Pluspuntjes

Het ziekenhuis waar schoonmoeder ligt is hier 9 km vandaan, maar ik dacht: ik ga gewoon. Onderweg zijn genoeg bankjes.
En die had ik ook nodig, maar het gaf niet.
Voor het eerst in een half jaar dat ik zo ver fiets, 9 km. Een schijntje op een elektrische fiets.
Maar dat fietsen was nog niets. Zie maar eens dat je je fiets voor een ziekenhuisdeur kunt parkeren. Niks hoor, aan de andere kant van de straat. Ik besloot het maar op een illegale plek te stallen op het plein vlak voor de deur. Hopende dat die er nog zou staan als ik terugkwam. Wat gelukkig zo was.
En toen het ziekenhuis in: heel ver lopen om bij de lift te komen. Daar kwam een trolley me tegemoet. Ha, de eerste die ik zag, als ik dat geweten had had ik wel gewacht bij de ingang.
Toen de lift naar boven en daar weer lopen naar de kamer.
Schoonmoeder zat op een stoel te wachten op de fysio. Tegenwoordig mag je niet rustig aan herstellen, je moet koste wat kost dwars door je pijn heen, of je nou net geboren bent of 81 bent.
Toen de fysiotherapeut kwam ben ik naar een kennis gegaan die 100 meter verderop lag.
Strompelend, wat een roteind lopen, houden ze nou in een ziekenhuis geen rekening met die grote afstanden? Ze hadden toch wel loopfietsen of elektrische scootertjes kunnen plaatsen?
Na een uurtje kletsen met kennis ging ik weer die 100 meter terug naar schoonmoeder, zij zou wel gerust hebben na die dwangmatige beweging.
Ik hield me groot en zij uitte haar ongenoegen over van alles en nog wat.
Ha, ik voelde me werkelijk vereerd dat ze dat deed. Ze hoeft zich niet groot te houden bij mij, ik snap verschrikkelijk goed hoeveel zo’n trauma met je doet. Een operatie en dan herstel.
Beseffen dat je ineens in bed ligt, niet meer kunt doen wat je wilt, je eigen broek niet eens aankrijgen, al was het maar omdat die er niet eens is. Zelfs geen badjas. Gewoon klagen omdat je leven ineens zo drastisch veranderd is, en op je 81e de kans niet zo groot is dat het allemaal helemaal goed zal komen.
Ze weet al dat ze hierna naar het verpleeghuis gaat.
Een pluspuntje: ze verheugt zich op het samen eten met haar man. Die kan dan iedere middag komen eten.
Een ander pluspuntje is dat schoonvader ook veel verder kan lopen dan tot voor kort, en hij ook meer doet dan iedereen dacht dat hij kon.
En het andere pluspuntje is dat dat ook voor mij geldt.
Ik deed vandaag ook veeeeeeel meer dan ik dacht dat ik kon.
Vandaag wel.
Wens me sterkte dat ik straks niet plat lig!
ik kan meer

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

18 reacties op Pluspuntjes

  1. knutselsmurf zegt:

    Ik wens je sterkte. Ben je na deze foto weer op je voeten terecht gekomen, of heb je nu een groene neus ? Een trolley ? Wat luxe ! Ik pak in het OLVG weleens zo’n stoel op wieltjes om te gebruiken als een soort rollator. Soms moet ik halverwege stoppen, soms lukt het om de hele afstand te lopen zonder hulpmiddel behalve mijn stok. MS klachten worden veel erger als er iets “mis” is, al is het maar een verkoudheid.

  2. knutselsmurf zegt:

    Die fietsafstand lukt mij trouwens ook wel, afhankelijk van de wind, maar vooral van het aantal keren afstappen bij een stoplicht.

