Tips voor Armoede bestrijding (WIJ)

Tips uit het Groninger armoede beleid-website https://wij.groningen.nl/, en veel andere nuttige tips.
Het is wel even spitten om tips te vinden, maar dan ben je ook een poosje onder de pannen.

Zo staat op WIJ dat je mogelijk wat spullen kunt verkopen, zoals je mobiele telefoon of de auto.
Mensen die in de armoede zitten hebben misschien wel een oud telefoontje, die is niet verkoopbaar, weet ik uit ervaring. Voor 15 euro, inclusief 10 euro beltegoed, koop je een nieuwe, dus wie zou die oude kopen? daar krijg je niks voor.
De auto verkopen is misschien een optie, vooral als je toch al slecht ter been bent en hartklachten hebt, dan blijf je gewoon thuis om alle kasten na te kijken wat je nog kunt verkopen.
Huppa alles op marktplaats.
Wat?
Dat moet je wel even allemaal opgeven aan de sociale dienst!
Als ik het goed heb mag je tot 200 euro bijverdienen met die verkoop, of daar nog iets van wordt ingehouden weet ik niet, maar het zet geen zoden aan de dijk bij schulden.

Ik heb zelf ook nog een paar tips:

Slecht ter been?
Tapijt en vloerkleden uit je huis verwijderen, en zwabberen, het stof over de heg uitkloppen.
Nodig je buren uit voor een gezellig werkdagje in je huis, is goed voor de sfeer onderling. Vraag iedereen iets te eten mee te nemen, inclusief bord en bestek. Na gedane arbeid schotel je alles op tafel en iedereen neemt zijn eigen vuile pan weer mee.

Overgewicht?
Gewoon op gewicht blijven en vooral niet afvallen want dat kost je een hoop geld voor nieuwe kleren (ik spreek uit ervaring).

Veel eten is goedkoper dan gezond eten.

Roken geeft rust, en je ruikt de vieze luchtjes in je huis niet meer zodat je minder hoeft schoon te maken, dus niet mee stoppen, of direct mee beginnen. Chocoladesigaretten zijn ook een mogelijkheid maar verdrijft geen luchtjes.

Huisdieren gewoon wegdoen, die kosten geld. En ze leveren alleen maar overlast aan de buren (ik ben dus een buur).

Sportief:
Ga lopend naar de winkel, hoef je ook niet een half uur op de loopband bij de sportschool. Koop veel boodschappen en verdeel ze in twee tassen zodat je aan elke hand een zware tas hebt, en loop dan weer naar huis.

Doe de was op de hand en hang ze kletsnat buiten, overhemden en blouzes op een hangertje en gladtrekken. Hoef je ook niets te strijken.

Veeg het stoepje van de buren ook eens en sla het aanbod voor het kopje koffie dan niet af.

Last van een droge vagina? geen duur glijmiddel van de drogist kopen. Kokosolie is momenteel in de mode en werkt geweldig goed, ook als deodorant te gebruiken of je ei in te bakken. Olijfolie werkt trouwens ook prima.
Heb je het nodig voor het vrijen, overweeg dan een nieuwe minnaar (of je oude betere instructie geven).

Bezuinigen:
Nodig geen vrienden uit maar ga eens wat vaker naar hen toe. Lopend natuurlijk. Vooral in de winter, scheelt je thuis stookkosten, en je krijgt gratis thee en een koekje. Kom bijvoorkeur rond etenstijd en nodig jezelf uit om mee te blijven eten (als je toch gaat koken kan ik net zo goed mee eten). Wonen je vrienden te ver weg? Neem nieuwe dichterbij.

Alleen voor vrouwen: Zwerf op koude dagen wat in de stad rond, grote kans dat een man je zijn warme kamer aanbiedt. Nodig jezelf dan ook meteen uit voor het eten.

Zorg dat je nooit oud brood hebt door alles op te eten, datzelfde geldt voor restjes eten.

Maak je eigen valse geld en betaal de belastingdienst daarmee contant.

