met trapondersteuning tot 45 km/u πŸ™‚

  3. Appelvrouw zegt:

    – Rob, ik ga hem geel spuiten.

    – Henk J,
    de Pedelec. Maar daar durf ik niet op. Sinds ik vaker op de gewone fiets moet, al is de actieradius dan maar 4 km, is mijn tempo ook nog maar 15kmh. En dat is toch hard genoeg want dan hoef je ook niet zo ver. En mijn schoonouder wonen maar 18 km hier vandaan.

  4. EJW zegt:

    Ik denk er soms aan om een e-bike te kopen maar die accu’s willen het nog weleens af laten weten na een tijd(je) Een middenmoter is het beste systeem maar maakt idd geluid. Bosch schijnt de meest stille te hebben. Afgelopen week weer naar het strand geweest en naar het Adamse bos, toch veel kilometers. Ik ging op mijn gewone fiets als een speer hoewel er best wind stond. Ik laat het voorlopig dus maar even zo. Toch wil ik er wel aan na verloop van tijd

  5. broekstukken zegt:

    Fietsen kan in iedere maat van driewieler tot motorfiets. Het kan hard of zacht. Met of zonder obesit of verwrongen kniegewrichten. Een op de drie nieuw verkochte fietsen is wel een e-bike.

  6. Fenny zegt:

    Ze spurten me voorbij die e-fietsers en dan houd ik mijn hart al vast, niks voor mij!

  7. Plato zegt:

    Joh, komt er zoveel bij kijken? Ik ben een beetje benauwd voor die dingen want ik werd een tijd geleden bijna getorpedeerd door een oud vrouwtje dat als een speer langs het marktplein denderde. Ze had de wilde blik van een tour de france renner in de ogen en was niet van plan zelfs maar een beetje te remmen. Ik schrok me het apenlazarus. Dus ik houd het maar bij mijn vijfversnellingenfietsje. Als ik ooit boven de 70 kom ga ik opnieuw denken. Misschien zijn die dingen dan wat meer aangepast.

  8. Henk Bossema zegt:

    Mmmm, ik denk dat je bovengemiddeld goed hoort, zo’n middenmotor hoor je inderdaad iets maar een motor in het voorwiel ook als je tenminste goed luistert. πŸ˜‰
    Overigens, een E-bike gaat net zo langzaam of hard als de berijder wil.
    Het voordeel van Bosch middermotor is het vrijloopmechanisme waardoor je bij uitgeschakelde ondersteuning of lege accu geen zwaartrappende fiets hebt maar een normale lichtlopende fiets.

    Verder is het wel koud overdag en buiten toch?

  9. Aad Verbaast zegt:

    Net eentje gekocht. Zelfde zoektocht meegemaakt.
    Toch middenmotor gekozen. Wel (eis) stil/stilste: de “impulse” middenmotor.
    Gazelle levert die (saai.)
    Uiteindelijk gekozen voor: http://www.victoria-fahrrad.de/nl/modell/victoria-e-urban-7-4/
    Geweldig!
    2200 euri, inclusief tassen mandje en een ander zadel. Groot bereik!

  10. Aad Verbaast zegt:

    Heerlijk overigens. Had ik veel eerder moeten doen. Met 2 vingers in den neus de tegenwind trotseren met 20 km per uur! Lachuuhhhh!

  11. Appelvrouw zegt:

    – EJW,
    De accu’s stonden er volgens mij altijd al om bekend dat ze maar ca 4 jaar meegaan.
    De huidige zijn erg duur, als ik gewoon kon fietsen zou ik mijn geld niet vergooien aan zo’n elektrisch geval.
    Die middenmotor van Bosch vind ik ook niet stil voor als je in de natuur bent.
    Lekker dat je als een speer kon fietsen!
    Ik heb ook een gewone fiets die ik gebruik voor afstanden van max. 5 km (heen en terug) dat wil ik er wel bij blijven doen.

    – Martin,
    Het is best jammer, veel mensen kopen zo’n fiets niet omdat ze hem echt nodig hebben maar dan kunnen ze ook lekker hard.
    e vergeten dat hun spieren verslappen en conditie achteruit gaat. Dat merk je ook niet direct.
    Als je zonder e kunt fietsen, zolang mogelijk blijven doen, of het er naast doen, zoals een tante van me, zij fiets alles in de stad op een gewone fiets en verder dan 10 km pakt ze de E-fiets
    Maar niet iedereen heeft die keuze.