  3. wokkesplakme zegt:

    Wat knap van jou die { hand} voetstand op dat veldje zou ik bijlange na niet kunnen

  4. Appelvrouw zegt:

    Knutselsmurf,
    Dit deed ik tot een half jaar geleden iedere dag, en viel niet op mijn neus.
    Nu moet ik het weer oppakken.
    Hier hebben ze in het umcg en Martiniziekenhuis golfclubkarretjes waarmee je heen en weer gebracht kunt worden. Maar in het M.ziekenhuis zag ik ze niet. In het umcg rijden ze af en aan.
    Goed idee om een stoel op wieltjes te pakken om onderweg te zitten.
    Nemen die klachten dan na een “mis” periode weer af of gaat het in het algemeen steeds verder achteruit? Heb je wel eens een up periode?

  5. Appelvrouw zegt:

    Wokke, heel lang geleden, al ruim 30 jaar geleden, heb ik aan jazzballet gedaan. Die sierlijkheid heb ik dan wel niet meer, maar soms kan ik me inbeelden hoe het voelde. Ik heb wel altijd goed mijn gymoefeningen gedaan om de spieren zo sterk mogelijk te houden ivm klachten. Alleen bij die instortingen lukt me dat niet. Maar nu kan ik het weer opbouwen, en weer op 1 been gaan staan 🙂 Misschien kun jij wel andere dingen die ik niet kan.

  6. Rob Alberts zegt:

    Even meende ik een turnachtergrond te ontdekken.
    Maar jazzballet is misschien wel leuker.

    Ik durf dan ook geen enkel min puntje te geven!

    Vriendelijke groet,

  7. Gnossie zegt:

    Toch even uitgeprobeerd of ik dat ook kon, maar toen liep de kat in de weg en ging ik bijna op m’n plaat. Daarna schoot het lelijk in m’n hamstring, dus ik laat de acrobatiek in het vervolg mooi aan jou over!

  8. Appelvrouw zegt:

    @ Rob,
    Turnen is leuker.
    Bij jazzballet heb je van die stom ingestudeerde pasjes.

    Ik durf wel minpuntjes te geven: knie staat te ver naar buiten, hand is niet sierlijk gestrekt.

    @ Gnossie,
    Maar gelukkig heb je geen bekkenfractuur opgelopen anders moest ik ook nog op ziekenbezoek bij jou.

  9. Die foto …………. RESPECT 🙂

  10. knutselsmurf zegt:

    Appelvrouw : bij MS weet je het nooit zeker. Sommige mensen worden op een dag wakker en kunnen dan opeens hun arm niet meer gebruiken, een enkele keer verdwijnen klachten ook weer. Bij mij schommelt het flink. Soms kan ik op een dag lekker doorfietsen, maar een dag later weet ik pas hoeveel het kostte. Soms droom ik dat ik ren, maar als ik wakker ben kan ik het me al haast niet meer voorstellen, met die zwabberbenen.

  11. Appelvrouw zegt:

    @ Henk,
    Ik klaag wel eens maar dit kon ik een half jaar geleden nog, en nadat ik vorige week bij de mooie jonge Friese toverdokter was ben ik weer aan het opkrabbelen, ik ga er vanuit over twee maanden dit weer te kunnen, Al heb je er niets aan. Het is lastig vooruit komen op die manier 🙂

  12. Appelvrouw zegt:

    Knutselsmurf,
    Bedankt voor je info.
    Dromen zijn soms wreed.
    Jaren geleden had ik dat ook, dromen dat ik kon rennen, het was de mooiste nacht van mijn leven…

  13. Sterkte! Hoe verloopt het herstel van de inspanning?
    Jazzballet heb ik ook een jaartje gedaan, tot ik mezelf op een video terugzag, toen ben ik direct gestopt.

  14. EJW zegt:

    Die pluspuntjes zijn heel belangrijk. Aan de andere kant, wat is het leven beperkt als je – bijna- niks meer kunt. Hoe dan de moed erin te houden lijkt me moeilijk

  15. sprakeloosid zegt:

    Let the spots become big points

  16. Aad Verbaast zegt:

    En met een beetje fantasie sta je natuurlijk op die evenwichtsbalk die daar is ingegraven!
    Hulde!! Wat een gratie, wat een souplesse, welk een lenigheid, welk een fraaie acrobatische houding!

  17. reinejragolo zegt:

    Goed dat ze samen kunnen eten in het verpleeghuis.

