Als vrouwen onder mekaar

kardingermaer, Noordermolen
Na een oproep dat ik een rolstoelduwer zoek kreeg een paar reacties.
Al eerder had ik er om gevraagd en toen waren er 2 snelle dames, die even snel niet konden. De indruk dat het bestaan op facebook snel is wist ik toen meteen. Mensen reageren vanachter hun halve vierkante meter en menen dan oprecht dat ze je willen duwen. Maar op het moment dat ze uit die halve vierkante meter stappen zijn ze in een andere wereld.
Ook nu waren er 4 vrouwen die enthousiast reageerden. De eerste schreef niet terug op mijn prive berichtje aan haar. De volgende had 100 vragen over gezondheid en wonen, en ik dacht: zoveel vragen dat klinkt als een gezellige digitale mevrouw.
Toen ik voorstelde af te spreken kon ze niet want ze moest komende week werken en gaf ook geen opties voor later.
De 3e wilde eerst maar zien op neutraal terrein of er wel een klik is (mevrouw hoe kom ik daar!)
Een 4e vond dat ik genoeg reacties had gekregen en als ik toch met anderen schreef had zij er geen zin in (mevrouw, op 1 been kan ik ook niet lopen)
Die kon ik allemaal schrappen.

Vervolgens een reactie van een jongeman van 21. Hij helpt graag oudere vrouwen.
Leuk!
Is sinds een jaar uit de kast na een relatie van 5 jaar met een meisje waarin hij steeds merkte dat hij liever een man had, en is toen al snel verloofd Pierewiet, of weet ik hoe zijn vriend heet. Ze zijn heel gelukkig samen (zal wel, nooit ongesteld natuurlijk).
Ook waarschuwde hij me dat ik niet zomaar iedereen aan moet nemen (? denkt hij dat ik iemand in dienst neem?) want veel mensen zijn niet te vertrouwen, volgens hem.
Maar hij wel, dat zou ik wel merken als hij een keer langs komt voor een kennismaking.
Lief he. Ik vond het echt vertederend.
Ik ging me zowaar afvragen wat me kon overkomen, het ergste leek me nog dat iemand me in Kardinge ergens op het stille gedeelte de rolstoelbanden lek zou prikken en er dan vandoor zou gaan. Met mijn tas (waar alleen een dekentje in zit).
Die man heb ik maar vriendelijk bedankt voor zijn zorgzaamheid, maar dat ik liever met een vrouw heb.

Toen was er nog een vrouw, die somde een paar data op, maar dan sneeuwt het volgens het knmi. Dat moeten we nog afwachten.
Ook was er een studente die voor het sociale contact mij wel uit wil laten.
Zij gaf me haar rooster en mogelijkheden, en ik mag een uurtje uitkiezen. Dat klinkt ook wel goed. Alleen… ’s ochtens vroeg en na 16 uur. Dat valt niet mee maar ik vind het wel heel aardig van haar, dus wie weet sta ik nog wel eens om 7 uur op.
Maar de snelste was Merie. Ik kreeg de indruk dat ik met haar het beste uit de voeten kan, bij wijze van spreke.
Prachtig weer was het, en daar stond ze gisteren al netjes op tijd voor de deur.
Ze had iets over zich alsof ze zich onzichtbaar wilde maken. Bijna schuchter leek ze binnen te komen. En ik vond haar meteen sympathiek.
Meteen behulpzaam door het dienblad met de kopjes koffie te dragen.
En toen zijn we gaan wandelen. Nou ja, zij dus, en ik zat als een prinses die door één van m’n lakeien door mijn landgoed werd gereden.
Merie had ook een hoop te vertellen, en ik luisterde graag naar haar.

We werden door iedereen gegroet, zelfs door deze persoon, ik denk een vrouw. Haar kom ik al jaren zo af en toe tegen in Kardinge, altijd heel goed ingepakt en zichzelf behelpend met een elektrische rolstoel in luxe uitvoering met spiegels opzij en boven haar.
Ik vroeg me af hoe ze leeft, wat ze thuis kan doen, hoe ze zich voelt, of ze zich soms ook zo gevangen voelt.
Ze heeft me nog nooit gegroet omdat ik altijd op de fiets was.
Maar misschien verbeelde ik dat ze mij groette, en was het Merie, want tegen Merie zegt iedereen gedag.
wandeling met Merie

Volgens mij heb ik minstens anderhalf uur genoten buiten.
wandeling met Merie- molen

Ik zag natuurlijk meteen allemaal mogelijkheden, op een middag met haar de stad in, en gezellig als vrouwen onder elkaar en dan koffie drinken met bonbons, of zo. Iets wat ik alleen met vrouwen zou doen en niet met mannen.
Of ik zou met haar naar hier en daar (al zou ik zo niet weten waar), en dit en dat, gewoon van die vrouwen dingetjes, als vrouwen onder mekaar.

