Complimenten voor de doe-het-zelver

Mijn lijf wil op eigen kracht werken! Maar ergens zit er een verkeerde sensor.
Pijn. Stop.
Ik ga door.
Pijn. Stop.
Maar ik pak de stroomloze fiets, en wandelen op de loopfiets, ik mankeer niets, mijn lijf kan het toch?
Ik geniet van het fietsen zonder trapondersteuning.
Mijn lijf werkt, heerlijk, eigen energie, ik ben gelukkig.
Maar ja, pijn.
Stop.
Genoeg!
Het lukte me al weken niet meer zo goed om de hoge drempel over te komen, steeds moest ik nadenken hoe ik dat ging doen, welk been eerst, en dan door het andere zakken en mank lopen. Soms bijna door het been zakken alsof ik een fout opgestapelde botmassa ben.

Her en der tegels gepakt, op de steekkar en naar de deur gereden. Met een breekijzer erbij om mijn vingers er niet tussen te krijgen bij het leggen.
Zo. Mooi genoeg, ik heb niet meer zo’n hoge drempel!
Ik trots! Een wit latje er voor zodat ik de overgang kan zien met mijn slechte ogen.
Is er nog wel iets goed aan me?
stoepje
Wat zal ManB wel zeggen!
“Moet dat zo? het ziet er niet mooi uit.”
“Dankje schat, doe jij het beter?”
Ik veeg het stoepje schoon. Alles netjes, eindelijk.
Waarom ook trouwde ik niet met een man die ook eens iets veegt, opruimt en schoonmaakt en een verhoogd stoepje voor me maakt!

Ik klaag bij vrienden.
P zegt: zoiets moet je niet zelf doen, dat is veel te zwaar, eigen schuld dat je pijn hebt, en ManB heeft gelijk dat hij niet aan zulk zwaar werk begint.
H zegt: maar dit is primitief, vraag het WMO om een goede oplossing.
J zegt: Mens, wat kun jij een lelijk stoepje leggen! ziet er gewoon verschrikkelijk uit, daar struikel je toch over?!
A zegt: Appelvrouw, je bent gek, zoiets moet je met jouw lijf toch niet meer doen, je moet het geheel op laten hogen met beton er onder en mooi laten aflopen.
Schoonmoe zegt: kan dat niet netter?

Nou kan iedereen wel wat zeggen, maar niemand heeft tot nu toe een stoepje voor me gelegd, en al die mensen die commentaar leveren gaan het ook nu niet veranderen voor me.
Dus ze kunnen me de pot op, ik heb het op mijn manier, met mijn mogelijkheden en met de middelen die er zijn, opgelost. En daar gaat het om, een hogere stoep voor een functionele in en uitstap, niet om een fraai pronkwerkje voor het oog. Wat kan mij uiterlijk vertoon nou schelen!
Dat is een luxe voor mensen die niets mankeren.

Ik krijg nooit een compliment!


Ik wil een compliment! GRRRR.

Op tv beweert men dat complimentjes nodig zijn om te groeien. Ik krijg ze nooit 😦

Maar nu wil ik er een omdat het zulk zwaar werk was, iets waar ik veel voor heb moeten doen!
Iemand zal toch wel zeggen: Appelvrouw, ik ben trots op je dat je met al je klachten toch nog loopt te zeulen met tegels van 50 bij 50. Als je dat eerder had gezegd had ik het voor je gedaan.
Ik ben trots op je, zal ik nu je rug masseren?

Maar nee hoor, ik moet hier zelfs mezelf een compliment geven omdat een ander het niet doet!
Complimenten meisje, ik hoop dat je veel uitstapjes over je drempel mag maken zonder al te veel pijn.
En je mag vanavond vroeg naar bed.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

19 reacties op Complimenten voor de doe-het-zelver

  1. Rob zegt:

    Voor het slapen gaan wil ik jou even een groot compliment maken!
    Goed gedaan.
    Dat zal een welverdiende nachtrust geven.
    Vriendelijke groet,

