Spitten en naaien

Het zat er al aan te komen maar ik negeerde alle signalen. Waarom altijd toegeven?
Soms moest ik kiezen, maar ik koos altijd voor mezelf.
Mijn lijf was belangrijker, het genot, de vreugde die het gaf wilde ik niet opgeven.
Ik ging door, iedere dag deed ik het.
Zondag op de sportschool echter gaf mijn lichaam er de brui aan: nee ik wil niet meer op die loopband, nee ook niet op de crosstrainer.
Terug naar huis was zelfs de fiets de vijand en moest ik voor de zoveelste keer afwisselend lopen en fietsen om thuis te komen.
Er zat niets anders op dan een dagje zonder het heerlijke genoegen van bewegen te doen.
Daarom besloot ik de schorten en tassen voor schoonmoeder te maken voor haar verjaardag.
Dinsdag gunde ik mijn lijf ook nog een dagje rust. Achter de naaimachine weliswaar.

En dit is het resultaat waar ik zelf heel tevreden mee ben.
Het zijn zoekplaatjes, er zitten ook zakken op, die heb ik zoveel mogelijk in dezelfde print laten doorlopen.
zelfgemaakte schort viszegels-voor schoonma

zelfgemaakte schort-keuken-voor schoonma

Van deze stof had ik nog genoeg over voor een leuk tasje, hierin ga ik de schorten inpakken, dat vind ik leuker dan in papier,
het tasje heeft zelfs nog een geheim vakje voor de sleutel of pasje.
zelfgemaakt tasje van schortstof-inpakstof-voor schoonma

Jammer dat de knoop niet goed tot zijn recht komt op de foto, hij is transparant met een kleurtje die in de stof terugkomt.
zelfgemaakte tas olifant- voor schoonma
Schoonmoeder houdt -net als ik- niet van plastic tasjes, ik maak zelf gewone katoenen tasjes zoals het model hierboven, die ik overal heb liggen, o.a. in de fietstas van ManB, en van mezelf.
Deze is voor schoonmoeder, een beetje duur stofje, maar ja, ze wordt maar 1 keer in haar leven 81, en dat is zondag.

En och arme ik,
ik kan niet mee naar de verjaardag omdat mijn heup in de knoop zit. Kan er niet op staan en oppassen voor een verkeerde draaibeweging. Loop al vanaf dinsdagmiddag op krukken en slaap in het bed van ManB zodat ik niet nรณg een trap op hoef, zittend de trap op, been omhoogtrekkend want uitzichzelf doet ie het niet.
Lastige is dat als ManB de hele dag aan het werk is, ik zelf voor mijn eten drinken moet zorgen, dat strompelt niks handig op twee krukken, beide handen niet vrij, hoe breng ik drinken naar de tafel, en mijn eten?
Dan strompel ik maar naar het aanrecht en eet en drink daar. Omdat eten bereiden lastig is, heb ik me tegoed gedaan aan brood, al dat lekkere brood wat ik steeds bakte en in de diepvries deed, komt nu goed van pas! Voordeel is ook dat je er lekker moe van wordt, ik tenminste van brood. En dan slaap ik lekker veel zodat de dagen ook weer snel voorbij zijn.
Maar wat een afknapper, terug naar af! Altijd ben ik zo bang voor deze heftige pijn, en voor de terugval. Bah.
Nou, ik spit dus nog maar even verder in mijn leven, dan heb ik tenminste nog iets nuttigs te doen, en daarna zet ik prachtige bollen in de grond, en moet je dan eens zien wat er in het voorjaar opkomt!
spitten

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

13 reacties op Spitten en naaien

  1. kleinborkel zegt:

    Zo, schoonmoeder wordt maar verwend. Ik vind het prachtig gemaakt. En heel fraaie stofjes. Dat met twee krukken lopen en geen hand meer vrij hebben, ken ik van toen ik mijn enkel ooit gebroken had. Een bureaustoel met wieltjes werd toen mijn rijdende dienblad. Steeds een duwtje vooruit geven met een kruk. ’t Is beter dan niets. ๐Ÿ˜‰ Een spoedig herstel gewenst!

  2. King Billy zegt:

    Die eerste, een zeebanket. Lekkerrrrrrrrr!

  3. Fenny zegt:

    Origineel en mooi.

  4. Geen lijf kan doorlopende in de hoogste versnelling maar luisteren naar je lichaam is heel wat minder simpel dan je denkt. Op tijd rusten dus. Schorten draag ik niet maar de tassies vind ik wel erg mooi

  5. Appelvrouw zegt:

    @ KLeinborkel,
    Ik denk dat schoonmoeder liever heeft dat ik kom ๐Ÿ™‚
    Dat zo’n schort nog zoveel werk was viel me tegen. Het lijkt zo makkelijk.

    Goed idee om een bureaustoel als duwtafel te gebruiken. Zo’n stoel hebben wij hier niet in huis.
    Zelfs geen roltafeltje meer, zoals eerder.

    @ Kin Billy,
    Ja, zeebanket bonbons! Daar was ik eerder dol op.

    @ Fenny,
    Dankje.

    @ Henk,
    Het is maar wat de hoogste versnelling is.
    2 keer in de week anderhalf uur sportschool, waar ik verdeeld over die tijd 3 keer 7 minuten crosstrainde, en 3 keer verdeeld 2 minuten loopband.
    Maar wel iedere dag ca. 12 km op de gewone fiets, en daar heeft mijn heup last van.
    Omdat ik een tijdje geleden fysiofitness had en veel tips kreeg: niet te veel, dus die cardio apparaten heb ik even wat hoger gehad maar al snel verlaagd uit voorzorg. Het is denk ik vooral het fietsen, steeds die druk vanuit het heup/been scharnier. Op de E-fiets heb ik daar veel minder last van.
    Maar ik vond het vooral een afgang om die weer te gebruiken. Helaas was mijn trots een veel grotere afgang.

    Schorten zijn voor mij ook van belang als slabbertje, ideaal! En met koken ook omdat ik vaak kurkuma gebruik (een geel kruid) en die geeft vlekken.
    Als ik jarig ben trakteer ik op tasjes ๐Ÿ™‚

  6. LehtiPaul zegt:

    Ik woon in buurt dus als je bij je brood nog wat pompoensoep wilt (daar ligt mijn vriezer vol mee), geef je maar een gil. Zit geen kurkuma in. Wel djinten en kerrie. Sterkte.

  7. Appelvrouw zegt:

    LethiPaul,
    Ondanks dat ik niet makkelijk gil, sla ik je aanbod niet af. Sterker nog: ik neem het met beide stokken aan.
    Daarom ga ik je via mail benaderen (anders loop je kans dat 1/8e blogland van je lekkere soep mee wil eten en zal ik nog een paar broden moeten bakken)

  8. Aad Verbaast zegt:

    Kunstig gemaakt!! Prachtig!!

    En nu jij nog uit de lappenmand. Pas goed op jezelf.

  9. Appelvrouw zegt:

    Aad,
    Ohja, dat is leuk, de lappenmand!

  10. reinejragolo zegt:

    Spitten, naaien en bovenal overwinnen.

  11. broekstukken zegt:

    Wat mooi. Schort voor zeenbanquet, hollandse pot en eten van ver weg.

  12. Rob Alberts zegt:

    Bemoedigende groet,

  13. Appelvrouw zegt:

    @ Reine,
    Dat overwinnen is het belangrijkste, bedankt voor je tip.

    @ Martin,
    Dankje

    @ Rob,
    Bedankt.

Geef een reactie

