Heel alleen eerste kerstdag- kerst ontbijt

Een kerstdag zoals ik me in jaren wens:
helemaal alleen, zonder extra eten, zonder verplichte gezelligheid, zonder me te forceren.
Ik ga er wél extra van genieten, ondanks dat ik inmiddels al 2 maanden uit de running ben vanwege pijn in de heupen. En begint het me nu toch wat moeite te kosten positief te blijven. Over 3 weken krijg ik een echo en eventuele injectie(s). Dus nog even volhouden.

Hier mijn ontbijt.
Gemaakt van een deel amandelmeel en 1 deel havermeel, bananenvezels, en met kokos heb ik de bakvorm bestrooid.
Met dit meel krijg je natuurlijk geen groot luchtig brood maar wel een heerlijke delicatesse.
kerstontbijt-1
De helft heb ik in de diepvries gedaan.

Het is een heerlijk mild zoet brood daarom beleg ik het met niks, en met honing.
kerstontbijt-2

Mijn plan was om er ook nog choco beleg op te doen wat ik zelf had gemaakt, een combinatie van ingredienten van Knutselsmurf (naar beneden scrollen, onder het broodrecept staat broodsmeer), en van internet waar ze praten over zelfgemaakte nutella (wat erg!). Ik maakte het misschien wel een maand geleden, zo vaak eet ik dat niet. Ingredienten zijn ongeveer dit, maar precies weet ik het niet meer: Cacoa, gemalen amandelen (ik gebruikte amandelmeel want dat is gemalen amandelen), kokos en water, ik gebruikte geen suiker (het smaakt ook héél erg puur, bijna bitter en past niet overal op)
Meer zit er niet in volgens mij,
maar toch heeft het haargroei gekregen!
kerstontbijt-3-beleg

Dit bericht werd geplaatst in Eten en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

11 reacties op Heel alleen eerste kerstdag- kerst ontbijt

  1. Rob Alberts zegt:

    Dat van die haargroei vind ik wel interessant.
    Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?
    Ik heb zo’n naar boven opschuivend voorhoofd.

    Ik ontbijt met een volkoren tosti met camembert en vijgenjam.

    Ja, rustig alleen wakker worden met Kerst zonder moeten vind ik fijn.

    Ik wens je sterkte met je pijn.

    Bemoedigende groet,

  2. Appelvrouw zegt:

    @ Rob, die haargroei is een kwestie van heel goed roeren en er niet meer naar omkijken.
    Vergelijkbaar met schimmelkaas, alleen moet je er geen penicillium in stoppen.
    Maar of het op je hoofd ook werkt weet ik niet, want je mag het dan heel lang niet wassen.

    De meeste ochtenden geniet ik van rustig alleen ontbijten, ManB hoeft zelden voor 10 uur op zijn werk te zijn en komt dan ook pas een half uur voor die tijd naar beneden.

    @ Anne Mieke,
    Jawel he, je moet het alleen willen zien 🙂

  3. Het bakseltje oogt wel aantrekkelijk maar chocopasta met haargroei ?
    Mijn onbijt vanmorgen bestond uit een bordje brinta, net zoals op alle andere 364 ochtenden

  4. Els zegt:

    Een extra genieten dag. Mooi gezegd. Een dag niet om zielig te zijn, maar om te genieten. Ook een dag om te denken aan je eigen dromen en toekomst en je contacten, uitvinden hoe dingen in elkaar steken en wat je er mee aan moet, de vrijheid om eigen keuzes te maken of juist een dag om nergens aan te denken?
    Je bent hier een lichtje voor anderen hier op deze site.
    Soms heb ik eenzaamheid nodig om dingen voor mezelf op een rijtje te krijgen. Soms heb ik de ander nodig om de verbinding te maken met leven.
    Op het beleven van het leven!

  5. Appelvrouw zegt:

    @ Henk,
    Haargroei op de chocopasta is toch prachtig om te zien?
    Ha, lekker gewoon een bord brinta, ik zou dan yoghurt met teff ontbijt of fruit met noten verkiezen tegenwoordig. Maar ik kan niet tegen alle dagen hetzelfde, dat gaat me snel vervelen, gelukkig is er genoeg te varieren.

    @ Els,
    Er zijn geen dagen om zielig te zijn, tenzij je daar zelf behoefte aan hebt. Ik besloot misschien wel 30 jaar geleden dat kerstmis maar een naam is, een reden voor sommige mensen om gezelligheid te creeeren of anderen te claimen. Meestal zat ik toch al alleen, en die keer besloot ik dat het toch helemaal niet erg was. En dat was het ook niet, wonderwel.
    2 keer heb ik gevast, toen meende ik nog in opstand te moeten komen tegen al dat kerst eten. Maar nu maakt het me weinig uit, als anderen het gezellig vinden moeten ze het vooral vieren met al dat eten en familie.
    Voor mij is het gewoon een dag van lekker niets, niet denken, geen rijtjes of sommetjes maken. Gewoon zijn, in alle rust, niet op tijd eten koken met groenten en vlees, vanavond kook ik havermoutpap, lekker voor kerstmis want ik eet alle dagen al zo gezond.
    Mijn pijn komt me vandaag heel goed van pas! Niemand zou het accepteren als ik zei: ik heb geen zin in visite, ik wil alleen zijn.
    Eerder heb ik nog wel eens gelogen door tegen de een te zeggen dat ik naar de ander ging, en tegen de ander dat ik naar de een ging. Zo was iedereen tevreden.

    Mooie zin van je, dat je eenzaamheid nodig hebt om dingen op een rijtje te zetten.
    Voor mij is dat ook een reden waarom ik graag alleen op vakantie ga, of alleen thuis ben.
    Helaas veel te weinig alleen, echt alleen bedoel ik, dat ManB ook eens een weekend weggaat, dat zou ik wel fijn vinden maar hij is een nog grotere huismuis dan ik.
    Je andere zin: anderen nodig hebben om verbinding te voelen met het leven, dat herken ik ook.
    Voor mij zijn anderen ook nodig zodat ik niet wegzak in zwaarmoedigheid over een zinloos bestaan waar zo vaak die terugvallen zijn zoals nu. De angst om oud te worden met nog meer beperkingen, met minder mogelijkheden, daar heb ik last van als ik te lang geen mensen zie.
    Tegelijkertijd vind ik dat niet mag klagen, ik heb een paar neefjes die allemaal gehandicapt zijn, al jong in een elektrische rolstoel en een kan zichzelf niet eens douchen, heeft met alles hulp nodig. Dan heb ik toch alleen maar reden om in mijn handjes te knijpen.

  6. Els zegt:

    Dan wens ik je lekkere lummel kerstdagen toe en voor het nieuwe jaar een grapje op z’n tijd, een groet op straat, ontmoetingen, gedeelde verhalen, genieten van het buitenzijn en hopelijk gaat de terugval over.

  7. Appelvrouw zegt:

    Els,
    Dankjewel.

  8. Blewbird zegt:

    Sterkte en plezier!

  9. sprakeloosid zegt:

    Als je nu standaard een (nep)aarbei of blaadje slag bij het gerecht legt, dan krijgen je woorden iets meer kracht, het oog wil ook wat 😉

  10. Appelvrouw zegt:

    Sprakeloos, he bah, sla en aardbei, best kitscherig hoor 🙂
    Maar misschien denk ik er nog wel eens aan. Zal wat plastic in de keukenla leggen.

Geef een reactie