    – Fenny,
    Ik vind het ook niet zo leuk, zelf fiets ik meestal tussen de 15 en 18kmh ook op de E-fiets. Dan neem ik wat minder ondersteuning zodat ik nog wat moet doen. Maar het blijft toch gek dat je dan ingehaald wordt door ouderen die in harley davidson stand op de fiets zitten.
    Waarom moet je zo snel.

    – Plato,
    πŸ™‚
    Als je ooit boven de 70 komt, zijn die dingen nΓ³g sneller en hoef je niets meer te doen, alleen maar naar je stuur te kijken.
    Ik begrijp helemaal niet dat ze het trappen zo hebben ingesteld dat het automatisch gaat, dat was bij mijn oldtimer niet zo, daar moet ik echt bij trappen en dan kon ik kiezen of ik meer ondersteuning nam zodat ik minder kracht hoefde te zetten. Bij deze nieuwe modellen is het echt heel anders, als ik meer trapondersteuning gebruik ga ik sneller, maar al zet ik hem in ondersteuning 1, dan ga ik alleen maar wat langzamer maar hoef niet harder te trappen, doe ik dat wel dan gaat ie op de motor rijden (zolang ik trap).

    – Henk B,
    Bij mij thuis moet de tv op standje 8, terwijl ManB hem op 4 heeft, anders hoor ik hem niet.
    En lage tonen worden voor mij een soort eentoninge brom. Misschien dat zo’n middenmotor wel een hoge toon heeft, en die schijn ik wel goed te horen.
    Een E-bika gaat niet net zo snel of langzaam als de berijder wil, ik schreef het hierboven aan Plato, dat is mijn ervaring op de vele fietsen die ik geprobeerd heb. Ik ga niet zover fietsen dat de accu leegraakt, en ook dan zou ik toch niet thuis kunnen komen, tenzij het max. 5 km is, maar als ik er dan al 40 op heb zitten kan ik die 5 toch niet meer zonder ondersteuning rijden.

    Koud? Ik vind het prima als het 5 graden is, dan kan ik best fietsen. Alleen als het glad is ga er niet op uit maar verder wel zoveel mogelijk als ik gelegenheid heb. Maar nu ben ik wel erg aan huis gebonden. En dan ga je alle vuiltjes zien en je er aan storen.

    – Aad,
    De Victoria heb ik ook getest bij de eerste fietsenwinkel maar dat was de minst slechte van de drie die ze daar hadden. En de minst slechte vond ik niet goed genoeg. Als ik het me goed herinner vond ik hem niet lekker stabiel, ik bedoel gelijkmatig fietsen.
    Toch te veel trapkracht gevoelig. Het verhaal over de trapsensor en roterende sensor heeft daar geloof ik mee te maken, maar ik ben het vergeten.
    Je moet nooit 2 vingers in den neus steken tijdens het fietsen want er komt echt geen stroom uit.
    en 20kmh is wel erg langzaam, je kunt wel 27 kmh, probeer maar eens!
    Ik heb ook valbescherming besteld, dat doe ik dan allemaal aan.

  12. Henk Bossema zegt:

    Motoren in het voorwiel rijden zelf zolang je de trappers langzaam beweegt en dus zelf eigenlijk niets doet. Dat klopt.
    De bosch middenmotor heeft een trapsensor en als je niet niet trapt ondersteunt hij ook niet. En als je bijvoorbeeld voor de wind fietst en nauwelijks kracht hoeft te zetten stopt de motor er ook mee.
    Je moet dus echt een bepaalde kracht zelf uitoefenen voordat hij ondersteunt.
    Gelukkig zijn E-bikes niet verplicht en kun je nog gewoon een “normale” fietst kopen. πŸ˜‰

  13. Appelvrouw zegt:

    Henk B,
    Over de techniek zeg ik niets. ManB wilde ook dat ik een middenmotor kocht maar ik vond die geen van allen beter rijden en het lawaai gaf mij teveel hinder.
    Nee verplicht zijn ze niet. Als je het geluk hebt dat je op een gewone fiets kunt fietsen dan moet je nooit zo’n duur kreng kopen die na 4 jaar een nieuwe accu nodig heeft, en die zijn heel wat duurder dan een nieuwe autoaccu.
    Ik ben al blij dat ik me met de paar km op de gewone fiets tenminste kan redden maar als mijn actieradius daarmee maxium 5 km is, dan kom ik dus de laatste tijd niet verder dan 2,5 km van huis. En dat lukt me zeker niet iedere dag, en in slechte tijden kan ik alleen maar dromen om zelf te trappen.
    Voor mij is een E-fiets een geweldig vervoermiddel, uit noodzaak.

Geef een reactie

