Ik moet die deur loslaten

Al vaak had ik gefantaseerd over iemand die goed kan schilderen en me op een dag eens zou helpen met het houtwerk rondom het huis.
Jammer genoeg kan ik het zelf niet meer.
Omdat ManB volgend jaar 6 weken op vakantie gaat bedacht ik al een plan om in die tijd iemand te vragen.
Maar om nu nog een jaar te wachten met die tuindeur kan eigenlijk niet.
Ik liet ManB voor de zoveelste keer zien hoe het verf gebarsten is over de hele deur.
1030373

“Ik hoef dat toch niet op te lossen, driekwart van het huis is van jou, en daar valt deze deur ook onder,” was zijn reactie.
“Nou ja! Die deur is niet van mij, ik heb de voordeur al.”
“Maar je hebt toch voor driekwart van het huis verantwoording,” was zijn verweer.
En zo gingen we nog een poosje door over welke driekwart verantwoording van mij is.
Toen ik dreigde een van mijn vrienden te vragen (ik had werkelijk geen idee welke want die hebben het allemaal al zo druk, of kunnen om andere redenen niet meer), besloot hij de deur over 2 dagen onder handen nemen want dan is hij vrij.
Het leek me een goed plan dat ik dan de raamkozijnen zou doen, hoewel mijn lijf natuurlijk schreeuwde: ben je mal dat kun je niet meer. Maar het zou ManB toch stimuleren als hij niet alles alleen hoeft te doen?
Het werd dinsdag, zijn vrije dag.
Om 9 uur stond ik buiten te soppen en te ontvetten.
ManB besloot zijn plan te wijzigen om niet dinsdag maar zaterdag die deur te doen.

En zo gaat dat nou altijd. Zaterdag is natuurlijk geen goede dag, dan moet hij boodschappen doen.
En dan kan ik niet zeuren want ik ga gauw weer 2 weken van huis.
Ik moet leren hem te vertrouwen. Of niet,
in ieder geval moet ik die deur uit handen geven, aan hem toevertrouwen,
hem te laten werken op zijn eigen manier in zijn eigen tempo en zijn eigen tijd.
Maar hij had toch al de hele zomer de tijd?!
Ik moet die deur loslaten, ik moet die deur loslaten, ik moet…!

Ondertussen schilderde ik de raamkozijnen en fantaserend over het 2e laagje en hoe prachtig het wordt met die superverf.
En ook nog even de kozijnen van de schuur doen, eerst goed afkrabben, gronden…
Maar die tuindeur, als die nou mooi kaal is straks…

Ik popel, echt waar, ik popel om die deur af te branden en te gronden.
Ik hou het bijna niet!
Even een stukje proberen.
Schilderen-2-verleiding

Die aandrang is verschrikkelijk.
Help me toch!
Zeg me dat ik van die deur af moet blijven en ook eens een klus voor ManB moet laten liggen.
Zeg dat ik mijn adrenalinekick maar elders moet zoeken.
Zeg me dat ik die deur los moet laten!

Een uur later:
Te laat.
Schilderen-3-een uur later

Ik denk dat ik driekwart van de deur wel kaal krijg morgen.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

13 reacties op Ik moet die deur loslaten

  1. Als de verf af gaat bladderen ben je echt te laat, en heb je een flinke puist werk om dat af te schrapen, gronden en opnieuw te verven. Ik heb dit jaar de hele buitenboel geschilderd. Heb er een enorme hekel aan maar wat geeft het een bevredigend gevoel als alles weer mooi glimt. Veel succes, en doe het vooral in je eigen tempo

  2. broekstukken zegt:

    De buitenboel is voor de woningbouwvereniging. Gisteren wel een haakje van de gezamelijke kelderdeur vervangen. Een of ander kloothommel had een paar keer zo hard aan die deur getrokken dat het haakje eerst volledig krom was en toen uit de deur kwam. Ik weet welke bomblebee het waarschijnlijk is en die kan er niets aan doen. Geen vleugeltjes, maar verder lijkt ze wel op zo’n pluizig insect.

  3. Rob Alberts zegt:

    Mijn kunststof kozijnen zijn niet echt mooi.
    Maar wel onderhoudsarm.

    Sterkte met het afronden van deze klus.

    Welke reacties jij ook krijgt jij trekt toch je eigen plan.
    Het knapt er wel van op.
    Of jouw lijf dit accepteert is iets anders ….

