Toeter

Iedere keer als ik langs het café reed klonk er zoveel gezelligheid dat ik me voornam dat als ik me eens eenzaam zou voelen ik dáár naar binnen zou stappen.
Zo gebeurde het.
Buiten stond een scootmobiel die ik al vaker gezien had. Binnen een ingeklapte rolstoel, en nog twee rollators.
Aha, dacht ik, een gehandicapten thuishaven. Net wat voor mij.
Een beetje onhandig zakte ik aan een tafeltje in een hoekje.
Eerst de boel verkennen.
Overal voelde ik blikken op me gericht.
Er zaten een paar jonge meisjes te dollen met de oudere mannen.
Iemand speelde wild op zijn gitaar en de rest om de tafel klapte mee.
Ik bestelde een jagermeister. Al jaren heb ik geen alcohol meer gebruikt, en ik wist dat het onverstandig was. Maar misschien zou het nu anders uitpakken.
Ik nam waar wat er om me heen gebeurde.
Al die indrukken waren me eigenlijk teveel.
De gezelligheid leek van buiten veel intenser dan van binnen.
Ik keek alleen naar mijn glaasje.
Raar spul eigenlijk.
Hoe vaak had ik het vroeger met P. gedronken en dan deed ik of ik dronken was, want dat vond hij leuk. Maar ik kan niet dronken worden. P. wel, hij was vaak dronken en deed dan de raarste dingen. Na 1 glaasje keerde ik vaak al in mezelf, en raakte soms zelfs buiten westen als ik een 2e glas op had.
Nu zat ik alleen naar het glas te staren.
Voor wie dronk ik dit? Voor wie zou ik dronken willen doen alsof?
Voor ik het wist stond er een nieuw glas jagermeister voor me, “van die meneer” zei de barman. Ik keek naar een man in een hoekje op een grote stoel. Zijn buik lag op zijn knieën.
Ik hief mijn glas naar hem op zoals de beleefdheid me gebood.
Ik voelde me zo eenzaam. Net als vroeger. Ja, daarom was ik naar het café gegaan, uit eenzaamheid. Drank en lawaaiige mensen zouden dat niet veranderen, alleen maar versterken.
Mijn eerste glas was nog niet leeg, het tweede nog onaangeroerd toen er een derde glas werd bezorgd, “van die meneer” en de barman wees naar een andere man een de grote tafel. Die lachte zijn rotte tanden naar me bloot. En ik hief mijn glas op.
Wat geeft het ook. Als ik maar niet alleen in de grote kamer hoef te zitten.
Hij wenkte me, ik was van beton en kon niet van mijn stoel komen, en hij wenkte nog eens, toen begonnen de anderen me ook te roepen, “kom, nieuweling, kom, blijf daar niet alleen zitten.”
Ik wou huilen, gooide in een teug één van de glazen leeg in mijn keel.
Er werd gelachen, “kom toch” hoorde ik weer. Het tweede glas ging net zo snel achterover.
En ik liep als een robot naar de grote tafel.
Ik dacht aan de eerste keer op de grote school, toen ik voor de klas moest komen.
Omdat ik me altijd schaamde voor mijn iele voorkomen had ik een dikke jurk van grote zus onder mijn eigen jurk getrokken om er wat voller uit te zien. Toonbaarder, noemde ik het. Maar iedereen begon te lachen toen iemand het opmerkte.
Zo bang was ik nu dat als ik bij de tafel zou komen iedereen me uit zou lachen, omdat ze zouden zien wie ik was: het meisje die zichzelf verbergt onder dikke kleren.
Zo dronken als een toeter.
In de hoek zag ik de dikke buik die in zijn handen klapte terwijl er een dikke, niet brandende, sigaar in zijn mond hing.
Net voor ik wou gaan zitten struikelde ik over een elleboogkruk.

En werd wakker in een bed naast een vreemde man met rotte tanden die me lachend aankeek.
Een paar elleboogkrukken stonden tegen het bed.
Ze deden me denken aan jaren geleden, aan de gehandicapte man met de reuzenvoorbinddildo en de luier die ik hem af moest doen. Het reuzengeval was voor mij 10 maten te groot en ik weigerde het.
Ohgod wat werd ik ineens misselijk.

doldwaasdrinker
Afbeelding van Doldwaas Facebook

(Verhaal in 2012 ook al eens geplaatst onder een andere titel, lichtelijk bijgewerkt).

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

6 reacties op Toeter

  1. EJW zegt:

    Nee, eenzaamheid los je niet op door in een kroeg te gaan zitten. Daar zitten andere eenzamen eenzaam te zijn. En die ”gezelligheid” die er heerst is ook niet aan mij besteed. Als ik iets drink doe ik het alleen maar geen Jagermeister, dat vind ik net een hoestdrank. Kan me voorstellen dat je niet gediend was van die veel te grote voorbinddildo. Ik hoef ook geen vrouw met 10 maten te groot.

  2. reinejragolo zegt:

    Je kunt geweldig schrijven en zelfs als de helft waar is ben je niet voor het geluk geboren.

  3. Hahaaaaa geweldig verhaal 🙂 en wat een vreselijke kater.

  4. Lehti Paul zegt:

    Wat reinejragolo zegt! En een dikke kus (zonder sigaar of zwarte tanden)
    Ik heb geen jagermeester, wel gezelligheid in een huis vol spullen.
    Ook de kinderen vinden je lief.
    Maar als je te lang wacht, weten ze niet meer wie je bent.

  5. Appelvrouw zegt:

    – EJW,
    In mijn jonge jaren ging ik naar de kroeg om te jagen, en regelmatig om te dansen.
    Drinken heb ik nooit echt gedaan omdat ik er altijd ziek van werd/word.
    Ik kan me wel voorstellen dat als ik alleen was, ik zo weer een stamkroegje zou willen, alleen hoe kom ik er, en hoe kom ik weer thuis.
    Dus dat wordt hem in dit leven niet.

    – Reine,
    Dankje, het geluk zit me inderdaad niet mee.
    Ik hoop nog eens naast een adonis wakker te worden en dan te weten dat hij het waard was/is om een hele nacht op te wachten.

    – Henk,
    Haha, lachen om andersmans leed 🙂

    – Lehti,
    Jouw kinderen zijn ook lief, maar dat hebben ze misschien ook alleen maar door de goede genen…
    Ik kom er aan! Die kus wil ik.
    Vorige week had ik nog een mislukte griesmeeltaart, maar vond dat je te ver weg woont om hem je te brengen.
    Morgen en zaterdag kan ik niet want dan moet ik ManB opjagen om de keuken af te maken.
    Nouja, zaterdagmiddag kan ik misschien wel ontsnappen want ik kan hem toch niet helpen,
    en ik kan weer een eindje fietsen!
    Je hoort van me.

  6. Rob Alberts zegt:

    Zonder drank op vrolijk zijn blijft het plezirigst.

    Vakantiegroet,

Geef een reactie

