Mislukt exemplaar

De laatste maand gaat er van alles mis als ik iets kook of bak.
Zeg maar rustig dat er niets, helemaal niets slaagt!
Gisteren was wel het toppunt.
Vriendin kwam eten.
Ik had vruchtentaart gemaakt, maar het deeg rees de vorm uit dus ik prikte er steeds gaatjes in, maar het bleef maar rijzen. Tot het uiteindelijk helemaal instortte.
Niet goed gaar in het midden, maar ik zeg niets, dacht ik nog, en maakte banketbakkersroom zodat het ongare deeg niet zou opvallen, aardbeien en kersen (diepvriesfruit) er op en slagroom erbij. Gewoon de fout verbloemen, dacht ik.
Maar de slagroom klopte ik te lang zodat het boter werd, gesuikerde boter smaakt niet.
En het was een heel karwei om een stuk taart af te snijden, zo taai, en alles kleefde aan je tanden, als iemand een kunstgebit had gehad dan was dat beslist verdwaald, of gebroken.

Voor het eten had kleefrijst met zeewier en garnalen. Dat smaakte nergens naar. En een gast vond zelfs niet lekker.
De visballen waren uit elkaar gevallen en smaakten veel te veel naar brood. En dan had ik soep, die ik dan maar omwille van bezoek met een bouillonblokje had gekruid, dat doe ik voor mezelf nooit. En het smaakte echt vies!
Maar ik was er van overtuigd dat het hartige haverbrood overheerlijk was.
Helaas was het dat ook niet, het was niet gaar geworden.

Ik weet het gewoon niet hoor, ik zie het niet meer zitten.
Maar toen ik er vandoor wilde gaan viel ik na 4 km van mijn fiets.
Dat mijn lichaam het laat afweten, en dat al dat eten mislukt, moet iets over mij zeggen;
ik ben zelf een mislukt exemplaar.
mislukt xemplaar

Een voordeel is dat vriendin nu nooit meer komt eten.
Maar al met al ben ik verschrikkelijk onzeker geworden over mijn kwaliteiten, en voel ik me minderwaardig, ik kan echt niks!

Schoonouders lusten mijn eten ook al niet meer maar ManB heeft ze wel volgende zondag uitgenodigd.
Ik denk dat er niets anders op zit dan dat vieze eten van de chinees,
dan heb ik alleen maar maagklachten van, en geen psychische.

Was vanmorgen al in het ziekenhuis en die arts bood me een echo aan, om te zien of ik een gat in mijn ziel heb, ergotherapie om mijn lichaam beter te gebruiken, en mindfultherapie aan (ik ben goed ik ben goed), en een echo om te zien of ik soms een ontsteking in mijn psyche heb.

Dit bericht werd geplaatst in Eten en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

17 reacties op Mislukt exemplaar

  1. Apiedapie zegt:

    Patatje met halen, lijkt me. Je zult zien, dan gaat het een stuk beter.

  2. broekstukken zegt:

    Overal pindasaus over, dat maakt alles lekker, zelfs kersenvruchtentaartpastakauwgomtaart (wel een beetje sambal toevoegen). Koks die nooit mislukken, komen nooit verder dan bistro eten.

  3. Suskeblogt zegt:

    en dan nog maar herhalen dat er mensen zijn die sterven van de honger. Gelukkig heb ik een goede frituur hier in de buurt.

  4. beaunino zegt:

    Troost je. Ik ben ook geen ster in koken. Met kerst knal ik wat van die kant en klaar ovenbakjes met kalkoen, groenten en aardappels in de schil en zo in de oven. Maak ik van te voren een schema wat op welke tijd erin moet. Temperatuur daar neem ik gewoon get gemiddelde van. Potje peren open, klaar. Is dat ook niet wat voor jou?

  5. Appelvrouw zegt:

    @ Apiedapie,
    Dat is het probleem, ik zou dan dus weer zelf die aardappels schillen en snijden en bakken… met alle gevolg van dien.

    @ Martin,
    Zelfgemaakte pindasaus, dat is ook al een probleem 🙂
    En zelfgemaakte sambal… euguh, dat is slecht voor de luchtwegen.

    @ Suske,
    Dat zou hier ook maar zo kunnen, sterven van de honger als ik kook.
    Maar als je serieus bent: ik denk dat ik mijn eten niet hoef op te sturen naar arme landen en ook niet naar de voedselbank.
    Mensen zijn zo kritisch!
    Ik heb hier niets in de buurt, althans niets wat voor mij toegankelijk of eetbaar is.

