Geld maakt heus wel gelukkig

Vervolg op koekje zonder deeg

Eindelijk bericht van de notaris over de afhandeling van de nalatenschap van mijn moeder.
Ik ben onterfd omdat ik me niet meer wilde laten mishandelen en verkrachten, en daarom krijg ik maar de helft van waar ik anders recht op zou hebben. Omdat er 4 kinderen zijn krijg ik dus 1/8e.
Mijn ouders waren niet onbemiddeld na de verkoop van de boerderij.
Ze scheiden toen ze 70 waren.
De dood van mijn vader vernam ik helaas pas 5.5 jaar na zijn dood zodat ik geen aanspraak meer kan maken op een legitieme portie. Dat moet binnen 5 jaar na overlijden, als je onterfd bent.
Anders had ik nu kunnen verhuizen naar een huis waar alles voor mij gelijkvloers is, met een bovenetage voor ManB (die hij zelf moet schoonhouden).

Mijn zussen en broer hebben om een voor mij onduidelijke reden de notaris contact met me laten opnemen over de nalatenschap van mijn moeder. Die kon ik opeisen als zijnde schuldeiser. En dat vond ik een goede benaming, ze stond nog bij me in het krijt omdat ze me nooit als haar dochter heeft behandeld. En bovendien heb ik als kind zwaar werk gedaan op de boerderij, en dat moest ook nog betaald worden.

Wat me vooral opviel in de akte is mijn naam.
Ik ben de enige met een doopnaam.
Toen ik geboren werd waren mijn verwekkers boos dat ik een meisje was, daar waren al twee van. Ze hadden dan ook alleen een jongensnaam bedacht, ik zou naar mijn opa Anthon vernoemd worden (let op die h er tussen, dat kreeg ik ook in mijn doopnaam).
Volgens mijn moeder werd ik om 5 uur ’s ochtends geboren maar de geboorte akte beschrijft 17 uur. Ik ga er maar vanuit dat mijn moeder het beter weet.
De dag vorderde en nog altijd had ik geen naam. Tot een tante kwam en hun verloste van het probleem. Je kon een jongensnaam ook laten eindigen op een A en dan was het een meisjesnaam.
Alleen kreeg ik een vreselijke roepnaam die ik op mijn 21e veranderde in een vrouwelijke A.
Maar goed,
gelukkig gebruiken ze in die notariële akte mijn doopnaam, het ongewenste, onterfde meisje van vroeger die de schuld opeist.
Een beetje sneu voort mijn zussen en broer dat ze daardoor minder krijgen.
Het duurt nog even voor het geld vrijkomt.

Het ombouwsetje voor mijn fijne fiets zit er wel in (om van een gewone fiets een elektrische fiets te maken), en dan kan ik ook nog een vakantie in Friesland houden.
Niet gewenst, niet gegund maar toch gekregen.
Zeg maar rustig dat ik daar heel, heel erg content mee ben.
Geld maakt heus wel gelukkig.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

19 reacties op Geld maakt heus wel gelukkig

  1. Goed nieuws dus, voor jou, niet voor je broer en je zussen…

  2. Appelvrouw zegt:

    Ja, Beeldspreker, toch goed nieuws, en inderdaad het ligt aan de ontvanger van nieuws of het goed is.
    Al hebben mijn zussen en broer niets te klagen hoor, zij hebben al die jaren nog contact met hun moeder gehouden, en met elkaar. Al is het geen hartelijke omgang zoals ik dat zelf graag heb, maar dat kennen zij ook niet, in ieder geval mijn zussen niet. En mijn broer blijft liever in hun kamp, dat is veiliger.
    Zelf had ik liever een fijn contact gehad.
    Maar dit is een mooie compensatie.

  3. EJW zegt:

    Het is eigenlijk een schrale compensatie maar beter iets dan niets. Geld maakt.gelukkig als je zaken aan kunt schaffen die het leven imakkelijker of aangenamer maken

  4. Aad Verbaast zegt:

    Goed zo. Toch nog een klein beetje genoegdoening al kan het nooit met “gelijke munt” worden terugbetaald.

  5. Appelvrouw zegt:

    EJW,
    Gelukkig hoef ik weinig aan te schaffen, het enige wat ik belief zijn hulpmiddelen voor mijn mobiliteit, dat blijft altijd even afwachten wat ik weer nodig heb. Maar hopelijk komt er iets uit de mri scans wat duidelijk maakt wat er aan de hand is, en hoe ik verder moet (kan).