  2. Een compliment is dus iets wat je wilt, niet wat je nodig hebt. Ik zie het net als met mijn fotografie waarin ik alleen sterker en beter wordt van goed opgebouwde kritieken van fotografen die weten waar ze het over hebben. Je kan natuurlijk wel kritiek leveren zonder de fundering onder iemand weg te schoppen.

    wat ik van jou oplossing vindt voor je opstapprobleem ? Niet meer dan een noodoplossing maar nood breekt wetten als niemand je helpt. Het is in ieder geval beter dan niets

  3. knutselsmurf zegt:

    Ik kwam vandaag om 15:00 uur uit bed, dus misschien zijn mijn normen minder hoog.
    Dat stoepje ziet er goed uit. Die witte lat kun je misschien beter vervangen door witte verf, want dat waait niet weg.

  4. fulpsvalstar zegt:

    Appeltje, goede raad: word net zoals ik laathetzelfdoener,

  5. fulpsvalstar zegt:

    Hierbij toch een compliment!

  6. reinejragolo zegt:

    De lezer voelt wel wat in de rug met die 50 x50.

  7. Appelvrouw zegt:

    @ Rob,
    Dankje, dat slaapt lekker.

    @ Henk,
    Soms heb ik wel een compliment nodig. Een kind die een lelijke tekening heeft gemaakt krijgt meer complimentjes.
    Opbouwende kritiek lees ik ook niet als iemand zegt dat het er niet uit ziet.
    Ik zei al dat ik het niet voor het uiterlijk heb gemaakt.
    Jij noemt het een noodoplossing, maar hoe moet het dan? hoe is het dan haalbaar (ik kan natuurlijk een loonwerker in de arm nemen en de hele boel vol beton storten… maar daar hangt een kostenplaatje aan, én dan kom je in de knoei met de ventilatiegaten die al vrij dicht bij de deur zitten).

    @ Knutselsmurf,
    Ik lees het al, jij weet wat van belang is.
    Rust en je normen aanpassen bij de opties.
    goed idee van die witte verf.

    @ Fulps,
    Ik moet al zoveel laten doen, en dat kost geld.
    En… ik kon toch vaak heel veel zelf. En ik vind dat ik het nog kan.
    Goed, niet netjes, maar ik ben er toch trots op, liever iets kosteloos slordig en zelf gedaan, dan een paar honderd euro voor een net stoepje. Het is hier in Nederland al zo vreselijk steriel! Er wordt hier al geklaagd over een onkruidje onder de heg.

    Je compliment is welkom.

    @ Reine,
    Volgens mij ben ik veel sterker dan al die bloggers/lezers hier 🙂
    Ik heb niet méér pijn dan voor ik het deed.

  8. EJW zegt:

    Bij deze krijg je een aantal complimenten. Is het niet voor het stoepje dan wel voor je doorzettingsvermogen en bijdragen. Als je er nog meer nodig hebt hoor ik het wel. Het is mooi weer en dan ben ik altijd scheutig met complimenten.

  9. Fenny zegt:

    Kun je nu beter over je drempeltje? Goed hoor van jou 😉

  10. Appelvrouw zegt:

    EJW,
    Oh, dankjewel! Daar groei ik van!
    Doe er nog maar een,
    heerlijk.
    Ik zal er nog lang op moeten teren, mijn vaste lezers/reageerders zijn over het algemeen ook niet zo complimenteus 🙂

    @ Fenny,
    Reken maar dat ik nu lekker rustig over de drempel kan, ik ben vandaag al heel wat keertjes extra door de deur gegaan, alleen maar voor het fijne gevoel dat ik niet meer doorzak!

  11. Als het voor jou voldoet is het toch prima zo? Ik vind het stoer dat je er zelf mee aan de gang bent gegaan, mijn complimenten. Diegenen die er dan nog kritiek op hebben moesten zich doodschamen. Doe het dan vooral beter, zou ik zo zeggen…

  12. Dat ziet er toch helemaal prima uit. Mijn grootvader had vroeger een woonwagenpark en die maakte en repareerde daar alles met ducktape (wij noemden dat “groene twal” om één of andere reden). Een heel dorp steunde daar op. Het zag er niet uit, maar het was gemakkelijk, goedkoop en op den duur zijn handelskenmerk 🙂

  13. broekstukken zegt:

    Ik ben zelf ook iemand van de niet-professionele maar wel werkende oplossingen. Je kan ook een kuub scherpzand bestellen en het stoepje schuin naar boven leggen, zoals hier bij de schuur gebeurde voor de buurman met zijn schootmobiel, maar dan was je nu nog niet klaar geweest. Keurig niet, wel goed gedaan!

