Als je het maar wilt zien

Het leven is prachtig,
als je het maar wilt zien.
Dat zei hij tegen me,
hou eens op met die negatieve kant.
Er is zoveel moois!

Zoals dit paard?
Als enige in de “wei”
vol eigen stront.
Geen ander paard om door zijn manen te wroeten.
Lopend van de dode boom naar de levende.
De stront hoopt zich op.
Dag in, dag uit, staat paard,
staat dode,
en staat levende boom daar.
Geen onzekerheid,
maar stabiliteit.
Het leven is prachtig,
als je het maar wilt zien.
paard in de wei

Dit bericht werd geplaatst in Bekijks-foto's en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

10 reacties op Als je het maar wilt zien

  1. Rob zegt:

    Fietsend rondom de Oostvaarders Plassen vielen mij vooral de dode en afstervende bomen op. De opkomende en bloeiende kruiden in de bermen gaven mij toch meer plezier. Net als de talloze kersenbomen in de bossen van Almere op weg naar de Oostvaarders Plassen.

    Tja, een bril voor het mooie geeft meer plezier dan een focus op het negatieve.

    Vriendelijke groet,

  2. Appelvrouw zegt:

    Rob, ik weet niet wat negatief is.
    Iemand die graag beweert dat het leven zo mooi is, zal bij deze foto niet zien wat er mooi is.
    Mij doet dit tafereeltje heel veel, ik vind het prachtig, omdat ik ook triestheid kan voelen.
    Fluitekruid en klaprozen vind ik ook mooi, maar ze raken me niet zoals dit tafereel.
    Misschien moet je wel gewend zijn aan positief. Net zoals iemand houdt van het strand en zee, dat schijnt ook te moeten. Ik ervaar meer als ik een weiland in Friesland zie met zwartbonte koeien, of een kaarsrechte Groningse weg zonder horizon.

  3. Ik wil niet negatief doen maar, een paard alleen in de wei, dat is eenzame opsluiting…

  4. Wie weet is er een heel lief ruitertje dat dagelijks een ritje met deze viervoeter maakt

  5. Rebelse Huisvrouw zegt:

    Mooi. Dood en leven zo vlak bij elkaar en daartussen dat paard dat alle ruimte en vrijheid heeft.

  6. reinejragolo zegt:

    Voor 50 euro koop je een pony en maak je die Fries hartstikke blij.

  7. Appelvrouw zegt:

    @ Beeldspreker,
    Zo zie ik dat ook.
    De buren van Vroems waren ook dierenliefhebbers.
    1 paard in de modderpoelpaardenbak, recht voor zijn keukenraam.
    En dat paard stond ook altijd maar zo in een hoek, soms stampte hij met zijn poot op de grond, schrapend.
    Toen hij afgeschreven was als rijpaard, kwam er een jonger paard bij, eerst wilde hij daar niets van weten.
    Heeft lang geduurd voor hij contact maakte maar ging nog niet van harte.
    Terwijl er aan de andere kant van het huis een koppel paarden in wei liep, dat was heel jolig om te zien, wat een leven, de rangorde, het pesten, manen wroeten (vlooien), zoveel levendiger, ik heb daar nooit een paard in een hoek zien staan op zo’n treurige manier.

    @ Henk,
    Stel je voor dat je iedere dag daar van boom te boom mag wandelen.
    Om vervolgens tussen 5 en 6 bereden te worden. Dat is alles op je dag.
    Maar gezien de hopen stront zal het geen lief ruitertje zijn. De weet dat je dat opruimt.

    @ Rebelse huisvrouw.
    Vrijheid in een afgebakend klein stukje weiland.
    Dat noem ik nog eens positief 🙂

    @ Reine,
    Denk ik ook, je ziet soms een pony en paard ook elkaars manen vlooien.
    Maar of de eigenaar van dat weitje nou ook zo blij zou zijn met een pony?
    Hoeveel van die mensen snappen iets van hun paard?
    Het is paard is misschien ooit gekocht voor klein ruitermeisje, die groter werd.
    Haar paardenliefde werd ingeruild… je weet nooit.

  8. broekstukken zegt:

    mooie foto. Dit paard zit niet alleen opgesloten in dat kleine weitje, maar loopt ook uit eigen keuze een smal pad. Nee ik ga het niet voor de schoonheid van het strand opnemen, Ieder mag weten waarin schoonheid zit.

  9. robalberts zegt:

    Het besloten en kleinschalige landschap uit mijn jeugd, kampenlandschap van de Kempen, doet mij goed.
    Het vlakke en weidse van West-Friesland, Friesland en Groningen maakt mij koud.
    Wel geniet ik van de liefde van anderen voor dit Landschap.Vriendelijke groet,

  10. Appelvrouw zegt:

    @ Martin,
    Als je vierkante meters heel beperkt zijn ga je ijsberen, dat houdt je kalm.

    @ Rob,
    Misschien is dat waar we opgegroeid zijn het meest bepalend voor wat we mooi vinden.
    Ik zit hier zo ongeveer in de Friese Wouden.
    Het vlakke deel van Friesland, en Groningen vind ik ook mooi, maar is zo zwaar fietsen! (altijd wind tegen)

Geef een reactie

