Onthart

Toen ik verontrustende geluiden hoorde in de naaimachine heb ik ManB erbij gehaald, de techneut.
Ja hoor, condensator, of de motor, zei hij meteen.
Boel open gemaakt maar dat ging niet van harte, Heer Pfaff heeft alles goed dichtgemaakt.
Maar ManB laat zich daar niet door tegenhouden.
Eindelijk had hij het hart van de machine in zijn handen. Euja… dit moet ik losmaken, zei hij, wijzend op een printplaatje, of iets dergelijks,
naaimachine motor
Wat weet ik er van, ik kan alleen maar naaien op die machine.
En toen brak er van dit en van dat en viel dit los en dat weg.
Verpulverd, of zo.
Wat weet ik er van…
Nieuwe motor, zei hij.
60 euro dan zet hij hem er zelf ook in. Nou, dat is een koopie voor een machine van pakweg 25 jaar oud, nooit kosten voor gemaakt wel veel genaaid.
Maar nu, nu zit ik zeker tot na pinksteren zonder naaimachine.
Je wilt niet weten hoe onthand ik me voel. Weet me geen raad.
Ben wanhopig.
Help.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

12 reacties op Onthart

  1. Rob Alberts zegt:

    Aj, alleen naald en draad is voor jou natuurlijk geen oplossing.
    Het weer wordt beter en beter.
    Genieten van de buitenlucht is natuurlijk wel een oplossing.

    Zonnige groet,

  2. Appelvrouw zegt:

    Rob,
    Handnaaien is inderdaad geen oplossing, na 10 cm gedaan te hebben moet ik 3 dagen pauzeren.
    Maar ik hoef dit warme weer niet, doe mij maar 15 graden en zonvrij.

  3. A. Dapie zegt:

    Neem een sabattical, maak van de nood een deugd, en naai een tijdje niet, het kan zo bevrijdend zijn, ik kan er over mee praten. En daarna naai je weer met volle overgave.

    Wat zeg ik? Dan, als je weer de slaaf van je naaimachine bent, zul je met weemoed aan die tijd terugdenken, die tijd dat je lekker uren lang uit het raam keek naar het voorbijtrekkende leven. En dan maar hopen dat dat ding nog een keer kapot gaat.

  4. Appelvrouw zegt:

    Apiedapie, tot nu denk ik vooral terug aan de tijd dat ik volop kon naaien. Ik ben liever slaaf van mijn naaimachine dan van de computer.
    Gelukkig hoef ik hier buiten geen mensen te zien, alles heb ik dichtgebouwd. Maar waar ik regelmatig van geniet zijn de eksters en kraaien in de pindakaaspot, of de musjes in de voederbak die heel selectief zijn, wat ze niet lusten gooien ze overboord.
    Maar dat zie ik al ruim 2 uur per dag en naaien doe ik lang niet iedere dag, en nooit langer dan een uur achtereen. Ik weet wel dat dat voor sommigen heel veel is, maar voor mij is een uur om de pakweg 2 dagen niet veel. Ik zou het best vaker en langer willen doen.

  5. zo voel ik me dus ook als mijn camera de geest geeft ……. sterkte

  6. Appelvrouw zegt:

    Henk,
    Ook dat kan ik me goed voorstellen. En ik denk dat jouw camera met 60 euro niet gerepareerd is.

  7. EJW zegt:

    Ik heb dat gevoel als de motor van mijn auto er mee uit zou scheiden of de ketting van de fiets eraf loopt

  8. Reserve naaimachine?
    Het was zeker 20 jaar geleden toen ik heel gelukkig met mijn oude Pfaff aan het werk was en een brandlucht rook. Ik ratste de stekker eruit en durfde niet meer verder te werken. Omdat de brandlucht uit het pedaal kwam nam ik die naar de naaimachinereparatiewinkel (met Pfaff uithangbord) in Barneveld en liet die doormeten.

    Daar probeerde iemand mij wijs te maken dat hij aan dat voetpedaal kon zien dat het aan de machine lag, aan de koolborstels. Nee zo oud als de mijne was die werden niet meer gerepareerd.

    In zak en as vertelde ik het aan mijn ex toen hij de jongens kwam halen. Voor ik boe of ba kon zeggen had hij de motor losgemaakt, meegenomen naar de keuken waar een rand geaard stopcontact was en zetter er spanning op. NIETS aan het handje. Toen we nog eens goed keken (dat had ik meteen moeten zien natuurlijk) bleek dat het snoer kapot was en daar het koper bloot lag en waarschijnlijk een vonk in de vloerbedekking had laten vallen. Hij maakte alles weer goed vast en ik gebruik de naaimachine nog steeds.
    Ook een goede ex is goud waard!

  9. Appelvrouw zegt:

    @ EJW,
    van de fiets kan ik ook nog begrijpen. En van de auto alleen als je onderweg bent, of ergens naar toe wilt, of naar huis.

    @ Karin,
    Zulke dingen komen hier ook voor, heel herkenbaar! En ergerlijk dat je een oudere machine niet meer kunt laten repareren.
    Dat kon trouwens bij deze nog wel, maar daar hangt een heel flink prijskaartje aan.
    ManB heeft nu via internet een motor gekocht.

  10. Nou zij van de Pfaff winkel Barneveld probeerden mij wijs te maken dat hij niet te repareren zou zijn. Ze wilden mij liever een nieuwe verkopen.
    Omdat mijn moeder de motor er in ±1960 apart (hij is ontworpen als trapmachine) op heeft laten zetten is demonteren een fluitje van een cent (tenminste voor een techneut) vandaar dat ManP dat heel snel geregeld had en hem er ook zo weer opzette.
    Ik heb later een ander reparatie adresje gevonden in Ede en nu, ruim 15 jaar verder doetie het nog prima. Gister nog een nieuw zomerhoedje voor ManA gemaakt.
    Tja, €60,- is geen kattenpis, maar dan heb je je eigen vertrouwde Pfaff weer terug. Daar koop je geen andere goed werkende machine voor. Zo kijk ik ook vaak naar het prijskaartje van reparaties aan mijn fiets. Moet maar, een nieuwe fiets is duurder!

  11. Paperona zegt:

    Nog even geduld dus, totdat je je weer aan het naaien kan slaan. Wel mooi dat hij zolang zonder kuren zijn werk heeft gedaan!

  12. Appelvrouw zegt:

    Paperona, wat dat betreft had ik een voorbeeld aan die machine kunnen nemen! 🙂

Geef een reactie

