Dan denk ik: Liefde

Goed, ik ben geen dichter, kan hooguit een niet goed lopend rijmelaartje maken.
Maar het gaat om een liefde die ik nooit goed omschrijven kan.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Vandaag is het 4 jaar geleden dat voor Vroems een spoedprocedure euthanasie in gang gezet werd. Om 12 uur had hij een gesprek met de scen-arts, de volgende dag werd hij eindelijk verlost van het leven. Een week van palliatieve sedatie ging er aan vooraf, de middelen werkten niet bij hem, hij werd alsmaar wakkerder. Het was een bijzondere week.
Vooral het laatste loeizware half jaar zit in mijn lijf gegrift.
Je kunt nooit meer de (afgebroken) draad van je leven oppakken want die hangt slap naar beneden, wijzend naar de overledene.

Als ik aan hem denk, aan Vroems,
dan denk ik: Liefde
gevolgd door Dood
en Pijn in mij.

https://appelvrouw.wordpress.com/category/vroems/

Dit bericht werd geplaatst in Vroems en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

13 reacties op Dan denk ik: Liefde

  1. broekstukken zegt:

    Het gaat niet om het zoeken van de kunst, maar van het leven, las ik gisteren ergens op een muur tijdens mijn rondgang door de tentoonstelling rond Lucebert. En dat is wat jij verwoord in taal. Bij mij roept het de vraag op: Is denken soms ook weten?

  2. Corja zegt:

    Ik vind je teksten prachtig, Appelvrouw. Lees ze met tranen in mijn ogen….. Ze zeggen zoveel meer dan de woorden alleen. Je sterkte wensen klinkt zo banaal, maar ik hoop dat je deze dagen in mooie herinneringen doorkomt, met niet al te veel pijn…

  3. goodknight zegt:

    …glimlach dat je hem hebt beleefd…

  4. beaunino zegt:

    Ik vind het mooi. Puur.

  5. Appelvrouw zegt:

    @ Martin,
    DAt is wel een aardige zin.

    Is denken soms ook weten?
    Voor mij voelt dat niet zo want als ik denk weet ik het niet.

    @ Corja,
    Dankjewel.
    Hoe andere mensen dat doen door iemand te herinneren in mooie herinneringen weet ik niet.
    Bij mij staat die moeilijke tijd nog heel erg voorop.

    @ Goodknight,
    TEgen de tijd dat ik dat kan zijn er wel wat jaren voorbij.

    @ Beaunino,
    Dankje.
    En jij weet zelf (helaas) hoe scherp dat kan voelen.

  6. broekstukken zegt:

    Maar mis je hem niet? Ja toch? En dat houdt dan de liefde instand, denk ik (en weet ik dus niet).

  7. reinejragolo zegt:

    Ik heb zaterdag een tray primula’s op haar graf geplant.
    Vandaag ga ik weer presentjes inpakken voor mijn klanten.

  8. Appelvrouw zegt:

    Martin,
    Ik weet niet of ik hem mis, ik weet niet zeker of ik wel weet wat missen is. Ja, ik mis het om te lopen, of actief te zijn, mijn energie te uiten. Maar een mens missen, dat weet ik eigenlijk niet wat dat is. Je hoort het iedereen zeggen maar voor mij komt toch altijd het verdriet boven als ik denk aan wat hij doormaakte, en dat hij er niet meer is, niet meer mee kan doen. Niet voor mezelf maar voor hem.

  9. Appelvrouw zegt:

    Reine,
    op wiens graf?

  10. reinejragolo zegt:

    Mijn tweelingzus, verongelukt in 1979 op 19-jarige leeftijd.

  11. Appelvrouw zegt:

    Reine,
    Dat is ook triest, zomaar weg.
    Mooi dat je een plek hebt naar toe te gaan, en dat ook doet.

  12. Lehti Paul zegt:

    Heb jij geen plek om naartoe te gaan? (als je daar al naar toe kon) behalve in je hoofd?

  13. Appelvrouw zegt:

    Lehti Paul, een gedenkplek?
    Nee. De as is op zee losgelaten en het oude huis is gesloopt en opnieuw opgebouwd op een paar meter naar links. Er zijn daar ook geen herkenningspunten meer. Zelfs het bankje bij de sluis in paddepoel waar we wel eens zaten tijdens een steptochtje is achter een hek geplaatst.

Geef een reactie

