Zeewiersoep met haver-spelt brood

Vroeger is dood.
Dat bedacht ik me vanmorgen toen ik dacht aan mijn actieve jaren. Lekker vroeg opstaan, 10 km steppen. of 20 km fietsen naar de sportschool, en na het trainen weer 20 terug. En al die fietstochten, wat was dat allemaal heerlijk.
Vorige week dacht ik nog: ik krabbel nog aardig snel weer op. Maar in plaats daarvan ging het toch weer fout.
ER zit niets anders op dan dat ik weer eens bij de dokter ga klagen: dokter, bekijk mijn heupen nu eens goed!
Ik wil weer steppen, fietsen, en gewoon doen en laten wat ik wil, om te leven,
want
ik wil leven!
Maar toen bedacht ik me, volgende maand word ik 56, al die dingen komen echt niet meer terug, ik moet niet alleen mijn jeugd en dode ouders achter me laten, maar ook mijn kracht. Inzien dat ik oud ben. Jazeker, een krakkemikkig geval die een klusvrouw inhuurt omdat ik zoveel niet meer kan.

Nu ja, ik ga ook weer veel eten van al dat lekkere spul wat ik zelf maak, want wat moet ik anders? De dagen duren lang, ik heb niets wat me afleidt, niets wat me bevrediging geeft.
zeewiersoep-1
Vandaag maakte ik daarom maar een pan zeewiersoep en haver/spelt brood (kneedloze variant).
zeewiersoep-2
Mijn maag moet nog wel wennen aan meer eten, ik zat veel te snel vol! Dus daar ga ik de komende tijd, zolang ik aan huis gekluisterd ben, aan werken.
Dat het u wel moge bekomen.

(PS, voor recepten moet je niet bij mij zijn, ik werk uit de vrije hand).

Dit bericht werd geplaatst in Eten en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

23 reacties op Zeewiersoep met haver-spelt brood

  1. Rob Alberts zegt:

    Het ziet er smakelijk en aansterkend uit.

    Bemoedigende groet,

  2. Appelvrouw zegt:

    Rob, dat is het ook. Zeewier vind ik erg lekker, maar vergeet het vaak omdat ManB het niet smakelijk vindt, maar ik eet 2 keer per dag warm, dus kan het best in mijn eten verwerken.
    En zeewiersoep is gewoon heerlijk! Ik wilde er nog miso in doen, maar dat had ik kennelijk al eens weggegooid (ouderdom).

  3. Rob Alberts zegt:

    Ik ben gek op miso.
    Ik probeer telkens weer een nieuwe versie uit.
    De witte zoutkristallen deren mij niet bij oudere miso.
    Zeewier eet ik te weinig.
    Al heb ik minder vertrouwen in zeewier met alle vervuilde zeeën van nu.

    Smakelijke groet,

  4. Els zegt:

    Geen taurinedeficiënte?

  5. broekstukken zegt:

    Die foto van dat bord soep is echt geslaagd. Zeewier heeerlijk.
    Oud en krakkemikkig (wat een mooi woord) het is een bestemming, waar je moeilijk wegkomt. Maar ergens zit altijd nog wel een deurtje.

  6. Ik heb nog nooit zoiets gegeten! Dat brood lijkt me erg lekker 😀

  7. Appelvrouw zegt:

    @ Rob,
    Ohja, lastig, je weet niet meer wat veilig is om te eten. Daarom zeg ik ook altijd dat ik niet geloof ik gezond eten en neem wat ik lekker vind.
    Maar ik probeer vooral soja te vermijden, en daar is miso toch van gemaakt.

    @ Els,
    Wat is dat?

    @ Martin,
    Die foto vind ik ook erg mooi.

    Dit soort fases heb ik altijd: jantje huilt, jantje lacht.
    Maar ik heb er altijd weer moeite mee. En dat achterdeurtje zal wel niet veel groter worden.
    Ik zie echt veel achteruitgang in mogelijkheden vanwege de heupen.

    @ Laura,
    De soep is ook erg lekker hoor.
    Dat brood kun je maken door op internet te zoeken naar kneedloos brood.
    Reuze handig! Maar ik neem er dus ander meel voor dan de recepten noemen.

  8. reinejragolo zegt:

    Het leven blijft gewoon vallen en opstaan Naar mate je ouder wordt is het interval korter. Zorg dat je sterke botten houdt.
    (Ik houd me aanbevolen voor een feestelijk ogend bord groentensoep).

