Lezumasyl

Nabij Ezumazijl

Net als veel Friese plaatsnamen moest dit ook in het Nederlands vertaald en toen werd het Ezumazijl.
Gemeende Dongeradeel, helemaal bovenin Friesland, tegen Groningen aan.

Dit bericht werd geplaatst in Uit in Eigen Land en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

6 reacties op Lezumasyl

  1. Is Ezumazijl een vestingstadje ? Met de kleuren en verdeling/compositie is niets mis en de muur heeft in ieder geval een functie in deze foto

  2. broekstukken zegt:

    Mooi die zeedijk met een weg erdoor naar nieuw land, waarachter nog nieuwer land achter een hogere dijk ligt. Her-en-der kom je dit tegen tot in Noordoost Gronignen aantoe. Maar die intrigerende Friese plaatsnaam was ik vergeten.

  3. Appelvrouw zegt:

    Henk,
    Ik denk niet dat het een vestingstadje/dorpje is.
    De muur heeft in het echt ook een functie, namelijk het water keren. Bij overstroming wordt er een schot tussen geschoven, rechts zit ook zo’n muur. Het is eigenlijk een gat in de dijk, volgens mij om de boeren doorgang te verlenen. Maar ik weet er nagenoeg niets van. Dat zal ik GM moeten vragen, die weet alles.

    @ Martin,
    In Groningen heb ik het inderdaad ook al eens gezien van die gaten in de 2e dijk.

  4. Rob Alberts zegt:

    Ik herken de sleuven in de dijkmuur van de vernieuwde, verbeterde kade in Nijmegen.

    Mooie foto!

    Vriendelijke groet,

  5. Appelvrouw zegt:

    Rob, zo uniek is het dus niet.

  6. Rob Alberts zegt:

    Voor de waterdichte afdichting gaat er meen ik mest tussen de twee houten schotten.

    Vriendelijke groet,

Geef een reactie

