Mijn oranje frustratie

11 of 12 jaar was ik misschien, toen ik een oranje mini jurkje kreeg met een rits voor die heel ver naar beneden open kon.
Omdat ik nooit modegevoelig was had mijn 1 jaar oudere zus die voor me uitgekozen. Liever had ik de 2e hands kleren van mijn nichtjes maar mijn zussen waren altijd eerder en kreeg ik niets. Het meest gelukkig was ik met de kleren van mijn neef die niemand wilde hebben, en die ik lekker op de boerderij mocht dragen.
Ik hield toen al niet van nette kleren want daarin mocht je niets.

Het oranje jurkje was van een akelige stof, kunststof denk ik nu. Ik kan die stof nog voelen, vreselijk.
Maar die rits voorin vond ik het allerergste nog.
Op school vonden de jongens het leuk die rits open te trekken.
En al zou je dat nu niet meer zeggen; vroeger was ik zo plat als een geasfalteerde weg zonder omhoogkomende boomwortels.
Toch schaamde ik me altijd, zelfs voor het hemd dat ik onder de jurk droeg.
Ik schaamde me voor alles.
Op een dag hadden de jongens de rist vernield, hij was kapot. Toch moest ik in de klas blijven en pas na schooltijd het hele roteind naar huis lopen, dwars door de kinderen van de christelijke school die vanaf de andere kant kwamen, de jurk stevig met beide handen tegen elkaar duwend in de hoop dat mijn onderbroek bedekt bleef.

Ik weet niet of ik me in mijn leven wel eens erger geschaamd heb (behalve voor een eigen stomme fout die fataal had kunnen aflopen maar het net niet deed).
Natuurlijk werd je op school en straat uitgelachen.
Thuis kreeg ik op mijn kop, en andere kleren waren er niet (behalve boerderijkleren maar die mochten niet aan naar school), dus moest ik hem maar dichtnaaien en een veiligheidsspeld bovenaan om hem te sluiten. Er was geen oranjekleurig garen in huis. Mijn moeder kon niet naaien, mijn moeder kon niets waar je iets aan had, dat deed mijn vader altijd (niet spottend, maar hij bezat de handigheid wel naald en draad te hanteren, net als de machine. Die keer moest ik het zelf doen voor straf. Alsof ik niet al genoeg gestraft was).
De rest van de zomer liep ik in dat door mijzelf, met zwart garen in hanesteken, verstelde jurkje,
wat onder de kinderen van beide scholen veel plezier opleverde.
Sindsdien heb ik de pest aan oranje.
(Over de oranje schoentjes praat ik maar helemaal niet!)
En daarom doe ik mijn oranje geklede barbies ook weg!
oranjekleertjesb

Dit bericht werd geplaatst in Jonge jaren en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

14 reacties op Mijn oranje frustratie

  1. nog even doorbijten dan maar ? Hopelijk is voor jou die oranje gekte na woensdag voorbij en als Oranje wint duurt het ongetwijfeld wat langer. De barbiekleertjes kunnen toch gewoon met een verfkleurtje in de wasmachine ? ……. moet je natuurlijk niet oranje verf nemen hé !!!

  2. Appelvrouw zegt:

    @ Henk,
    Dat hoop ik ook, het is hier altijd een gekkenhuis in de wijk, vuurwerk, geschreeuw en natuurlijk het volkslied van hazes, luid achtereen claxoneren en tussendoor een paar die het met korte stoten doen, ongeacht het tijdstip.En dan het gewapper van die plasticvlaggetjes dag en nacht door.
    De kleertjes zijn niet verfbaar want ze zijn zelfgemaakt, allemaal moeite voor niets 😦

  3. reinejragolo zegt:

    Als die rits aan de voorkant zat kon je die jurk ook achterstevoren aantrekken.

  4. Klinkt best feestelijk maar toch ben ik blij dat ik in een rustiger buurt woon 🙂

  5. Rob Alberts zegt:

    Je foto ziet er uit als een ranke voorhoede.
    Geef mij maar wat stevigers.
    Al kan mij dat Oranje ook niet bekoren.
    Maar om zo’n zevental voor de camera al meteen te ontkleden?
    Het is bijna voorbij, nog twee ronden te spelen.

    De komende zomervakantie wordt vanzelf weer rustig.

    Afwachtende groet,

  6. Appelvrouw zegt:

    @ Reine,
    Maar als ik hem dan achterstevoren aantrok zat de rist weer voor!

    @ Henk,
    ’t is ook feestelijk, vooral met de toeters er nog bij, en de kinderen die van die toeters hebben.
    Gelukkig is niet ieder jaar!
    Over het algemeen is het hier heerlijk rustig, vooral als het regent.