  9. Rob Alberts zegt:

    Het sojaverhaal blijft lastig.
    Of biologische soja nog vrij is van genetische modificatie blijft de vraag.
    Maar ook ik blijf miso lekker vinden.
    Door jouw terechte opmerkingen over soja langer terug heb ik tofu, tempeh en tahoe vervangen door verschillende peulvruchten en bonen.

    Bij een bezoek aan een toko met mijn vietnamese vriend ontdekte ik een meer verfijnde soort sojakaas.
    Misschien dat ik die in de toekomst toch nog eens ga proeven?

    Smakelijke groet,

  10. Het soepje ziet er geweldig uit en aangezien ik tot nu toe nooit soep heb geproefd die niet te pruimen is zal deze er ook wel ingaan 🙂 dol op soep

  11. Els zegt:

    Ik ga soms lekker bubbels blazen met een rietje in een glas water tot het hoofd leeg is.

  12. Aad Verbaast zegt:

    Is zeewiersoep goed voor je heupen? Vissen hebben toch geen heupen?

  13. Appelvrouw zegt:

    Reine,
    Bedankt voor je opbeurende woorden. Hoe hou je je botten dan sterk? Veel melk?
    http://www.radartv.nl/uitzending/archief/detail/aflevering/10-11-2014/de-koe-en-melk/

    @ Rob,
    Naast het lastige soja verhaal, hebben we nu ook het risicovolle melkverhaal.
    Ik heb al geprobeerd steeds melk (zuivel in het algemeen) bij de natuurvoedingwinkel te halen (demeter schijnt de best koevriendelijke melk te hebben), ManB gebruikt wat meer dan ik.
    Dan moet ik wel om de dag een litertje halen, en dat is in praktijk toch verschrikkelijk onhandig (en ook wel duur, al willen wij voor het koeienwelzijn best wat meer geld uitgeven).

    Eet smakelijk van de sojakaas 🙂

    @ Henk,
    Het is ook echt een verrukkelijk soepje.
    Maar er bestaat echt wel niet te pruimen soep: soep uit blik, soep uit pak, soep met teveel toevoedingen,
    of juist met te weinig- zoals bij mij, ik maak het alleen met bleek of bladselderij, maggieblad, en net wat ik voor kruiden voor handen heb, geen specerijen, en géén bouillon blokjes. Ik hou van puur zodat ik ook de smaak van de groenten proef.

    @ Els,
    Dat is een leuke tip.
    ManB neemt wel eens een fietslampje, die rode achterlichtjes die kunnen knipperen, en zet dat tussen zijn ogen en laat dat lichtje dan knipperen.
    Ik word er heel erg onrustig van, maar hij wordt er juist rustig van.

    @ Aad,
    🙂
    Nee, zeewiersoep is beslist niet goed voor je heupen, alleen het werk al!
    Maar het is wel lekker, en als je je voorhoudt dat het gezond is, dan is het dat, geloven is het halve werk.

  14. Rob Alberts zegt:

    Melk en kaas probeer ik zoveel mogelijk te laten staan.
    Maar ik merk dat ik echt een produkt ben van Joris Driepinter.
    De taptemelk die mijn moeder vroeger aan de deur kocht bestaat al lang niet meer.
    De zure melkprodukten eet ik nog wel, bijvoorbeeld met muesli.

    Het verschuiven van mijn eetgewoonten zorgt eindelijk ook voor een beetje gewichtsverlies.

    Smakelijke groet,

  15. Appelvrouw zegt:

    Rob,
    Als je volle melk bij de natuurvoedingwinkel kunt vinden, in fles, dan lijkt dat nog wel op echte melk. Half volle of magere valt voor mij niet onder melk. Slap goedje alsof er veel water is toegevoegd. Ik gebruik het wel voor havermoutpap, dat maak ik zo eens in de 2 weken en eet een paar dagen iedere dag een portie.
    Yoghurt eet ik met noten, vruchten en soms teff-ontbijt (soort brinta maar dan van teff en boekweit).
    Het veranderen van eetpatroon heeft mij vorig jaar nog niets opgeleverd, pas in augustus begon het. Ik eet 3 maaltijden per dag, niets tussendoor. maar nu ik alle dagen thuis zit, en teveel pijn heb valt het niet mee om van eten af te blijven. Nog een geluk dat ik moeilijk loop zodat de keuken me vaak te ver weg is. Hiep hoi nog geen grammetje, of cm aangekomen in de pijnweken.

  16. Apiedapie zegt:

    Ik vind zeewier het lekkerst gebakken, lekker knapperig. Een vraagje had ik nog: waarom neem je de kneedloze variant van het speltbrood?

