Ik ben een slechte schoondochter

Gisteravond is schoonmoeder gevallen, 2,5 uur heeft ze op de grond gelegen.
Ze moest schreeuwen in de hoop dat buren haar zouden horen maar voor die naar binnen konden moesten er nog wat toeren uitgehaald worden.
Naar het ziekenhuis.
Ze heeft een bekkenfractuur.
Iedereen stond vanmorgen om 8 uur aan haar bed.
Behalve ik.
Eerst had ik daar vrede mee.
Maar toen spookte het door mijn hoofd hoe ze 2e paasdag kwam ophalen en we samen naar Veendam gingen. Waar ze de rollator van schoonpa voor me uit de auto tilde en open klapte in de veronderstelling dat als ik niet kon lopen, die rollator het wel voor me zou doen.
Ok, ik belastte me toen erg maar ben daar nu heel blij om, we hadden een goede middag samen.
En nu ligt ze in het ziekenhuis, in de wachtrij voor de operatie.
En ik laat haar in de steek.
Maar hoe moet dat straks, als ze weer naar huis mag?
Eind volgende week zou ik weer naar HteD.
Als schoonmoeder weer thuis is, wie moet ik dan bijstaan?
Zou ze niet mee kunnen naar Drenthe? Probleem opgelost.
Voor mij althans.
Nu zit ik me hier te schamen, omdat ik alleen maar aan mezelf denk over hoe ik dit moet oplossen. Ik wil er voor allebei zijn.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

7 reacties op Ik ben een slechte schoondochter

  1. reinejragolo zegt:

    Een bekkenoperatie bij een hoogbejaarde?.
    Veel sterkte toegewenst voor schoonmoeder.

  2. Appelvrouw zegt:

    Reine,
    Laat haar maar nooit horen dat je haar hoogbejaard noemt, ze vindt zichzelf nog niet eens bejaard. Toen ik haar vorige keer vroeg wanneer je dan oud bent wist ze dat ook niet maar 81 was volgens haar nog niet oud.
    Ze is in veel betere conditie dan ik en ik denk dat ze ook voorspoedig zal herstellen, als het bot tenminste niet zo broos is dat de pin die ze er in gestopt hebben losraakt.
    Ik weet verder ook niet of die pin werkelijk in het bekken zit of in de heup. Zal morgen of anders maandag wel bekend worden, ook het verloop.
    Ze heeft de operatie in ieder geval goed doorstaan en was zelfs niet duf na afloop.

  3. broekstukken zegt:

    ’t Lijken me heel normale overwegingen en gedachten. Zo sprokkel je het leven bijelkaar. De een doet dat gemakkelijker dan de ander.

  4. EJW zegt:

    Sterkte gewenst. Erg als mensen komen te vallen en dan hulpeloos een tijd op de grond liggen. Goed om te lezen dat ze de operatie goed heeft doorstaan Vind jezelf nou geen slechte schoondochter dat is m.i onterecht.

  5. Appelvrouw zegt:

    @ Martin,
    Soms heb ik bewondering voor mensen die heel egocentrisch durven zeggen dat ze geen zin hebben, en dat er genoeg professionele hulp te krijgen is. Alsof alles door anderen gedaan moet worden zodat ze zelf vrij zijn.
    Ik heb zelf aan den lijve ondervonden hoe fijn het is dat er gewoon mensen in je omgeving zijn die willen helpen, een klein handje is vaak al genoeg. Ik ben zelf al zolang gewend aan om mijn grenzen te verleggen, mijn huis is niet spik en span of stofvrij. Daar leg ik me bij neer, zo belangrijk is dat niet. Maar een handje bij een boodschap, of een plant verpoten of een rolstoeltochtje, dat is fijn. En als ik dan zelf iets eenvoudigs voor een ander kan betekenen vind ik dat ook fijn om te doen. Ik heb vroeger in de gezinsverzorging gewerkt, vergelijkbaar met de thuiszorg nu, alleen is thusizorg volledig uitkleed vergeleken met toen. En ook toen vond ik het wel eens onzin wat ik moest doen bij sommige gezinnen.
    Waarom moet je iedere week de vloer dweilen bij iemand die toch niet kan lopen en alleen woont. En al dat afstoffen? Zet je prullaria maar zo lang in een doos in de kelder, of laat het stoffig worden. De meeste mensen kunnen trouwens best zelf afstoffen, al is het maar met een plumeau, maar ja, ze hebben recht op thuishulp. Ik kan me best voorstellen dat de regels verscherpt zijn, al ben ik het er lang niet altijd mee eens voor iedereen.
    Vroeger, dat is voor mijn 28e was ik trouwens in mijn eigen huis wel een pietlut, iedere maand stofte ik boven op de deuren en plinten werden gesopt. De hele zaterdag was ik aan het kloppen en soppen.
    Belachelijk! Maar ik vond het toch fijn deed het nooit met tegenzin. Nu nog niet, als ik maar kon doorwerken. Alles moet in etappes en ik loop iedere dag achter, het werk stapelt zich alleen maar op als ik een uit de running ben. Maar ik wil me er niet druk over maken. Als ik energie heb ga ik liever iets leukers doen.

    @ EJW,
    Ik ken een nog schrijnender geval, al heel lang geleden. Een tante viel s’ochtends in de stal. Haar man was de hele dag weg. Ze brak haar heup en kon niet uit de stal komen. Ze heeft daar van 8 uur ’s ochtends tot 18 uur gelegen. Ze is ook nooit meer hersteld, kreeg een infectie, en kwam nooit meer tot lopen of werken. Dat is wel erg als je een boerderij hebt.

  6. beaunino zegt:

    Komt tijd, komt raad. Vast!

  7. Appelvrouw zegt:

    Beaunino,
    Klopt, het is al voor elkaar 🙂

Geef een reactie