    @ Beaunino,
    Maar doorgaans maak ik de lekkerste dingen, ook de misbaksels zijn dan nog eetbaar.
    Misschien heeft de pijn in mijn lijf er mee te maken, ik moet alles zittend doen, maar vaak sta je dan toch even, of draai ik me om en maak een paar passen naar de koelkast, gevolg is dan weer belasting en extra pijn.
    Dat is in ieder geval een mooi geldig excuus momenteel 🙂

    Omdat ik last van mijn maag en slokdarm heb kan ik geen kant en klaar spul eten, er zit meestal teveel rotzooi (overbodige stoffen) in wat last geeft.
    Lijkt me reuze handig als je een alles eter bent, ik ken ze in mijn omgeving, ideaal!
    Helaas voor mij niet weggelegd.

  6. knutselsmurf zegt:

    Nou ja, in ieder geval is je korst mooi bruin. Was dat afgelopen zomer, of heb je het gewoon nooit koud ?

  7. Appelvrouw zegt:

    Knutselsmurf, die bruine korst komt van het bakken.
    Ik heb het nooit koud, ben nog van plan in een bak ijsklontjes te stappen, volgens de Wim Hof methode, dat schijnt goed voor je te zijn. En in je blote bast (hopelijk mag ik wel een bh aanhouden) de kilimanjaro beklimmen. Schijnt echt een overwinning te zijn, daarna kun je alles.
    Dus ook goed koken.

    Maar euh, ja, die foto is van langer geleden, ik kwam bij Vroems vandaan en had zo’n 60 km gefietst en moest er nog 13… ARG. Dan was dit dus voor augustus 2009.

  8. JWR Kruzdlo zegt:

    Heerlijk lig je op de warme aarde. Had je kontakt met mollen? Als ik een gat in mijn ziel zou hebben, zou ik hem duur verkopen.

  9. Je hoopte zeker een ehbo’ er te ontmoeten. Bij vermoeden van een ongeval ontdoen ze je meestal het eerst van knellende kleding 🙂

  10. Appelvrouw zegt:

    Robert K,
    ja nou, echt heerlijk lag het niet, en mijn jurkje werd erg stoffig.
    Maar wie zou jouw ziel willen? 🙂

    @ Henk,
    Over mijn hoop en zegen vertel ik niets 🙂
    Dat van die knellende kleding was geen probleem, die draag ik niet, alleen soms een riem.

  11. Aad Verbaast zegt:

    Tja, dan zit er toch weinig anders op dan je weer op te geven voor de herhaalcursus “koken voor dummies”. Groot voordeel is dat je dan die cursussen die die doktoren je aanbieden kunt laten schieten.

  12. Appelvrouw zegt:

    Aad,
    Die cursus voor dummies zal ik zelf moeten betalen, die van de dokter wordt door euh… de gemeenschap betaalt…

  13. sprakeloosid zegt:

    Eten of niet, smakelijk of smerig, bij het zien van de foto denk ik, kan de wasmachine dat aan, dat smetteloze wit

  14. Lehti Paul zegt:

    Voor iemand bij wie alles mislukt, maak je anders erg geslaagde plaatjes. Zelfs van de mislukkeling zelf. 😉 En hoezo niks eetbaars in de buurt? Ik ben dan wel geen keukenprinses maar heb wel smakelijk je prei in de nasi en je koolraap in de linzen te verwerkt. Er was genoeg en ik weet uit ervaring dat je het tot hier op eigen kracht redt, zowaar ook een prestatie van formaat! Fijne verjaardag!

  15. Appelvrouw zegt:

    @ Sprakeloos,
    De wasmachine maakt zelfs mijn schoenen nog spierwit. Zolang ik de donkere en lichte was apart doe is smetteloos wit gegarandeerd.

    @ Lehti Paul,
    Aj, ja, niks te eten is maar een zeldzaamheid. Dankje dat je al die resten eten nog kon gebruiken.
    Mijn verjaardag zal fijn worden! Ik ben nu echt aan huis gekluisterd, en stoned van de medicatie.
    Lekker rustig maar dan hoor ik geen frivole damesstem in een kerkje.

  16. Lehti Paul zegt:

    *zet een keel op dat ze in Ten Boer nog horen* Sunday gave you the power divine 🙂

  17. Appelvrouw zegt:

    Goddelijk! Lehti Paul

Geef een reactie

