Nieuwste aanwinst voor mijn wielerpark!

Wat vooraf ging:
Half augustus kocht ik een trapfiets

Daar heb ik 2 maanden intens van genoten. En toen ging het mis in mijn heup.
Inmiddels gebruik ik al een maand een kruk tijdens lopen (lopen moet je niet te groots zien, bij 20 meter houdt het wel op).
Een maand stilzitten gaat vervelen, niet zelfstandig naar buiten.
Het duurde niet lang hoor, voor ik verlangde naar een rolstoel. Daar heb ik eerder ook gebruik van gemaakt. Mijn heupklachten bestaan al heel wat jaren maar soms gaat het een tijd aardig goed.

Gisteren was dan mijn eerste echte uitlaatdag. Temperatuur rond het vriespunt, beter kan het niet voor een testrit.
Skibroek, jas en handschoenen aan, bergschoenen met 2 paar sokken.
GM achter me die me door het bos duwde.
Geen reden om het koud te krijgen.
rolstoel
Mijn rolstoel zit verrukkelijk, stevige rugleuning, en zelfs als GM me off the road duwde had ik geen last van hobbels die mijn lijf pijnigden, zoals ik dat in mijn vorige (slappe inklapbare) rolstoel wel had.

GM heeft wel een rijbewijs, maar kon toch af en toe geen koers houden zodat hij naast het pad belandde maar hij oefende dapper door.
Voor het het onderdeel ‘sprintje trekken met rolstoel voortduwend’ is hij met vlag en wimpel geslaagd. Dat houden we er bij iedere wandeling in.
Hij is er van overtuigd dat hij door die wandeling minstens 2 kilo is afgevallen, want het vraagt wel iets van je conditie als je verder dan een kwartiertje met een rolstoel door het bos loopt.

De hele reis had ik een glimlach van oor tot oor. Echt genieten!
Wat kan mij het schelen dat ik in de rolstoel zit, als ik maar buiten ben!
(nee, ik gooi een glimlach over de pijn dat ik niet een stapje maar een hele sprong! terug moest doen).
Het leven kent naast beperkingen ook mogelijkheden. Zo troost ik mezelf.
En geniet volop van GM, de betrekkelijk pijnvrije rit, het bos, en bovenalles van de frisse lucht, want mijn vit.D gehalte was maar een kwart van wat het minimaal moet zijn.

Dit bericht werd geplaatst in Leven met lichamelijke beperking en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

15 reacties op Nieuwste aanwinst voor mijn wielerpark!

  1. beaunino zegt:

    Kan me voorstellen dat het zalig was. Mijn moeder huurt trouwens een scootmobieltje van de thuiszorgwinkel. Kan gewoon achterin de auto. Even accu eraf, stoeltje eruit tillen, inklappen en gaan met die banaan. Ze vind het een zalig ding. Heb je al eens aan zoiets gedacht, of zeg ik nu iets heel doms?

  2. Appelvrouw zegt:

    Beaunino, over die kleine scootertjes heb ik destijds gelezen dat ze erg oncomfortabel zijn, niet zo stabiel en bij iedere hobbel je hele lijf door elkaar schudden. In het bos zijn ze niet bruikbaar, tenzij je braaf op het verharde pad blijft, maar ik heb nog nooit iemand gezien op zo’n vervoermiddel in het bos, alleen in een winkelcentrum.
    Ik kan ook niet aldoor “gas geven”, met mijn (niet meer in bezit) degelijke scootmobiel had ik daar gauw last van, geeft behoorlijk pijn in je hand (bij mij). Ja, alles is wel aan te passen.
    Maar het punt is dat ik er soms wel een jaar geen gebruik van hoef te maken, is voor een accu ook niet goed. Scootmobiel had wel als voordeel dat ik dan lekker zelfstandig naar de winkel had gekund, of het recreatie gebied in. Maar ik ben er nu nog niet aan toe zo’n ding te kopen (met het oog op de accu, eerst even aanzien hoe het nu verder gaat.

  3. broekstukken zegt:

    Doorduwer helpt doordouwer. Knap!

  4. Aad Verbaast zegt:

    Klinkt letterlijk en figuurlijk als vooruitgang! .

  5. Lehti Paul zegt:

    The question is ‘to scoot or to broodbakmachien’. O nee, toch niet, beide lekker handmatig, wel zo fijn ook met die kou (had ik maar gehandzaagd, dan had ik het vast warm gekregen) 😉

  6. Appelvrouw zegt:

    @ Martin,
    Wat een leuke reactie 🙂

    @ Aad,
    Dat is het toch ook als je maar lang genoeg jezelf tekort doet is zelfs een rolstoel een vooruitgang.
    Ik heb toch al nooit begrepen waarom er mensen zijn die dat zo zwaar zien.

