Ik heb me laten verleiden

Al 8 jaar fiets ik op een E-fiets.
De eerste jaren gemiddeld 50 km per tochtje, maar ook uitschieters naar 70, zoals dat hoort bij een E-fiets.
Toen Vroems ziek werd (nou ja hij was al jaren ziek, maar toen de diagnose eindelijk viel) eind 2009, hielden voor mij de grote afstanden op. Ik redde het niet meer.
Na zijn dood was ik zelfs helemaal uitgeput, en al probeerde ik soms nog wat, daar werd ik altijd weer voor “gestraft” door mijn lichaam.

Inmiddels doet de fietsaccu ook die grote afstanden niet meer, moet de fiets na iedere 2000km aan de computer bij de fietswinkel voor nieuwe software waar ik niets van merk maar wel ca. 60 euro moet betalen. Ook gaat de fiets gevoelsmatig als een locomotief zo zwaar.
De gewone fiets van schoonmoeder gaat zoveel lichter.
De nieuwe E-fietsen gaan verschrikkelijk licht, je fietst ook niet meer, je draait maar wat rond met je benen en verbeeld je een jonge Godin te zijn die zweeft over de wegen.
Tot je een hoekje om moet.
Mij niet gezien, ben nog niet toe aan het hoekje om.
Dus was de beslissing ineens heel snel genomen.
Bij de eerste fietsenwinkel al vond ik deze fiets voor 225 E, zonder garantie.
trapfiets
Ging meteen met ManB door naar Punt van Reide om daar heel wat kilometers te rijden!
Van knooppunt 95 (kan ook 93 zijn maar dat weet ik niet zeker), naar 97, 96, en weer naar 95. (rechts op de foto, dat fiemeltje omhoog voorbij Termunten)
Geen idee hoeveel km. Maar het was heerlijk!
knooppunt 97
Wel ben ik door die fietstocht een kilo aangekomen omdat ik zoveel spiermassa heb ontwikkeld.

Ik heb helemaal geen E-fiets meer nodig.
Hopelijk gelooft mijn lichaam dat ook want het is zeker niet de eerste keer dat ik me laat verleiden door mijn verlangen.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

12 reacties op Ik heb me laten verleiden

  1. Ximaar zegt:

    Fiets goed laten afstellen en banden hard oppompen en een gewone fiets doet het prima omdat die geen zware accu en motor meezeult. Overigens ook de versnellingen goed gebruiken. Vooral bij dames zie ik dat voor het zwaarste verzet wordt gekozen en dat ie daar niet uitkomt bij harde tegenwind.

  2. Appelvrouw zegt:

    Xmaar, dankje voor je tips.
    Afstellen doe ik zelf want de standaard normen volstaan niet voor mijn problemen.
    E-fiets heb ik vanwege erge heupklachten, soms heb ik geen kracht. of het geeft teveel pijn bij tegenwind of lange afstanden. Vandaar dat ik die E-fiets heb. Maar ook in de 3e trapondersteuning gaat ie vrij zwaar (vergeleken bij een gewone fiets en de nieuwe e-fietsen. Die nieuwere hebben meer vermogen).

  3. Het is best leuk om een tochtje te maken met trapondersteuning maar ik ben bang dat ik er ontzettend lui van wordt ……. Ik blijf nog even gewoon tegen de wind opboksen 🙂

    Succes met je nieuwe bike

  4. Rob Alberts zegt:

    Succes en veel plezier met je nieuwe aanwinst.
    Dat jij maar veel mag fietsen als een Gazelle.

    De techniek in een E-fiets gaat vooruit.
    Het opladen wordt ook steeds makkelijker.

    Mijn stroom komt van een windmolen en ik heb over.
    Dus met tegenwind deel ik windenergie voor jouw E-fiets.

    Ouder wordend gaat het er om voor de juiste verleidingen te kiezen.

    Vriendelijke groet,

  5. knutselsmurf zegt:

    60 Euro om even nieuwe firmware te laden ? Wat een dief. Dat hoort toch gewoon gratis te zijn ? Ten eerste omdat het een klusje van niks is ( net zoveel werk als een digitale foto op je PC zetten )
    Ten tweede, omdat er in eerste instantie ondeugdelijke firmware geleverd is. Je had betaald voor goede.
    Een fiets die zwaar trapt is een rotfiets. Bij fietsen met een naafversnelling komt het wel voor dat de meestgebruikte versnelling teveel wrijving heeft. Vooral Shimano nexus-7 naven hebben daar vaak last van, las ik. De 8-v is beter. ( want duurder )
    Van die 5 kg extra gaat hij niet zoveel zwaarder fietsen, dus als hij zonder trapondersteuning niet vooruit wil, deugt er iets niet.

  6. Appelvrouw zegt:

    @ Henk,
    Ik hoop dat het me lukt, aan mijn verlangen zal het niet liggen.
    En als het toch niet gaat, koop ik in het voorjaar een E-zelfbouw setje, je verangt dan je voorwiel door een aangepast wiel, en zo is je eigen fiets een E-fiets. NIet meer afhankelijk van de bekende makers en uitmelkers.

    @ Rob,
    Leuk technisch snufje vind ik wel het loopknopje. Als je bijv. een stijle loopbrug op moet.
    Laden gaat nu ook makkelijk; ik steek de stekker in het stopcontact en huppa.
    Duurt alleen 3 uur als hij helemaal leeg is voor hij weer vol is. Maar verder niks moeilijks.