    @ Aad,
    Het voelt niet als genoegdoening eigenlijk voel ik er niet zoveel bij, behalve het negatieve van familie, maar dat los van geld. Ik kan het goed gebruiken, het dicht het pensioengat want ik heb geen inkomen.

  6. Toch fijn dat er nog een pleister voor de wond wordt uitgedeeld Appelvrouw. Ennuh … geld maakt gelukkig. Vraag maar aan Bill Gates, de gelukkigste man op aarde 🙂

  7. Appelvrouw zegt:

    Henk,
    Zo rijk lijkt me ook weer een last, je moet goed weten wat je dan met je geld doet zodat mensen niet klagen dat je zo rijk bent. En hij lijkt dat ook te doen, veel goede doelen. Maar als dat, net als hier in Nederland, aftrekbaar is van de belasting…
    Maar een ton meer had ik ook nog wel aangenomen 🙂

  8. reinejragolo zegt:

    Ik weet niet of geld altijd wel gelukkig maakt. Heeft je moeder niet een vreselijk leven gehad?

  9. Appelvrouw zegt:

    Reine, mijn moeder heeft zelf gekozen bij mijn vader te blijven. Haar leven is haar verantwoording. Op medeleven van mijn kant heeft ze nooit hoeven rekenen. Toen ik naar de rechter stapte en hij veroordeeld is, had zij ook weg kunnen gaan met de kinderen, dat deed ze niet. Toen hij veroordeeld is voor misbruik van zijn kleindochter koos ze nog altijd om te blijven.
    Als ze haar leven zo beroerd vond had ze daar zelf iets aan moeten doen.
    En dat het geld haar niet gelukkig maakte, net zoals het 1/3 wat mijn broer voor de boerderij kreeg hem niet gelukkig maakte, dat is hun eigen gebrek.
    Mij maakt het wel gelukkig omdat het me vrijheid geeft om te kiezen, en de rust dat ik het nu redt tot mijn pensioenleeftijd. Misschien hebben zij wel teveel waardoor het zijn waarde verliest. Ik maak ik een begroting, en hoe meer ik mezelf kan redden, hoe fijner ik dat vind. Dat vond ik altijd al.
    Geluk krijg je niet, dat mag je zelf maken met wat je krijgt.

  10. broekstukken zegt:

    Geniet er van. Pas dan maakt het gelukkig.

  11. Lehti Paul zegt:

    Toch fijn voor je, lieve appelvrouw. Goed bewaren.
    (weet je dat de aangepaste, gelijkvloerse woning naast mij nog steeds leeg is…. 😉

  12. Lehti Paul zegt:

    Wel grappig dat er onderaan je bericht reclame verschijnt voor drie soorten opel Astra. 🙂

  13. Appelvrouw zegt:

    Lehti, Ik zal die woning in gedachten houden. Een leuke buurvrouw is altijd fijn, en als ik dan eens eten in de vuilnisbak wil kieperen zet ik het er gewoon naast 🙂
    Maar hoe is het mogelijk dat een woning in deze tijd nog leeg staat.

    he bah, die reclame! DAt heb ik aangevraagd, want als anderen een auto hebben kan ik daar weer profijt van hebben.
    Zelf rijd ik liever in een aangepaste driewieler.

  14. Appelvrouw zegt:

    Martin, volgens mij is dat de beste zin: er van genieten, pas dan ben je gelukkig.

  15. Els zegt:

    Heftig. Ik was kwaad toen ik dit las. http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=146370
    Ook nog 15 maanden op de plank gelegen.

    Mag ik je mening vragen wat jij vindt dat er voor de kinderen moet gebeuren?

  16. Appelvrouw zegt:

    Els,
    Kwaad, ja woedend, als je zoiets leest. En onbegrijpelijk dat het rechtssyteem zo mooi is voor daders. En die moeder gaat voor mij ook niet vrij-uit. Ik begrijp wel dat die vent narcistische trekjes had, en dat dat leven daaronder erg zwaar is. Maar je kind mishandelen en sexueel misbruiken zegt iets over de zwakheid van die vrouw, dat ze niet voor het vuur ging voor haar kinderen. Hoe moeten die kinderen ooit verder als ze nergens houvast hebben gehad?
    Met dat beetje geld kopen ze nog geen nieuw leven, zefls nog geen goede opleiding. Of gaat dat geld ook niet naar hun maar naar de staat, zoals in mijn geval, mijn vader kreeg een geldboete die naar de staat ging.
    Gekker vind ik het verhaal dat er in 2004 (of 5- ben ik even kwijt) door oma aan de bel is getrokken en dat er pas jaren later werkelijk aangifte is gedaan.
    Onbegrijpelijk.
    En de troostprijs is dat moeder niet meer bij die ouwe smeerlap is maar hertrouwd. Och och, daar heb ik alleen maar smerige woorden voor, kon ze niet kiezen voor haar kinderen, maar al direct een andere man? Een slap wijf die niet alleen kan zijn, niet zelf beslissingen kan nemen,
    zo denk ik er over, alleen maar door te een beeld te vormen aan de hand van wat ik las.