  14. Appelvrouw zegt:

    @ Mokums meisje,
    Voor mij is het ook prima, alleen had ik liever rubbertegels, volgens mij stoot je dan je tenen niet zo hard.
    En je ziet duidelijk de overgang. Ik kom nu nog een tegel tekort.

    @ Evy,
    Ik kan er altijd og een bloemenranje omheen zetten.
    Leuk dat Groene Twal. Die ingeburgerde eigen namen voor dingen vond ik wel leuk.
    Zo noemde iemand die grote plastic strandtassen met rist, “Turkentassen”.
    Maar dat een heel dorp steunt op Ducktape vind ik prachtig.
    Er zijn al zoveel regels met wat niet mag, hegjes strak gesnoeid van 1 meter hoog, strak gemaaid gazon, geen onkruidje te bekennen, alles is zo steriel!
    Konden wij maar een schutting plaatsen van Groene Twal 🙂

    @ Martin,
    De vorige bewoonster van het huis van Vroems had heel weinig geld, toen haar kozijnen begonnen te lekken, haalde ze ze er uit, en metselde de boel dicht.
    Goedkope oplossing Zo zat het hele kabouterhuisje in elkaar van goedkope oplossingen.
    Ze heeft er zo 30 jaar kunnen wonen.

    Een kuubzand kost ook geld, en dan is het nog lastig op te lossen, dan krijg je echt midden op het terras een oprit. dan moet dan met beton anders moet je die grote tegels schuin leggen en dat gaat niet, komt niet goed uit, en krijg je teveel verloop (struikelblokken).
    Dat is ook een dure oplossing om dat zand eerst thuis te laten bezorgen (ik heb echt geen man die met een aanhanger 2 vrachtjes zand gaat halen. Al dat werk voorkomt hij liever.
    Als ik moet wachten tot ManB iets doet ben ik toe aan verhuizen.
    En bij de gemeente iets aanvragen duurt maanden. Ik vind het ook niet nodig, sommige dingen kunnen best primitiever. Ik vind het jammer dat ik geen deeltaxi meer heb, dat was veel noodzakelijker! Zo’n stoepje als dit werkt ook.

  15. Ik vind het prachtig, dat heb je heel mooi opgelost met de middelen en de mogelijkheden die je tot je beschikking hebt. Niet wachten tot iemand het voor je doet (of tot je je ongelukkig valt) maar gewoon zelf oplossen! Helemaal goed!

  16. Pingback: Zo beter? | Appelvrouw

  17. Appelvrouw zegt:

    Beeldspreker, Ja mooi he. Ik val niet zozeer, maar heb zoveel pijn in mijn heup/been scharnieren om over die hoge drempel te komen, soms is het of ik er doorheen zak. Het is hier een beetje vreemd gebouwd. Maar nu is het goed, nu is het zelfs verbeterd vandaag.

  18. Rebelse Huisvrouw zegt:

    Keurig Appelvrouw! Dat heb je prima opgelost zo. Het hoeft toch niet altijd zo perfect? Als het maar functioneel is.

  19. els zegt:

    Zo als het nu is kan het ook. Nadeel is het mogelijke struikelen. Je zo ook de tegels aan de voorkant wit kunnen maken.

    Ook een optie is om een schuine helling van hout te maken. Zijkanten als driehoeken en bovenop een houtenplaat. Bedekken met de rubberen tegels of met dakbedekking. Dan wordt het loopvlak niet glad.

    Soms ligt het tapijt aan de binnenzijde van de deur los en kun je er een stukje hout onder doen, zodat ook van binnenuit de drempel makkelijk te nemen is.

    Mijn ervaring is dat je bij de WMO makkelijk deuroprijplaten krijgt als je ze echt nodig hebt, maar meestal zijn dat met korte platen, dus met een grote helling.

Geef een reactie