Maar hier mijn allerbeste bezuinigingstip:
Ik bakte zelf een suikerbrood met meel van 39ct per kilo (ik gebruikte 200 gr voor een klein broodje) met parelsuiker en de goedkoopste boter die ik vonden kon.
En weet je wat? Het is zo vies dat ik het niet ga eten.
Misschien komen er straks nog SintMaartenkindertjes en kan ik ze een plakje geven. Dan is het ook een beetje suiker feest.
stmaartensuikerfeest

Nu ja, er zijn genoeg tips te bedenken, zelfs als je er niet voor gestudeerd hebt.
Misschien weet jij wel een hele handige.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

12 reacties op Tips voor Armoede bestrijding (WIJ)

  1. knutselsmurf zegt:

    Je zou een kookboek kunnen maken vol met dingen die niet te vreten zijn ( misschien bestaan die al ).
    Die foto is toch fantastisch ?
    Mensen denken toch altijd dat het aan hun eigen kookkunst ligt. Of dat ze geen fijnproevers zijn.
    En iemand die dik is moet wel een fijnproever zijn, dus een foto van jezelf op de achterflap staat extra overtuigend. Misschien krijg je wel een eigen televisieshow en dan ben je niet meer arm.

  2. Aad Verbaast zegt:

    Ik lig in ieder geval in een deuk over menig handige tip van je. Nu schijnt lachen gezond te zijn, dusdie bijdrage daar aan heb je hier mee al weer bereikt! πŸ™‚

  3. Aan de tip over de droge vagina heb ik natuurlijk niks maar de rest neem ik ter harte ….. wat zal ik veel vrienden gaan krijgen gaan πŸ™‚

  4. Fenny zegt:

    Ze zetten Groningen weer eens fijn te kakken en kregen vast nog geld ook om die ongein te schrijven.

  5. Gnossie zegt:

    Mijn tip; een koelkast met een glazen deur, hoef je hem niet honderd keer open te doen om te zien dat er niets noemenswaardigs in ligt.

  6. Appelvrouw zegt:

    @ Knutselsmurf,
    Zulke kookboeken bestaan absoluut. Als ik op smulweb kijk dan staan daar allemaal onbruikbare recepten, vol vieze toevoegingen.
    Of het paleodieetboek, dat is ook vies.

    Een foto van mezelf zal niet zoveel indruk meer maken, ben 10 kilo lichter en kleed me tegenwoordig in korte rokjes met majo.
    Maar die eigen tv show zou wel goed zijn, niet zozeer voor de rijkdom (rijkdom kent ook grnezen) maar zodat ik wat meer onder de mensen kom πŸ™‚

    @ Aad,
    IK heb wel eens gehoord dat neplachen net zo gezond is.
    En dat gebeurt heel vaak.
    Zul je zien dat over 10 jaar die theorie herzien moet worden: lachen is slecht voor je buikspieren.
    Of nog sneller, net zo snel als het herzien van die dure website.

    @ Henk,
    πŸ™‚ Veel plezier met al je vrienden. Wie weet wat voor leuke portretten daar tussen zitten.

    @ Fenny,
    Wat dacht je?
    was het niet 100.000? Groningen heeft 200.000 inwoners, en ik denk niet dat iedereen er 2 euro aan uit wil geven.

    @ Gnossie,
    Die is echt geweldig!

  7. Lehti Paul zegt:

    Prachtige tips. πŸ™‚ Die van Gnossie ook.
    Maar als ik vlak na je kokosoliepleidooi kleed me tegenwoordig in korte rokjes met majo. lees, moet ik toch even fronsen. Ik zie al tot je enkels in de mayonaise staan, maar nu snap ik ‘m.
    Kun je al weer steppen? πŸ™‚

  8. Lehti Paul zegt:

    En dat suikerbrood ziet er best lekker uit. Ik ben dol op suiker.
    Ook dank voor de link naar de betuttelende tipssite.
    Ik las daar: Kies liever niet voor dure kant-en-klaarmaaltijden of voor voorgesneden GROETEN.
    LOL.

  9. Appelvrouw zegt:

    Lehti Paul,
    He bah, mayonaise! Brrr, dat is wat anders dan majo.
    Helaas kan ik nog niet steppen, na mijn zondagavontuur naar de sportschool, gisteren de ramen voor en achter en klein stukje terras geveegd om de struiken van bladeren te voorzien,
    en vanmiddag een hele sjieke “nieuwe” jas bij de oude bieb gekocht, waren de heupen alweer (en nog steeds) in protest.
    Ik durf nog niet te steppen, nou ja, hier net tot het basketbal veldje 100 meter verderop, is dat ver genoeg?
    Zijn jouw benen al opgewarmd voor de grote avontuurlijk tocht door Kardinge?

  10. Appelvrouw zegt:

    Voorgesneden groeten= LOL bah.
    Maar soms is een zakje andiijvie voor de lunch heel handig, net als spinazie uit de diepvries.

  11. jokezelf zegt:

    Groots! Ik rol hier van mijn stoel.

Geef een reactie