    @ Lehti Paul,
    Ja ja, handmatig, maar dat brood vind ik geen succes en de rolstoel laat ik door andermans handen bewegen.
    Maar van e-zagen heb je wel warme oortjes gekregen volgens mij!

  7. Blewbird zegt:

    Dapper en vooral stoer! “Wat kan mij het schelen dat ik in de rolstoel zit, als ik maar buiten ben!”

  8. Bewondering voor de conditie van GM maar ook voor jou positieve instelling

  9. Appelvrouw zegt:

    @ Blewbird,
    Er zijn mensen voor wie een rolstoel een schrikbeeld is.
    Ook velen begrijpen niet dat je soms ook gewoon uit kunt stappen en een paar stappen lopen.
    Onbegrip komt van veel kanten, ook van andere minder valide mensen.
    Maar ik probeer me er niets van aan te trekken, want als ik de hele dag binnen zit komen diezelfde veroordelers me niet helpen.

    @ Henk,
    En GM is al een eind in de 60 dus je bewondering is beslist terecht.
    Mijn positieve instelling valt niet altijd mee, maar ik probeer het wel zo te zien als een mogelijkheid om te genieten, want anders zat ik toch maar in huis. En zwaarmoedig werd ik al toen het ergste begon op mijn 27e. Dus dat hoeft nu niet meer, dat heb ik al gehad. Nu zit er niets anders op dan naar mogelijkheden te zoeken, kansen te grijpen, genieten van de pieken en hopen dat de dalen ergens goed voor zijn. Maar ik vind het best heel erg vervelend dat ik niet kan fietsen en niet naar de sportschool kan. Omdat het zo onzeker is: komt dit weer goed.
    Er zit dan niets anders op dan de momenten te grijpen. Ik zou meer mensen moeten kennen in mijn buurt die af en toe een ommetje met me willen maken.

  10. JWR Kruzdlo zegt:

    Toen ik de foto zag (in the USA) had ik het gevoel dat die er van door was gegaan zonder de bestuurder. Nu weet ik dat straks de computer, de robots de wereld overnemen, maar nu al een Rolls-Royce rolstoel het verstand heeft om een wandeling te maken dat gaat mij te ver. Bel mij, hier hebben ze een speciaal bureau voor dat soort robotsky.

    Groet

  11. Appelvrouw zegt:

    @ Robert,
    Een robot zal ik in gedachten houden als er geen duwers meer zijn. Voor nu vind ik het veel te gezellig met GM. En wie weet krijg ik nog wel meer duwers, want ik ga ik nog een oproepje plaatsen dat ik een vrouw zoek die iets aan haar gewicht wil doen, een doel moet hebben.
    Ja, een vrouw, voor de rust he, met mannen gaat het harder, en kans op zijsporen.

  12. Els zegt:

    Mag GM soms ook een klein stukje in de rolstoel en jij even duwen?

  13. Appelvrouw zegt:

    Els, Nee!

    Misschien als ik wat beter ben maar nu gaat dat niet. Bovendien is GM een gever, en zal zich niet zo gauw laten duwen.

  14. jokezelf zegt:

    Ik vind het geweldig zoals jij je leven beschrijft. Altijd optimistisch, nooit bij de pakken neer. Fijn dat je nu een prettige rolstoel hebt. Mijn zus is ook zo’n type; vergevorderde MS, gekluisterd aan een rolstoel, die ze zelf bestuurt, maar ‘we gaan gewoon door met ademhalen’ en blij als dat lukt. (waarmee ik het verdriet en de pijn niet weg wil poetsen hoor, want die is er wel degelijk natuurlijk, ook bij jou).

  15. Appelvrouw zegt:

    @ Joke,
    Het is geen eigen verdienste. Eerder heb ik het er heel moeilijk mee gehad en klaagde steen en been, zocht ook erkenning en troost. Maar dat krijg je natuurlijk niet, want je moet door die fase heen. Toch ben ik pas optimistisch geworden na het overlijden van Vroems, en dan bedoel ik optimistisch over mijn eigen beperkingen, want ik leef nog, en heb de kans om te genieten en leuke dingen te doen. Ook dankzij hem. Wat nog belangrijker is zijn optimistische mensen om me heen, en mensen met wie ik kan lachen, die me mee nemen en soms zelfs lief vinden.
    Maar soms ben ik dan toch nog wel wat gedemotiveerd en bang voor dat ik misschien toch niet meer dit of dat zal kunnen. Dat gaat dan echter weer voorbij omdat er dan toch weer iets positiefs gebeurt.
    Zelf vond ik destijds vervelend dat mensen die het wel redden, zoals ik nu, dat die geprezen werden, terwijl als je het niet red je veel meer steun nodig hebt dan wanneer het wel lukt want dan heb je daar je eigen overwinninkjes al bij.

Geef een reactie

