Steengroeve in Winterswijk.

Af en toe mag je geloof zelf wat schatgraven maar ik hou van dichte hekken zodat ik een excuus heb om er niet in te gaan.

Steengroeve-01

Echt bijzonder zo’n museum, er is niets in, voor zover ik gezien heb, alles zit er op waarvan ik me afvraag wat het met de steengroeve te maken heeft.
Steengroeve-02

Als je een trapje aan de achterkant opklimt heb je dit uitzicht.
Het lijkt de rijstvelden op Sumatra wel.
Dat gele ding ergens aan de rechterkant is een graafmachine, om maar aan te geven hoe groot het is.
Steengroeve-03

En toen had ik die groeve wel gezien en wilde graag het wandelpad op, zien hoever ik kon komen. Het liefst tot waar die blauwe pijl wijst, want daar lijkt iets spannends te zijn. Maar dat is natuurlijk veel te ver voor mij!
Steengroeve-04

Gelukkig is er verder niemand, ik schaam me tegenwoordig voor mijn gestrompel.
Overal liggen stenen, rustplaatsen voor mijn zere heupen.
Steengroeve-05

Als ik omkijk naar waar ik vandaan kom, om een idee te krijgen hoever ik al gelopen heb…
dan schrik ik toch een beetje want die afstand moet ik ook weer terug.
Voor ik van de schrik bekomen ben zie ik weer iets leuks, een uitkijkje.
Steengroeve-06

Lastig om door te kijken, niet op de goede hoogte en veel te smalle gaatjes.
Wat ik echter zie is een andere wereld, uitgegraven, spannende rotsachtige wanden die die diepte in gaan. Maar ja, dat krijg ik niet op de foto (ik zie het zelf in ieder geval niet).
Steengroeve-07

Verderop het bochtje om zijn fijne ruststenen.
Steengroeve-08

En na nog een bochtje de andere kant op is er een reuzentrollenboomstam.
Steengroeve-09

Met tekst erop.
Steengroeve-10

en dan ben ik ook aan het einde, want dit was waar die blauwe pijl naar wees.
Niks bijzonders.
Steengroeve-11

Ik moest het hele eind weer teruglopen.
Minstens 300 meter, dus heb ik die dag mijn record gebroken: 600 meter gelopen.
Trots? Nee hoor, mijn heupen waren het er niet mee eens.
En arme HteD zat maar in de auto op me te wachten (hij maakt zich niet onnodig moe…).

Dit bericht werd geplaatst in Uit in Eigen Land en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

9 reacties op Steengroeve in Winterswijk.

  1. Aad Verbaast zegt:

    Steengoed!
    Afloop wat minder, maar dan had je ook wat..

  2. Rob Alberts zegt:

    Fijn dat ik even mee mocht lopen.

    Vriendelijke groet,

  3. Appelvrouw zegt:

    – Aad,
    Maar zo ken ik mijn grens tenminste weer. Gelukkig hoefde ik niet te overnachten.

    – Rob,
    t Was toch een deceptie toen ik aan het einde aankwam. En de terugweg was ook niet meer zo spannend. Terwijl ik de groeve zelf erg mooi vind om te zien. Daar heb ik langere tijd naar gekeken, zonder te lopen.

  4. EJW zegt:

    Ah, de steengroeve, daar ben ik vaak geweest. Vroeger met mijn oom en tante die daar stenen bikte Het was kalksteen en daarin zaten mooie stukken glimmend steen (calegiet of malagiet of zoiets. Mijn tante had een kast waar die stenen in pronkte. Later is de steengroeve afgesloten voor publiek, dwz dat je er niet meer in mocht omdat het te diep geworden is door de vele afgravingen. Kijken aan de rand is wel mogelijk. Ik ben er vorig jaar nog geweest toen ik bij mijn neef was. Het zijn diepe kuilen geworden. We waren er op een dag dat hij open was, Dat was een toevalstreffer omdat de steengroeve maar op bepaalde dagen open is

  5. Appelvrouw zegt:

    Edwin,
    Kon je vorig jaar er nog in of moest je toen ook al, net als ik, langs het hek wandelen?
    De openingstijden zijn iedere eerste zaterdag van de maand, maar er mogen max.250 mensen in. Je moet je via internet inschrijven, kosten geloof ik 8 euro. En – vol is vol. En dat is direct al na die eerste zaterdag, tenminste dit keer. Ik begrijp dat je nu niet meer vrije openingstijden hebt zoals destijds.
    http://www.vvvwinterswijk.nl/detail/bezoekersdagen-steengroeve/538c6baf-f425-40ef-9f88-2a3725768a3f

  6. EJW zegt:

    We konden er gewoon in tot aan de kuilen. Op de bonnefooi gingen we en weet niet welke datum het precies was maar vermoed toch niet de eerste zaterdag van de maand, We gaan altijd rond de 25ste naar neef. Voor ik afgelopen zaterdag ging had ik wel eerst gekeken naar de openingstijden en kwam bij de site van je link terecht. Dus wist ik dat het gesloten was. Vorige jaar hoefde we niks te betalen of registreren en het hek was open. We liepen het terrein verder over tot aan de steenfabriek die de boel verwerkt. Via een andere uitgang verlieten we het terrein. Ik ga zeker nog een keer, de kuilen zijn indrukwekkend en diep ik werd zelfs duizelig toen ik aan de rand stond. Herkenbaar zijn de foto’s maar dat museum heb ik gemist. Niet erg, het ging mij om de groeve zelf

  7. broekstukken zegt:

    Door het soort Sibelco bordjes krijg ik de neiging te gaan zoeken naar wat ze allemaal verkeerd doen, want ‘verkeerd doen’ hoort naar mijn ervaring bij greootschalige mijnbouw.

  8. Appelvrouw zegt:

    Martin,
    Interessant.
    Heb je al iets verkeerds gevonden?

  9. broekstukken zegt:

    Ik weet mijn neigingen soms te onderdrukken. Anders zit ik alleen nog maar te zoeken naar dingentjes die ik dan heel wijs weer onder een blog kan plakken, maar waar verder weinig mee gebeurt.

Geef een reactie