  18. Appelvrouw zegt:

    @ Beeldspreker,
    Het herstel verloopt wonderbaarlijk! Geen terugval betekent dat.
    Moest vanmorgen weer naar het ziekenhuis, en nu gelukkig het umcg. Ik vergat de trolley. Goed teken… maar het was nog iets te ver lopen. Terugweg vergeten een trolley te vragen ging toch redelijk, hoefde nog niet te slepen met mijn been.
    Voor vandaag zit de 10 km er weer op. Zometeen even slapen en misschien vanmiddag nog een eindje.
    Mijn lichaam fibreert gewoon van verlangen om te gaan steppen, maar dat is nog wel te hoog gegrepen.
    Ik moet eerst zien dat ik er niet meer doorheen schiet en verrek van de zenuwpijn, dat gebeurt nog te vaak.
    Dus heb ik de kracht oefeningen,die ik vorige week van de toverdokter opkreeg, 3 keer per dag aan het trainen in de hoop dat dat helpt.

    Ik heb nooit in de spiegel of video gekeken bij het dansen, mij ging het alleen om in beweging te zijn.
    Volgens mij ben jij veel sierlijker. Maar vroeger was ik dat ook nog wel een beetje geloof ik.

    @ EJW,
    Ik vind het ook vaak moeilijk de moed er in te houden als ik zo’n terugval heb. Zeker zoals het afgelopen half jaar. Dan zie je jezelf al zwaar hulpbehoevend zijn. Je bent je dan wel heel erg bewust van je beperkingen en toekomst.
    Vooral als de reguliere geneeskunde niets kan doen maak ik me wel zorgen over de toekomst.
    Maar dankzij de toverdokter in Friesland ben ik nog steeds te helpen. Hij heeft me al 14 jaar geleden verteld dat het spierproblemen zijn. Nu heb ik wel de officiele titel gekregen: “myofasciaal pijnsyndroom” Ik wist al jaren dat ik chronisch pijnpatient ben, en hij leerde me destijds al goede oefeningen, ik was toen al opgegeven door de reguliere geneeskunde. Ga maar naar huis met een pijnstiller en een rollator voor achterop de elektrische ligfiets.
    Dat heb ik geweigerd.
    Maar deze toverdokter leerde me zwaardere oefeningen om zolang mogelijk door te blijven gaan.
    Ik merkte toen ook dat als je sterke spieren hebt je veel meer pijn kunt opvangen.
    Door mijn aanvullende verzekering krijg ik een deel van de behandeling vergoed, met brandstofkosten erbij betaal ik voor een behandeling 40 euro. Maar dat is een koopie hoor, gemiddeld 2 keer per jaar. Als ze dat volledig zouden vergoeden en meer erkenning dan zou de fysiotherapeut er alleen nog voor een gekneusde enkel hoeven te zijn en niet voor chronische pijnklachten (denk ik).

    @ Sprakeloos,
    Ik wacht op het teken om verder te mogen.

    @ Aad,
    Ah, je plaagt me 😦

    @ Reine,
    Ja, maar nu is schoonvader er achter dat hij heel veel zelf kan doen, ook koken. Hij wil niet iedere dag de Hollandse pot en heeft besloten een paar keer in de week zijn eigen portie rijst met vlees op z’n Indisch te maken.
    Volgens schoonmoeder kon hij helemaal niets. Maar hij doet ook de was, en stofzuigt.
    Dat is wel mooi, hij is toch 91, maar zo zie je dat als een mens maar de ruimte krijgt hij veel meer doet.
    Ze zal dus toch wat vaker met haar medebewoners moeten eten. En als ik kom eet ik ook mee, voor de gezelligheid, en die Hollandse pot, die heb ik ook het liefst.
    Ik ga dus maar geld op mijn ov chipkaart zetten zodat ik met de fiets in de trein naar haar toe kan, in de arrivatreinen kun je zo rollen, hoef je je fiets niet te tillen, reuze handig. En een treinkaartje voor de fiets voor arriva kost 4 euro, ipv 6 bij de ns.

Geef een reactie