    Bewonderende groet,

  4. Appelvrouw zegt:

    – Henk,
    Gelukkig is hier alleen de benedenverdieping en zijn er niet echt veel ramen (vind ik).
    Moet er niet aan denken dat er ook nog een bovenverdieping gedaan moet worden en van die mooie randjes rondom het dank.
    Dat is hier gelukkig niet.
    Waarschijnlijk bij jou wel, en dan is het wel erg veel werk. Dan komt al die troep je de neus uit.
    Voordeel van verven is dat je er wel een paar jaar klaar mee bent.
    Hier had ik het raamkozijn 8-9 jaar geleden gedaan. De deur heb ik toen niet gedaan omdat die een andere kleur had en ManB die verf nog moest kopen. Toen hij die eenmaal had heb ik aan de voorkant de boel daarmee gedaan, en de garageboxdeur.
    Toen was het op…
    Volgend jaar gaat de verf aan de voorkant er helemaal af, ik heb toen over alle lagen van de vorige bewoners heengeschilderd.
    Wist ik veel dat ik hier ooit zou gaan wonen.
    En ja, eigen tempo, dat zou mooi zijn maar ik heb niet alle tijd, zaterdag ga ik voor 2 weken logeren bij HteD.
    Dat staat al maanden vast.
    Maar ik had geluk. ManB was vroeg vrij en heeft nog anderhalf uur geschraapt, en toen was het klaar.
    Morgen kan ik het al gronden. En de dag erna al in de verf. En dat alles alleen maar voor een deur.
    Ik knijp ineens erg in mijn handjes als ik er aan denk dat jij je hele huis deed.

    – Martin,
    Huren heeft grote voordelen. Ik weet niet hoe vaak ik wilde dat dit een huurhuis was. Of dat ik verstand en gevoel voor klussen had.

    – Rob,

    Kunststof kozijnen moet je al hebben, want om de houten te vervangen kost nogal wat.

    Ik heb nooit een plan, het is altijd aandrang.
    Hoe mijn lijf dit alles gaat verwerken moet ik ook afwachten.
    Helaas ga ik al gauw te lang door omdat ik die drang heb, soms kan dat net een dag teveel zijn.
    Doorgaans klus (werk) ik in etappes, overzichtelijke brokjes. Bij dit is dat wel erg onhandig, zeg maar dat dat volgens mij niet kan.
    Maar mocht het mis gaan, dan weet ik tenminste waardoor het komt en dat ik een paar honderd euro heb bespaard door het zelf te doen.
    En eigenlijk is er iets veel groters wat altijd aanwezig is:
    ik hoop dat Vroems trots op me is, het is zijn brander die ik gebruik.

  5. Mannen en klussen, praat me er niet van!

  6. Aad Verbaast zegt:

    Nou dit doet toch echt wel de deur dicht!

  7. Appelvrouw zegt:

    @ Beeldspreker,
    Daarom doe ik het ook zelf. Maar niet omdat ManB niet kan klussen maar omdat hij het zelden doet. Gelukkig heeft hij toch zijn kwart van de deur kaal gemaakt. Nu heb ik de deur gegrond. Morgen een laagje verf en dan is de druk er af en kan ik rustig voor 2 weken naar Drenthe.
    Ik heb trouwens wel veel goede klusmannen gekend.

    @ Aad,
    Dat kan niet want de randjes zijn geschilderd.

  8. @Appelvrouw, Dat is goed te horen. Ik ken ook wel goede klusmannen, maar datis of familie of ikbetaal te gewoon om te doen wat ik gedaan wil hebben (en niet wat zij denken dat er op dat moment gedaan moet worden in MIJN huis). 😉

  9. Appelvrouw zegt:

    Beeldspreker,
    Ohjabah, mannen die beslissen wat zij vinden wat bij jou gedaan moet worden, dat zijn echt foute mannen!
    Ik heb wel eens voor vriendin een klusjesman ingehuurd, die man deed dingen die zinloos waren.

  10. j de kat zegt:

    Waarom een deur van tropisch hardhout schilderen? Smeer hem een paar keer in met Owatrol (kleurloos houtconserveringsmiddel uit Noorwegen dat ook roest weert) en je hebt er geen omkijken meer naar. Daarom zijn er weinig verfverkopers die het in de winkel hebben.

  11. Appelvrouw zegt:

    – Kat,
    Geen idee waaraan ik kan zien dat het tropisch hardhout is, dacht dat dat bruine menie is.
    Maar nu is je tip te laat. Het staat al in de grondverf en straks past de deur weer netjes in de straat, allemaal dezelfde blauwe kleur deur.

  12. EJW zegt:

    Leuk blog, bijna gemist want je produceert veel de laatste tijd. Maar hoe dan ook succes met deze klus.

  13. Appelvrouw zegt:

    EJW,
    is waar, ik produceer veel, ben adhd momenteel,
    maar, ben aan het inpakken om naar HteD te gaan. Daar moet ik wel tot rust komen.
    Helaas kon ik de deur niet klaarkrijgen vanwege de mist, maar nu moet het maar overwinteren.
    Op naar het voorjaar. Even rust. HteD en ik gaan naar de achterhoek.

Geef een reactie

