Speciaal voor de zee liefhebbers: steentjes zoeken

Ik ben zelf geen zee liefhebber, maar soms kom ik er wel, omdat de mensen die me mee uitnemen er zo van houden, en dan doe ik mijn best om door de ogen van de liefhebber te kijken. Maar wat die werkelijk ziet (of voelt) zal ik waarschijnlijk nooit inzien.
Daarom maar een foto naar mijn eigen kijk op zee.
Steentjes zoeken

Dit bericht werd geplaatst in Uit in Eigen Land en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

17 reacties op Speciaal voor de zee liefhebbers: steentjes zoeken

  1. broekstukken zegt:

    Het ruikt er zout als een oester. Langzaam trekt het water iedere dag twee keer weg met een kracht die groter is dan die van een N-bom. Dan valt het wad droog en zie je de scholeksters en wulpen komen, de bergeenden gaan. De ruimte is er schier eindeloos en de natuur is er groter dan een mens kan vatten. En toch zo dichtbij. Ik schreef net ergens anders over tranen van ontroering. Hier kan ik die hebben. Maar ik doe geen poging om jou zover te krijgen.

  2. Appelvrouw zegt:

    Martin,
    Bedankt voor je mooie tekst. Kan zo in een boekje 🙂
    Maar gelukkig verspil je je moeite niet om mijn tranen, die komen niet aan zee. Ik voel er echt niets bij, al die keren dat ik er was blijft het bij mij gevoelloos van binnen.
    Niet dat ik dat erg vind, er zijn wel kleine dingen te zien die ik mooi vind (een dode vis bijvoorbeeld).

  3. rikus zegt:

    Je zou er een grindpad in je tuin van kunnen aanleggen

  4. EJW zegt:

    Ik was eens in Limburg bij een gezin te gast en de vrouw zei: ”Toen ik de zee voor het eerst zag begon ik te huilen van ontroering.” Dat heb ik niet, maar zo nu en dan ga ik er naar toe omdat ik de zee mooi vindt. Meestal op de fiets hier zo’n 25 km vandaan. Dan eet ik een haring, maak een wandeling over het strand en ga dan weer naar huis.

  5. King Billy zegt:

    De zee is prachtig, immer fascinerend, maar die ‘steentjes’, hè? Ooit gehoord van restafval van verbrandingsovens? In verschillende maten en kwaltieiten te verkrijgen voor snelwegen, dijken, landingsbanen of als deklaag van vuilnisbelten waarop een golfbaan komt. Of denk je, dat complete bergen worden verplaatst?

  6. Appelvrouw zegt:

    @ Rikus,
    dat is een goede tip, ik zat me al steeds af te vragen wat ik met een lapje grond kon doen.

    @ EJW,
    Dat lijkt me een nuttige fietstocht, voor een haring aan zee.

    @ King Billy,
    Nee, van restafval wist ik niets. En ik snap het nog niet goed, is dat afval wat wordt opgegraven als er een zee gemaakt wordt?
    Er is toch een bekende uitspraak dat iemand bergen kan verzetten, dat geloof ik dan direct.
    Maar ik sta open voor leerzame reacties 🙂

  7. King Billy zegt:

    Heel summier, toepassingen zijn veel breder:
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Bodemas

  8. Blewbird zegt:

    Je foto zegt het: je probeert de zee buiten te sluiten. Die dijk zit in je hart. Je moet haar omarmen. de kans geven, je laten verleiden en veroveren. Anders wordt het niks met jou en de zee.

  9. Natuurlijk is een zonsondergang boven zee en een zeiltje aan de horizon prachtig maar afgezien van een enkele keer een dagje zeevissen op een boot heb ik liever vaste grond onder de voeten

  10. knutselsmurf zegt:

    De zee !
    Er gaat toch niets boven de geur van dieselolie en rotte vis !
    En dat het er overal hetzelfde uitziet, welke kant je ook uit kijkt.
    En dat het er altijd waait.
    En die eindeloze parkeerplaats, met het bord : “als u nog verder gaat, wordt uw auto nat”

  11. Appelvrouw zegt:

    @ King Billy,
    Hm. Maar wat heeft dat met mijn foto te maken?

    @ Blewbird,
    Mooi gezien.
    Maar het wordt echt niks met de zee en mij, al jaren niet.

    @ Henk,
    Met zonsondergang en een scheepje krijg je een mooie zoete foto.
    Ik kijk liever de andere kant op.

    @ Knutselsmurf,
    Ja, hou maar op, dat mensen die smerige lucht lekker vinden is me ook een raadsel.
    ER is zelfs geen horizon.

  12. Arjan Fernhout zegt:

    Volgens mij is het misplaatste jaloezie. Waarom eigenlijk? Jij kan oeverloos kabbelen.

  13. Rob Alberts zegt:

    Van elke vakantietrip neem ik een paar stenen mee.
    In mijn tuin liggen deze stenen ongesorteerd in een scheefhangende houten kist.
    Van Schiermonnikoog heb ik maar wat drijfhout meegenomen.

    Een zeeliefhebber ben ik ook niet.

    Vriendelijke groet,

  14. Appelvrouw zegt:

    @ Arjan,
    Je bent een zeeliefhebber? Begrijp ik dat goed? Je kunt niet van alles houden, er zijn mensen die geloven in God, in yoga, meditatie, paleodieet, tulpenbollen, in ijszwemmen enz.
    en ze willen dat de ander dat ook doet en proberen te overtuigen.
    Zinloos!

    @ Rob,
    Wat een gesjouw:-)

  15. Apiedapie zegt:

    Zonder zee kan ik niet. Of een meer, maar da’s een soort kleine zee.

  16. Appelvrouw zegt:

    Ik denk echt dat er nog een volk is dat afstamde van de vissen, anders kan die zeeliefde niet bevatten.

  17. Lehti Paul zegt:

    Aan zee waait het, als je er zwemt is het water zout en op je gesmeerde broodjes komt zand. Maar ik geloof (in mijn herinnering) dat ik vooral hou van het geluid. Aan de kust van de oceaan zijn die enorme golven, beweging uit het niets, naar niets, soms tot ver over het strand, soms botsend met een andere golf. Die onvoorspelbaarheid, onbedwingbaarheid, maar vooral het geluid vind ik mooi. De Noordzee maar ook middellandse zee zijn wat mat. Troebel, saai. Maar de lucht van dieselolie en het geluid van schepen vind ik wel lekker en mooi. Niet als iets waar ik speciaal naar toe ga (op vakantie ‘naar zee’ deed ik geloof ik nog nooit) maar als er zeegeuren of geluiden voorbij komen, maakt me dat vaak blij. Ik denk niet dat het met voorvaderen van doen heeft, maar meer met onze eigen associaties en herinneringen. Zo lees je ook in dit gedicht: http://lehti-paul.blogspot.nl/2011/06/zand-zee-en-kwallen-bij-harge.html.
    Je foto toont m.i. vooral Hollandse grijsheid, maar de lijnen zijn wel fraai.

Geef een reactie