    @ Rob,
    Ik zal het je niet aandoen deze barbies te ontkleden voor de camera.
    Gruwel, ze maar een nachtmerrie als je die lijfjes ziet.
    Barbies hebben anorexia en veel te lange benen en te grote borsten (in verhouding), er klopt gewoon niks van, en toch zijn er mensen die het hebben over de erotisering van barbie, en eerder waren er zelfs moeders jaloers op die pop!
    Nou ja.
    Het valt niet mee om een dikkere barbie te vinden, ik heb er wel 2 soorten van een maatje meer, maar niet zo heel veel meer.
    Er was een uitgave van een Fat barbie. Verschillende modellen heb ik wel eens gezien op internet.
    Nu hoorde ik dat er weer een dikkere is/wordt uitgegeven.
    Die hebben hopelijk ook platte voeten.

    Ok, als NL woensdag wint ga ik kamperen om zondag niet mee te hoeven maken hier.

    Na de zomervakantie wordt het rustiger, bedoel je?
    Want tijdens de zomervakantie is het hier juist druk.

  7. Rob Alberts zegt:

    De commercie weet nooit wat echt mooi is, laat staan erotiserend.
    Of ik jou nu wel of niet een fijne kampeervakantie moet toewensen weet ik niet.

    In mijn directe omgeving zijn de kinderen uit gevlogen en/of hun wilde haren kwijt geraakt.
    Het huilen dreinen van het zuigelingen- en kleutertijdperk is hier nu aangebroken.

    Maar de te harde dreunende en snerpende muziek door altijd openstaande ramen of het monotone kaatsen van allerlei soorten ballen tegen mijn muren is al weer een paar jaar geleden gestopt.

    Sterkte met jouw drukte!

    Vriendelijke groet,

  8. Apiedapie zegt:

    Ja, als ik dit had meegemaakt dan had ik nu ook nog een oranjetrauma. Maar ik had geen rits, geen jurk, niks oranje voorzover ik me kan herinneren. OK, een sinasappel op zijn tijd, maar daar is nooit iets mee gebeurd. Hup Holland Hup dus maar!

  9. Appelvrouw zegt:

    @ Rob,
    in de commercie schijnt erotisering gepast te zijn, mooi of niet mooi.
    Je mag me wel een fijne kampeerweek toewensen, het is proefkamperen in de -voor mij “nieuwe”- 20 jaar oude seniorencaravan, met wc en kachel.
    Het is de familiecaravan die door mij het laatst gebruikt is toen Vroems terminaal was en ik die als toevluchtsoord had zodat Vroems alleen kon zijn, en ik even adem kon halen. Dat was van augustus 2010 tot febr.2011. Verder is de caravan nooit meer gebruikt, en voor die tijd ook al jaren niet.
    Een ding weet ik: hij is heel geschikt om in de winter te kamperen. Ik heb al gezien dat er winter voortentjes bestaan!
    Dat zal pas echt rustig kamperen zijn.
    Ik hoef niets te doen, dat kan ik ook niet, maar ManB zet onder leiding van zijn vader de voortent op. ManB en ik kunnen niet samenwerken, hij is daarvoor veel te eigenwijs en ik weet alles beter.
    Verder ga ik op het chemisch toilette en als ManB dan op bezoek komt mag hij die cassette legen.
    Schoonmoeder woont daar 4 km vandaan en die brengt me vast wel wat te eten.
    Het wordt in dat opzicht een verwenvakantie… Snif!

    Volgende week ga ik toch nog niet, moet eerst even therapien met mijn zere lijf.
    Nu is het inderdaad hoogseizoen maar even proberen, misschien ga ik daarna in september nog eens, of in oktober!

    De cirkel draait alsmaar rond, steeds komen er weer nieuwe generaties zuigelingen, Nee stampers, brommers, meedreuners en auto’s, en dan vliegen ze eigenlijk weg, en komen de volgende er weer aan.
    Hier in de buurt net zo. De vorige groep is net uitgevlogen, en de kleine jonkies zijn net over hun nee stamperij heen en zoeken nu de grens op van de buren. Terwijl er 2 jaar geleden voor het laatst zuigelingen waren.
    Nu de huizenmarkt nog niet op gang is zal er hier ook wel niet zoveel jongs meer bijkomen.

    @ Apie,
    Volgens mij was jij zo iemand die de rits wel open wilde trekken, maar dan liep je weer een heel ander trauma op!
    Een oranje sinaasappel waar niets mee gebeurde dat zou ik wel een goede reden vinden om een groot trauma op te lopen.
    Er moet toch wel eens iets gebeuren?!
    Maar door je opmerking begrijp ik nu dat hup holland gebeuren.
    Zolang ze hun spanning maar met elkaar delen en niet op mij botvieren.

  10. Rob Alberts zegt:

    Sterkte met het zere lijf en succes met het therapien!
    Vriendelijke groet,

  11. Kruzdlo zegt:

    Ik draag oranje slippers

  12. Appelvrouw zegt:

    Kruzdlo,
    Van die teenslippers? Grrr.

  13. cornutus zegt:

    Jammer, ik zie dat de oranje jurk met rits al weg is?

Geef een reactie