Dit bericht werd geplaatst in Leven met lichamelijke beperking en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

21 reacties op Als vrouwen onder mekaar

  1. Rob Alberts zegt:

    Even twijfel ik of ik als man hier wel op mag reageren …..

    Maar ik wens jullie samen nog veel stap en rol plezier!

    Vriendelijke groet,

  2. Blewbird zegt:

    Prachtig verhaal. En ook je foto’s! Veel plezier met Merie en nog heel veel anderen. Zijn er geen vrijwilligersorganisaties die dit soort diensten leveren? Zodat je zelf niet steeds alles hoeft te organiseren, bedoel ik. Ik zag vrijdag hoe een e-rolstoeler, verblind door de zon, tegen een paaltje reed. Ben bij hem gebleven totdat hij zich hervond en verder kon. Dan sta je toch even met lege handen.

  3. broekstukken zegt:

    Als ik Merie was zou ik meteen niet bescheiden meer zijn, na een dergelijk Lofdicht. Of misschien ook wel.

  4. Geschreven als een eigentijdse ‘Tjeempie’, Appelvrouw
    Zo’n verhaal uit het leven gegrepen kan weleens een bestseller worden.
    Wat van pas kan komen als je dergelijke mantelzorg ‘ooit’ zal moeten inkopen.

  5. beaunino zegt:

    Wat fijn voor je!

  6. wonderbaarlijk dat op jou verzoek op sociale media werd gereageerd. Nog wonderbaarlijker dat iemand ook nog deed wat ze beloofde.

    Veel rol en wandelplezier samen

  7. Aad Verbaast zegt:

    Kijk dat is nog eens goed nieuws. Zo kom je er wel!

  8. Appelvrouw zegt:

    @ Rob,
    Het mag wel, op gepaste afstand 🙂

    @ Blewbird,
    Humanitas deelt wel eens vrijwilligers uit. Maar waarom moet dat als ik het zelf nog op kan lossen.
    Het is een goed idee voor mensen die niet op social media zitten. Of die het niet voor elkaar krijgen.
    Maar ik zie wel eens initiatieven van mensen die huiskamermiddagen houden voor ouderen.
    Gek genoeg zijn er heel veel eenzame ouderen maar gaan ze niet bij elkaar op bezoek.
    Ik hoop dat tegen de tijd dat ik (echt) oud ben (nu ben ik het een beetje) er genoeg mensen te vinden zijn om me mee te vermaken.

    Gehandicapten zijn ook maar mensen, dat zie je dan als er een paaltje in de weg staat.
    Lijkt me wel lastig om te zien want wat kun je doen he.
    Ik ben een paar jaar geleden gevallen met de fiets. Opgeraapt door een oudere man die beneveld was van de drank. Maar al die studenten die er langs fietsten reden gewoon door. Ik kon toen niet goed opstaan omdat ik kniebraces om had en daar hing ik om de nek van die oude man.

    @ Martin,
    Merie kent mijn blog niet. Er zijn grenzen 🙂

    @ Artafterallart,
    Er zijn ook mensen die een buurvrouw hebben die het uit zichzelf doet. Zulke buren heb ik niet. Nee, dat zeg ik fout. Die buren doen het wel voor elkaar (voor hun groep) maar niet bij mij maar het zijn volgens mij geen wandelaars, ze gaan wel een paar keer per dag met de auto weg.

    Zelfredzaamheid is wel het mooiste. Als ik nou een fijne broer of zus had, die mij graag mocht, en die kon wandelen dan had ik niet hoeven zoeken op internet.
    Maar naast het uitlaten vind ik het sociale aspect ook wel leuk, heb hier in de buurt niemand en nu ineens al een blogster en een rolster.

    @ Beaunino,
    Vind ik ook.

    @ Henk,
    Maar die mensen kennen me nog niet, ik ben tenslotte incognito 🙂

    @ Aad,
    Dat is zeker waar. Ik kom er altijd wel, ergens in ieder geval wel.

  9. reinejragolo zegt:

    Misschien moest je maar eens bij Rikus te rade gaan.
    Ook hij heeft veel interesse voor het vrouwelijk geslacht.
    Bovendien is hij een optimist en houdt hij van een geintje.