    Maar je vraag was wat ik vind dat er voor de kinderen moet gebeuren.
    Dat is een moeilijke vraag, maar ik denk dat ze ver bij hun biologische ouders vandaan gehouden moeten worden. Die moeder is toch niet te vertrouwen, daar kunnen ze niet op rekenen, geen steun bij vinden. De kinderen zijn hoe dan ook al volledig misvormd geestelijk.
    Ik zou het echt niet weten, want pleeggezin zal waarschijnlijk niet lukken doordat die kinderen een andere aanpak nodig hebben dan wat veel mensen voor ogen hebben bij kinderopvang.
    Ik weet het niet Els. Jij?

  17. Els zegt:

    Bedankt voor je reactie. Ik werd er koud en kwaad van en heb er mee rondgelopen. Wanneer stopt het?

    Ik weet het ook niet. Ik denk dat het voor de kinderen het beste is dat ze in één gezin komen met stevig gewortelde en elkaar liefhebbende en gelijkwaardige ouders met ook eigen kinderen en duidelijke grenzen. Waar ook aandacht is en geluisterd wordt en veiligheid vanzelfsprekend is/ Waar liefde wordt gegeven zonder dat er seks tegenover hoeft te staan. Kortom, dat ze een goed voorbeeld krijgen. Of dat nou een gezin van een oom of tante is of een pleeggezin maakt misschien niet eens zoveel uit. Waar ze leren met onmacht om te gaan en waar ze leren te leven in plaats van te overleven. Waar ze leren te voelen.
    Maar vind maar eens zo’n gezin.

    Eens zal het stoppen is mijn wens.

  18. Appelvrouw zegt:

    Els, dit zijn ook berichten die je niet naast je neerlegt. Bij mij woelt dat ook nog rond.
    Ik denk trouwens niet dat er liefde gegeven werd (en wordt) in ruil voor sex. Zelfs de paters gaven niet als ze een kind op schoot namen. Ook een kind voelt het verschilt tussen geven en nemen.
    Volgens mij is een gezin te hoog gegrepen voor deze kinderen. als je opgroeit met een narcistische vader en een moeder die je niet beschermd, dan wantrouw je iedereen.
    Ik ga ook een beetje van mezelf uit. In de tehuizen had ik het beter naar mijn zin, afstandelijker, je kreeg eten en regels, en geen gezeur. Maar ik weet niet hoe het is met heel jonge kinderen of die nog om te vormen zijn, want van binnen is wel met een hakbijl geslagen. In het eerste tehuis gingen kinderen wel naar pleeggezinnen. Velen kwamen terug, gedesillusioneerd, want het ging toch niet, of ze kregen de schuld omdat zoonlief sex met ze wilden. Dan krijgt zo’n meisje nog een shock te verwerken nadat haar eigen ouders haar niet wilden. Je gaat aan jezelf twijfelen en kiest wegen om heel hard overal tegen aan te schoppen.
    Maar zoals jij het beschrijft klinkt het wel heel goed, helaas is mijn ervaring anders, ook later nogal eens meegemaakt, zelfs bij een oom en tante.
    Persoonlijk ben ik van mening ze heel ver van hun ouders onder te brengen, ook van de moeder die haar kinderen nooit beschermde. Ook al ken ik het verhaal natuurlijk niet exact, misschien is ze wel een schat…
    Maar waar, daarvoor moet je de mogelijkheden bij elkaar zien.

  19. Els zegt:

    Heb er vandaag over gepiekerd. Waarschijnlijk moet je voor de kinderen bedenken wat de beste oplossing in zijn/haar geval zal zijn. Ik weet ook wel dat dat in de praktijk heel moeilijk is te realiseren. Maar mijn hart wenst ze alle het beste van de wereld toe.
    Bedankt voor je zienswijze!

Geef een reactie

