Vakantie boek

Lezen is volgens mij een vorm van vluchten. Zolang je in het boek verdiept bent, ben je je van je eigen bestaan niet bewust.
De meeste vakantieboeken die ik bij me heb heb ik uit, allemaal fijne kleine overzichtelijke boekjes, waarbij “de Kraai” van Kader Abdolah lekker wegleest. Maar dat boek over de oorlog… ach hoe heet het ook alweer, het is groen aan de buitenkant en binnen creme kleurig met zwarte letters… over die man die ongewild in het verzet raakt maar dan is het me ook op het einde niet duidelijk of hij aan de goede of foute kant staat, dat boek daar kon ik niet in stoppen.
Het is bijna een thriller en ik snap nooit de ontknoping. OHja, dat was ‘de donkere kamer van Damokles’ van W.F. Hermans.

Maar nu is alleen nog het dikke, zware boek ‘Dokter Zjivago’ ongelezen. Lastig om een zwaar boek vast te houden, daarom heb ik doorgaans luisterboeken, maar op vakantie moet je in een boek kruipen.
Wat een hoop namen die niet uit te spreken zijn, steeds weer struikel ik er over. En als ik zo moe ben kan ik maar niet bijhouden wie wie is, steeds weer nieuwe mensen met ingewikkelde namen.
Waar gaat het over?
Bij pagina 12 overweeg ik te stoppen.
Bij pagina 13 breekt spontaan de leesbril, waarschijnlijk door alle concentratie die het me kost door dit boek te komen.
Dokter Zjivago
Ok, dat ruimt op, dit boek ga ik doneren.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

9 reacties op Vakantie boek

  1. Leve de ereader! honderden (dikke) boeken bij je, en toch niet sjouwen.

  2. luuk1945 zegt:

    J, Lezen is ergens anders zijn, een vlucht van de werkelijkheid

  3. Corja zegt:

    Nou, dat is sterk! Ik had dit boek via de site boekwinkeltjes.nl besteld (tweedehands dus) en kreeg het vanmiddag binnen. Precies dezelfde uitvoering. Naam en datum op het schutblad; het is in mei 1968 op Ameland gelezen door ene C. Maats….. 🙂

  4. Appelvrouw zegt:

    @ Eline,
    Zal een kwestie van wennen zijn zo’n e-reader. Ik ben er nog niet aan toe. Luister al jaren naar luisterboeken maar daar duik je niet zo in weg. HOe kom je aan interessante boeken voor zo’n reader?

    @ Luuk,
    Dat dacht ik al, en nu begrijp ik ook waarom ik dat niet graag doe.

    @ Corja,
    Och… wat een toeval.
    Ik ben benieuwd wat jij er van vindt. Wie weet laat je dat nog eens op je blog weten.
    Voor mij zal het luisterboek beter geschikt zijn.

  5. EJW zegt:

    Ik lees nooit dikke pillen daar heb ik geen geduld voor. Korte verhalen die niet al te moeilijk zijn met een zekere ironie vind ik wel leuk. Net als een paar van onze bekende schrijvers waarvan er een paar helaas overleden zijn.

  6. broekstukken zegt:

    Zo hard concentreren dat je bril er van breekt is niet gezond. Moet je niet meer doen. Ik las De Vegetarier van Han Kang. Niet zo dik. Leest lekker weg en is toch geen niemendalletje. Ik dacht bij het lezen wel eens: dit is iets voor Appelvrouw.

  7. Nou weet ik niet of de belevenissen van een plattelandshuisarts met een wachtkamer vol zeikende en zanikende boeren, met hun vage klachten (dokter, ik heb zo’n verrekte piene in ’t lief) echt doneerbaar is maar je kan er natuurlijk ook de barbekjoe mee aanmaken

  8. Fenny zegt:

    Van je familie moet je het hebben door David Sedaris, heel vermakelijk!

  9. Appelvrouw zegt:

    @ EJW,
    Korte verhalen met ironie zijn het beste. Maar dat is denk ik een persoonlijke beleving.
    Echt dikke boeken lees ik ook nooit, dit was een uitzondering, althans een poging. Voor mij is ie tenminste dik.
    Gelukkig zijn er nog heel veel boeken. Bij de kringloop in Sappemeer zijn ze spotgoedkoop, 25 of 50 cent per boek.
    Dan de je ze na afloop ook makkelijk weer terug.

    @ Martin,
    Dat zal ik niet meer doen, maar eerst een nieuwe bril kopen.

    Wat aardig dat je aan me dacht bij het lezen.
    De samenvatting van de Vegetariër klinkt wel grappig maar ik zou er nooit toe overgaan zo’n boek te kopen.
    Maar het is wel te leen bij de anderslezen bibliotheek (luisterboeken), dus dat ga ik doen.

    @ Henk,
    Jij kent het boek 🙂

    Maar dit is niet van Jos van Manen Pieters…
    Wikipedia zegt dit:

    Deze fragmentarisch opgezette roman, die vol metaforen zit, is een voortzetting van Pasternaks lyriek, waarin personages van binnenuit worden getoond. Dokter Zjivago is vooral ook een filosofisch boek: Zjivago rebelleert niet tegen de Sovjetstaat, maar staat op in naam van een vertrapt ideaal: de individuele mens. De polemiek naar aanleiding van de roman ontstond echter op politiek niveau. Pasternak werd verweten de Russische Revolutie neer te zetten als een achteruitgang. De Russische autoriteiten lieten niet toe dat het boek gedistribueerd werd in eigen land, maar door vertaalde versies bijna twintig jaar later, eerst in het Italiaans (1957), bereikte het boek een wereldpubliek.

    Het werk geldt onomstreden als een van de hoogtepunten uit de wereldliteratuur van de 20e eeuw.
    ———–

    Ik denk dus dat het boek te goed is om zelfs de nachtelijke vuurkorf van naaste buren brandende te houden.

    @ Fenny,
    Die titel… familie.
    Dat is met mij nooit iets geworden.

Geef een reactie

