Verdwaald vrouwtje?

Toen ik dit vrouwtje hier in Groningen zag vroeg ik me af of ze verdwaalt is.
klederdrachtpaddestoel

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

14 reacties op Verdwaald vrouwtje?

  1. Rob Alberts zegt:

    De waarheidsbol waar zij inkijkt is enigszins troebel.
    Maar wie weet welke toekomsten zij kan zien?

    Vriendelijke groet,

  2. Aad Verbaast zegt:

    Oppassen geblazen. Kon zomaar eens een bermbom zijn.

  3. Deze Staphorster schoone is inderdaad ver afgedwaald 🙂

  4. Suskeblogt zegt:

    Hier heb ik ze nog niet tegen gekomen. Dus erg ver verdwaald is ze nog niet.

  5. Lehti Paul zegt:

    Zie ik naast een verdwaald vrouwtje niet ook een verdwaalde t? En hier heb ik jouw blog laten ronddwalen: http://lehti-paul.blogspot.nl/2014/09/als-je-er-niet-over-schrijft-is-het.html

  6. Appelvrouw zegt:

    @ Rob,
    Het moet wel een smartbol zijn.

    @ Aad,
    Tegenwoordig kan het gevaar van alle kanten komen, misschien is het vrouwtje zelf ook wel gevaarlijk.

    @ Henk,
    Ah, je hebt haar herkent, ik vermoedde wel dat er in ieder geval 1 iemand was die dat zou doen 🙂

    @ Suske,
    Jawel, ze komt, zoals Henk Jonkvorst al zei, uit Staphorst, en dat is hier héél ver vandaan.
    Maar in België zul je deze vrouw niet aantreffen. Veel te ver weg.

    @ Lethi Paul,
    De verdwaalde t snap ik niet.

  7. Lehti Paul zegt:

    Ik meende dat verdwaald met een d wordt geschreven, vandaar. Maar misschien mis ik de woordgrap.

  8. Fenny zegt:

    Ze vond een verdwaalde reuzenpuist en dat schijnt een delicatesse te zijn.

  9. Appelvrouw zegt:

    Lethi Paul, het is geen woordgrapje.
    Ik vind het lastig te bepalen of dit voltooid is, dus koos ik voor de T.
    En ook na het zoeken op internet ben ik er niet achter of het toch een D moet zijn.
    http://www.mijnwoordenboek.nl/werkwoord/verdwalen

  10. Appelvrouw zegt:

    Fenny,
    Bah, met pus en al zeker.

  11. Lehti Paul zegt:

    Even voor juf spelen. Als dat ongepast is, delete je me maar.
    Het vrouwtje verdwaalt (nu, vandaag) = tegenwoordige tijd = stam + t.
    Net als:
    Het vrouwtje vindt (stam= vind+t) een paddestoel (of appelvrouw vindt haar).
    Ze kijkT, pakT, raapT, bidT of bewonderT
    Maarrrrr
    Jij ZAG haar. Dus het was niet nu, vandaag. Maar gister, of vanmorgen, of een minuut geleden, de verdwaling van de deerne is reeds een feit, zij IS verdwaald (voltooide tijd, er staat dan een hulpwerkwoord bij, bijvoorbeeld is). In dat geval maak je het woord langer en de letter die je dan hoort, die hoort er te staan.

    Dus de Staphorster dame verdwaalt in het bos, maar zij is verdwaald (want verdwaalDe)
    Ze bewondert de boleet, maar zij HEEFT de boleet bewonderd (want bewonderDe)
    De boer buldert: ‘Niet doen!’, maar hij heeft gebulderd (gelukkig ook voltooide tijd 😉
    Ze fietst op een elektrische fiets, ze heeft gefietst (want fietste)
    Ik kook straks een lekker maaltje, daarna heb ik gekookt (kookte)
    enz.
    En dan is er nog ’t fokschaap, maar nu gaat juf Lehti eerst potje koken.

  12. Rob Alberts zegt:

    Dank voor je uitleg.
    Ik bleef er ook maar over twijfelen.

    Nu wacht er een pompoenpotje op mij.

    Smakelijke groet,

  13. Lehti Paul zegt:

    Ik bedoel dus. Ja voltooid want je zin eindigt met is. is verdwaald, verdwaald is,.. what’s in a name.

  14. Appelvrouw zegt:

    Juf Lethi Paul,
    Dank voor je les. Ik vind het wel prettig op mijn fouten gewezen te worden, vooral als ze slechts taaltechnisch fout zijn.
    Grotendeels weet ik het wel. Maar bij een enkel woord verdwaal ik met het fokschaap 🙂
    Je hoeft dus niet snel te vluchten, ik gooi niet met boleten.

Geef een reactie

