broer&zus-dag

Voor alles is wel een dag.
Deed ik mijn best dierendag te onthouden om dan een lekker stukje kalfsoester te eten,
was het gisteren broer&zus dag.
Nou… ik had ooit wel een broer,
maar we hielden het niet vol.
Toch had het zo mooi kunnen zijn,
als hij zich maar had kunnen ontworstelen aan de schijnveiligheid van de familie,
of als ik die put vol ellende die me weer naar vroeger sleurde,
inclusief mijn plaats destijds (altijd de schuldige als ik me verzette tegen het regime),
had kunnen verdragen.
En och,
hij kan er ook niets aan doen, net als ik,
dat we elkaar niet kunnen accepteren.

broer-zus-dag

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

8 reacties op broer&zus-dag

  1. PantaRhei zegt:

    Vrienden kun je kiezen, familie is allemaal al geregeld.
    Gebrouilleerd met zus, beiden zijn we beter af.

  2. De foto geeft toch een idee van innige verbondenheid tussen broer en zus gezien het handenwerk

  3. Appelvrouw zegt:

    – PantaRhei,
    Het ligt er aan hoe diep het ligt.

    – Kleinborkel,
    vind ik zelf ook, kan er best lang naar kijken.

    – Henk,
    Dat was er toen ook, had mijn broer 30 jaar niet gezien en het was eerst echt heel fijn. Maar na verloop van maanden werden er bepaalde dingen erg storend, zo storend dat het contact geen verrijken meer was. Maar ik kijk wel met plezier terug naar het bijzondere gevoel wat we eerst hadden.

  4. EJW zegt:

    Jammer dat het zo gelopen is maar zo gaat dat als de verschillen te groot zijn en het contact zich niet verdiept. Leuke vrolijke foto.

  5. Appelvrouw zegt:

    EJW,
    Bij ons speelde vooral het trauma van vroeger mee, en mijn broer die daar tot zijn 40e heeft gewoond, en in die familiekring te blijven, waardoor hij geen ruimte heeft genomen zich te ontworstelen. Ik was vooral lastig omdat ik niet altijd met hem mee kon voelen. Bovendien vond hij mij teveel op mijn vader lijken, en hij had meer met zijn moeder. Ik herkende in hem ook erg veel van zijn moeder en daar had ik de pest aan, aan haar bedoel ik. En dan was er nog een zus de jaloers was omdat broer en ik met elkaar omgingen en ik niet met haar om wilde gaan.
    En hij was dan weer wel gek op die zus geloof ik, gaf haar in ieder geval altijd voorrang boven mij, of dat was angst om uit de groep gegooid te worden, weet ik niet.
    Mocht hij ooit uit zichzelf contact met me zoeken zal ik het zeker niet afwijzen maar van mijn kant komt beslist geen initiatief meer. Makkelijk praten hoor, ik weet 500% zeker dat hij me nooit zal benaderen.

  6. Henk Bossema zegt:

    Uit alles blijkt weer eens temeer hoe “foute ouders” in hun onmacht levens kunnen ontwrichten en verzieken. En het trieste is dat het eigenlijk uit pure onmacht, het niet kunnen begrijpen wat juist dat onbegrip veroorzaakt. Hoe zoiets door woekert als een kanker gezwel.
    En neem dat “foute ouders” met die korrel zout. Ze waren niet bij machte, of hadden het inzicht niet, om het anders te doen. Hiermee praat ik niets goed maar die nuance hoort wel bij het verhaal.
    Over de foto, lief koppie, om te zoenen. De appelvrouw dan he? de broer mag een hand. 😉

  7. Appelvrouw zegt:

    Henk B,
    Ik hou wel van nuance, tenminste als een ander het noemt, ik ben er in dit geval al lang klaar mee.
    Heb jarenlang met mijn moeder te doen gehad, mijn zus en broer gedacht wel te begrijpen.
    Alleen… op een gegeven moment heb je geen ene zier aan dat begrip of aan dat gevoel, het helpt je helemaal niet vooruit. Je blijft met al je pijn zitten want zij hebben het zo moeilijk met zichzelf.

    Ha… appelvrouw om te zoenen?
    Ik ben alleen maar aaibaar 🙂

Geef een reactie