    Qua melk en alle zuivelprodukten, tot aan het kleinste cupje coffeecreamer aan toe: neem lactosevrij en je wordt een gelukkig niet-opgeblazen mens.

    En natuurlijk ook geen kouwe sla eten en geen kouwe drankjes drinken voordat je gaat eten. Dat vindt de maag niet prettig, de maag wil warmte hebben, dan doet hij (m/v) zijn werk naar behoren.

  17. Rob Alberts zegt:

    Sterkte met je herstel!

    Bemoedigende groet,

  18. Lehti Paul zegt:

    Maar ik heb er altijd weer moeite mee. En dat achterdeurtje zal wel niet veel groter worden.
    Nou meid (!) jij kreeg die achterdeur anders beter open dan ik. Tot twee keer toe zelfs! Ach ja, da’s de luxe van 56 zijn. Meer ervaring, meer geduld, meer tact, meer kookkunsten. Het feit dat je ongedurig wordt van het stilzitten bevestigt je jong zijn! Tot gauw jong ding.

  19. Appelvrouw zegt:

    LehtiPaul,
    Die achterdeur is ook mijn deur, is niets anders dan een truukje, uitbraak beveiligd.
    Die luxe van meer ervaring helpt ook geen zier als je die niet meer kunt toepassen. Eerder spitte ik de tuin nog om, groef bomen uit, verfde het hele huis, zaagde en boorde ik nog zelf, maakte mijn eigen lp kast (ok hij stond wat scheef omdat de dwarsbalk niet goed zat, maar alle platen pasten er in!
    Tot gauw!
    Stom dat ik jou geen zeewiersoep mee gegeven heb, nu moet ik het morgen met vriend GM op eten. Als ik kon fietsen had ik een pannetje bij jouw achterdeur gezet 🙂
    Met een stuk “pizza” van vandaag, maar dat gaat ook mee naar GM. Lekker zo’n eetvriend.

  20. Appelvrouw zegt:

    @ Apiedapie,
    Hoe bak je zeewier? Na het weken is het toch nat en spettert het?
    De kneedloze variant is zo handig, het kost weinig aan stroom, vergeleken bij de 3 uur die de bakmachine nodig heeft.

    Ik eet al een tijdje geen rauwe groenten meer, alles, ook sla, wordt minimaal eventjes gekookt (of gewokt). KOude drankjes vind ik ook niet prettig in mijn maag, maar lauwe karnemelk krijg ik niet weg.

    @ Rob,
    Dankje.

  21. Rob Alberts zegt:

    Uit mijn makrobiotische tijd herinner ik mij het volgende recept:

    Iziki, een dikker zeewier dan arame dat ook langer moet koken en sterker smaakt. Japanners danken er zogezegd hun zwarte haar op hoge leeftijd aan.
    Voorbereiding:
    Snel spoelen onder koud stromend water; laten weken gedurenden 10 minuten. Voorzichtig eruit nemen zoadat het zand vanonder blijft
    Bereidingswijze:
    De olie verwarmen in een pan en er de ui en het zeewier opleggen en het weekwater voorzichtig toevoegen zonder te mengen; het onderste water met het zand weggooien. 1 a 2 uur laten koken tot het zacht is. Dan sojasaus toevoegen naar smaak.

    Ik heb het al lang niet meer klaar gemaakt.
    Misschien dit weekend maar weer eens gedroogde iziki kopen.

    Nori, zoals gebruikt bij sushi zegt mij weinig.
    Kombu, ziet er aardig uit als een groene binnenband, maar smaakt mij zo gezond als het schijnt te zijn, ook minder.

    Smakelijke groet,

  22. Appelvrouw zegt:

    Rob, dat wordt dan wel een gespetter, natte zeewier in de olie.
    Ik heb het eerder wel gekookt, nooit in olie gebakken.
    Zelf vind ik arame zo lekker snel klaar.
    In mijn zeewiersoep had ik in het kommetje een scheutje tamari (jawel, sojasaus).
    Als ik ooit weer kan lopen en fietsen, ga ik weer eens de natuurvoedingwinkel leegroven.
    Al ben i tegenwoordig ook al heel blij met internetwinkels, zo handig als je neit zo goed ter been bent.

  23. Apiedapie zegt:

    Hoe je zeewier bakt? Gewoon in een keihete pan of ijzeren plaat, hete sissende olie, heeeel eventjes. Voor het bakken wel zorgen dat nat geweekt zeewier gedroogd zeewier is geworden. Vraag het anders even bij de Japanner in de buurt.

Geef een reactie