  10. Appelvrouw zegt:

    Reine, Bedankt voor je tip maar Rikus is een man, daar begin ik niet aan 🙂

  11. Lehti Paul zegt:

    We staan wellicht op elkaars foto. Want ik liep gister hetzelfde rondje en hoewel ik niemand lopend naast me had of voortduwde, dacht ik bij elke modderplas wel na of het slimmer zou zijn om er met jou rechts of linksom langs te gaan. Het plasje dat ik nodig moest maar niet kwijt kon bij de appelvrouw (kwam niet op het idee om het man B. te vragen…ook ik ben wel eens bescheiden) deed ik in de bosjes. Maar de echte reden dat we elkaar misliepen is natuurlijk dat ik niet op facebook zit. 😉
    Fijn dat Merie zo goed beviel.

  12. Appelvrouw zegt:

    Lehti Paul,
    Oh, had jij me ook willen duwen? Dat zou leuk geweest zijn, aan elke kant van mijn stoel iemand, allebei om de plasjes heen. Mij kun je dus gewoon dwars door die plassen laten gaan.
    Bij mij bij territoriumdeur was toch ook wel een plasplaats? Er zit tenminste altijd een hond te plassen.
    Maar goed, je vond wat bosjes, dat is nog beter.
    Ja hoor, op facebook lopen mensen elkaar tenminste niet mis.
    Jammer wel, dat mislopen, je had zo je best gedaan, maar indirect heb je toch met me gewandeld.

  13. Els zegt:

    Misschien nog leuke, gezellige vrouwen te vinden via:

    MJD
    W http://www.mjd.nl/vrijwilligerswerk
    E info@mjd.nl
    T 050-3126123

    of
    Stip
    W http://www.stip-groningen.nl/vrijwilligerswerk-portal
    E info@stip-groningen.nl
    T 050 – 367 54 24.

    of
    Wehelpen
    W https://www.wehelpen.nl/
    E servicedesk@wehelpen.nl

    Maar misschien heb je het hier al bij geprobeerd.

  14. Appelvrouw zegt:

    Els, ik ben daar niet geweest, het is niet mijn plek. Pas als ik geen andere uitweg meer zie. Nu heb ik een paar leuke duwers. Maar ik vind je bericht een mooie aanvulling.

  15. JWR Kruzdlo zegt:

    Zo als ik al zo vaak schreef, je kunt als Appel schrijven, een vrouwtje blijven, maar dan mot je effe wel een duwtje hebben. Kun je ook een robot nemen?

    Groet vanuit Maine USA brrbrrr veel sneeuw en heerlijk koud. Wikitaxis TROUW

  16. EJW zegt:

    Het valt niet mee om de juiste persoon te vinden. Hilarisch hoe je sommige personen beschrijft. En uiteraard moet het klikken van beide kanten. Jij hebt een geschikte duwer gevonden en jullie hebben saampjes een leuke dag gehad als vrouwen onder mekaar

  17. Appelvrouw zegt:

    Robert K, Een robot is te duur, en ik ben toch wat bang dat halverwege de route zijn batterij leeg raakt. Een ezeltje zou mij veel leuker lijken maar dan moet ie zichzelf verzorgen.

  18. Appelvrouw zegt:

    EJW,
    Ik ben niet zo kritisch, ben al blij als ik buiten mag komen. Er zijn natuurlijk wel mensen die ik niet graag achter me, ik denk aan een roker en dat ik de as in mijn haren krijg. Maar verder kan ik het me niet permitteren om eisen aan iemand te stellen.
    De klik is iets wat volgens mij later pas kan komen, en voor de rest maak ik er wat van en kijk naar het mooie van de mens die zomaar mij wil duwen.
    Ze is inderdaad wel geschikt, lichamelijk ook sterk (dat is handig op zandpaadjes), en we vinden elkaar aardig, dat denk ik tenminste.

  19. EJW zegt:

    Heel mooi

  20. jokezelf zegt:

    Mensen zonder lichamelijke problemen staan over het algemeen niet makkelijk stil bij de problemen die mensen mèt tegenkomen. Je beschrijft het erg leuk. Fijn dat je Merie hebt gevonden.

  21. Appelvrouw zegt:

    Joke, en dat is ook prima dat mensen zonder lichamelijke problemen daar niet bij stil staan.
    Ik heb eerder ook wel fouten gemaakt met mensen die niet zo goed konden, omdat ik niet wist wat de gevolgen waren of hoe hun leven was, en wat die beperkingen precies voor invloed op iemands leven hebben. Ik dacht ook dat je tot in lengte van dagen zou zoeken naar mobiliteit, en mogelijkheden. Tegenwoordig begrijp ik mensen beter die er mee ophouden, die liever lekker thuis blijven zitten.

Geef een reactie