    Je laatste zin druipt van wijsheid 🙂

    @ Knutselsmurf,
    Mijn E-fiets heeft een ingebouwde accu(in het frame). Ik weet niet of nieuwe fietsen ook nog aan de computer moeten want volgens mij zijn er nu alleen nog losse accu’s. Het is inderdaad een klusje van niks: stekkertje aansluiten en niks doen.
    Het is Sparta, en ik heb er zo onderhand ook genoeg van Sparta nog langer te sponseren.
    Destijds ook een hoop gelazer gehad met een spartamet. Wat een onding!

    Omdat er dan aldoor een sleuteltje begint te knipperen in het display, zonder foutmelding, weet je niet wat er aan de hand is. Ik heb nog nooit uitgeprobeerd wat er gebeurd als je dat langere tijd negeert (langer dan 3 weken).
    Maar ik kan het me ook niet permitteren dat ik opeens geen strapondersteuning meer heb want het is een bakbeest. Destijds, 8 jaar geleden, was dit een luxe fiets. Maar zonde ondersteuning altijd een gedrocht, zoals toen alle E-fietsen voor zover ik weet.
    Ik snap trouwens nog niet hoe ik in de tijd dat loeizware ding zo vaak in de NS trein heb weten te tillen. Wat moet ik toen sterk geweest zijn! (met fietstassen en bagage zat ik dan toch algauw op 30 kilo (fiets zelf is 28), maar de hoogte van de trein, en afstand tussen trein en perron maakte het wel erg onhandig.
    En omdat ManB ook maar een klein mannetje is, moeten we hem nu ook samen op de fietsdrager tillen, zo zwaar en onhandig. Maar het is wel de fiets waar ik erg veel van genoten heb. De eerste tochtjes, en de eerste jaren leek hij veel beter te zijn, ook gezien de afstanden die ik er toen mee reed naar Vroems.

    Hier is een link naar zelfbouwpaktjes. Dat vind je misschien wel interessant om te zien. Je gewone fiets ombouwen naar E-fiets.
    Dat ga ik waarschijnlijk wel in het voorjaar doen, maar er is wel erg veel keuze, geen idee waar je dan op moet letten.
    Mij gaat het dan wel om tochtjes van ca 50 km.
    http://www.rat-holland.nl/ombouwsets?gclid=CMWWn-X2ksACFUjlwgodIYYAtg

  7. knutselsmurf zegt:

    Zo’n ombouwset is wel voordelig, ja. Maar de hoeveelheid werk moet je niet onderschatten. Je moet het iemand laten doen die op zijn minst een keer een autoradio ingebouwd heeft, of een alarm.

  8. Fijn Appelvouw, dat je weer zelf alles kunt fietsen. Maar geen 70 km gaan, dat is wat overdreven.
    Ik verkocht vroeger altijd fietsroutes en dan waren de Hollanders altijd verbaasd dat ze 25-30 kilometer waren. ‘Probeer eerst maar eens hoe het heuvelen fietsen bevalt’, zei ik hen dan. Nou, ik heb niemand terug gezien omdat de route te kort was, hihi.

  9. Appelvrouw zegt:

    Knutselsmurf,
    ManB is technicus. Hij heeft al een filmpje op YT bekeken en zegt dat hij dat wel kan.
    En ik weet dat hij het kan, al zal hij er een maand aan moeten werken.
    (helaas is het met de meeste andere gewone werkklussen wel anders, die blijven liggen tot ik iemand anders inroep uit protest).

    @ Kitty
    Niet overdrijven, ik heb pas 1 fietstochtje gemaakt, en vandaag maar rustig aan gedaan want het is heus allemaal niet goed. Ik juich niet te vroeg, dit proces is al jaren gaande, dan trap ik er weer in omdat ik wil, en zelfs geloof dat ik het kan. Misschien geloof ik niet altijd sterk genoeg. Ik kan echt nog niet zonder mijn E-fiets want iedere dag een rondje maken zit er (nog) niet in, misschien nooit, en waarschijnlijk krijg ik ook wel weer een terugval. Zoals toen ik een paar maanden geleden heb gedanst, toen dacht ik ook dat het een kwestie van doorgaan was, net zoals mij altijd maar wordt gezegd als het de deskundigen (en de ervaringsdeskundigen) beter uitkomt, de ene keer moet ik doorgaan, en de andere keer juist minder hooi opp mijn vork. Het is net te bijbel.
    Een paar maanden geleden had ik ook zo’n enthousiaste aanval, en ging ik ook steppen, en op de fiets van schoonmoeder 15 km.
    Maar een week of wat later lag ik totaal stil. En dan lig ik meteen maanden stil door de hevige pijn die beperkend werkt. Dit systeem werkt al jaren hetzelfde.
    Dus nu weer een opleving, en op naar het volgende dal, en van dat dal weer naar een heuvel (en liefst een berg)
    Ik wissel zoveel mogelijk af van bezigheden: steppen, fietsen, E-fietsen, sporten (en gymmen doe ik sowieso iedere dag).

  10. Lehti Paul zegt:

    Was je al in Wagenborgen? Ik raakte er -achterop de motor- verzeild via funda. De directeurswoning van het voormalig psychiatrische inrichting staat er te koop. Het park er achter is er ook nog. Maar de meeste huizen zijn weg. Heel vreemd. Wel bijzonder. En mooi.

  11. Appelvrouw zegt:

    Nooit in Wagenborgen geweest, weet alleen dat er een sexclub zit maar dat is ook een soort psychiatrische inrichting…
    Ik zal eens kijken naar dat huis daar, en een leuk verwilderd park kan mij wel bekoren.

  12. Pingback: Nieuwste aanwinst voor mijn wielerpark! | Appelvrouw

Geef een reactie

