Zeggen kleren wie je bent?

Buurvrouw over de heg:
“Keer je terug naar de hippietijd? Dat zwarte stond je anders best goed.”
Mij is het opgevallen. Sinds kort draag ik geen zwart meer, zijn mijn saaie oudedamesbroeken vervangen door mijn oude kleren.
Ik ben er zo slecht in me goed te kleden dat ik liefst verval in mijn vroegere kledingkeuze!
Toen gruwelde ManB, “bah, je gaat niet weer die vreselijke slome rokken dragen hè?”
Ik vind die rok zo lekker zitten, je voelt hem niet, kunt onbekommerd voorover bukken. Hij geeft je vrijheid.
Vriend X vond me ouderwets en die schoenen…
“Maar vroeger waren die kleren toch mooi? Hoe kan dat nu zomaar veranderen.”
Door mijn brede voeten heb ik niet zoveel schoenenkeuze. Ik vind deze lekker stoer, kan ik er mee steppen en op de loopfiets om me goed af te zetten.

Zeg nou zelf dit is toch een mooie rok? Ok, hij kleed niet af, maar dat geeft toch niets, ik draag kleren om niet naakt te hoeven lopen.
langebruineroksok

Toch maakt die kritiek me onzeker en ik ging op zoek op marktplaats naar moderne opties.
Ik vond een jasje voor 5 euro, rok voor 3, legging voor 3, sokken voor 2, en schoenen van Durea voor 25.
Shirtjes heb ik nog genoeg van vroeger, al zijn ze wel wat gekrompen van al dat liggen in de kast.
Maar goed, ik voelde me dus echt beeldig! Want kleren zeggen wie je bent, las ik eens ergens.
nieuwe outfit

Nu lachte een vriendin me uit: “die sokken over een legging is geen gezicht!”
“Ja hoores, mijn dunne enkels met dikke kuiten erboven dat is ook geen gezicht!” Diende ik haar van repliek.
“Moet je maar niet meer steppen. Kom, we gaan winkelen, nieuwe kleren voor je kopen,” ze zei het heel resoluut. Winkelen vind ik vreselijk! vooral kleren kopen.
Bah.
Maar ik vrees dat vriendin sterker is.
Er zit niets anders op dan dat ik ga winkelen.
Heb meelij met me 😦
Straks weet ik niet meer wie ik ben.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

19 reacties op Zeggen kleren wie je bent?

  1. kleinborkel zegt:

    Haha! Ik begrijp je helemaal. Ik houd zelf erg van de (onflatteuze) joggingbroek. Die gaat meestal aan, zodra ik thuiskom. Geen ijdelheid scheelt tijd. 😉

  2. Letterzetter zegt:

    Over smaak valt best te twisten.
    Maar je moet gewoon aan doen wat lekker zit. Misschien staan donkere enkelsokjes
    beter dan die witte kniekousen, maar als die laatste beter zitten: who cares?
    Je bent die je bent, en je bent geen behaagziek Appeltje.
    Maar het oog wil ook wat. Toch? Soms?
    Sterkte!

  3. King Billy zegt:

    Gewoon retro-look, altijd in de mode. Staat ook nog hip als je met deze popi-term op de proppen komt..

  4. Mark zegt:

    Als het de vriendin is welke ik denk dan kom je straks als een nieuw appelvrouwtje terug…..je word dan zeker het goud appeltje…….om in te bijten.

  5. Rob zegt:

    Ouder wordend vervang ik soms mijn ondergoed en sokken.
    Verder draag ik gewoon wat er in de kast hangt.
    Schoon en heel zijn nu mijn eisen.
    Strijken doe ik weinig tot niet.

    Wat goed was, is goed.

    Vriendelijke groet,

  6. reinejragolo zegt:

    Donker kleedt af.
    ideaal voor mensen die zich niet constant willen confronteren met het feit dat met het klimmen der jaren er geen kilo’s meer af gaan.

  7. Rebelse Huisvrouw zegt:

    Ik weet het niet hoor Appeltje…. misschien zijn die sokken toch net iets te hoog opgetrokken?!? Ik weet zeker dat het shoppen erg leuk zal zijn, ben benieuwd waar je mee thuiskomt!

  8. Nette kleding is mij eigenlijk een gruwel maar soms kom je er niet onderuit om op gelegenheden iets netters te dragen. Toch heb ik een hekel aan joggingpakken. In dit soort kledij voel ik me best wel happy http://knakkie30.wordpress.com/2013/10/22/op-een-grote-paddestoel/

  9. knutselsmurf zegt:

    Mijn kleren zeggen nooit wat. Daar ben ik eigenlijk wel tevreden mee. Ik hou niet van geleuter, de hele dag.

  10. Appelvrouw zegt:

    @ Kleinborkel,
    Jazeker, gelijk heb je, ijdelheid levert niets op.

    @ Letterzetter,
    Witte of roomkleurige sokjes vind ik lief, donkere staan meteen zo hard en komen mijn witte enkels weer zo hard in het zicht.
    Welk ook wil ook wat?
    Ik weet dat een ander me vaker ziet dan ik mezelf, maar de helft is tevreden, en de andere helft niet, je kunt niet iedereen tevreden stellen.
    Dus dan maar liever dragen wat ik lekker vind.
    Ik voel me niet zelfverzekerder door bepaalde kleren, zoals ook vaak beweerd wordt.

    @ King Billy,
    Oh fijn, altijd mode, want ik heb nog 2 lange hippe rokken.

    @ Mark,
    Hahah… Ja die malle vriendin.
    Maar ik ben niet gemaakt om in te bijten.

    @ Rob,
    Dank voor je bijdrage.
    Zelf vermaak ik kleren nog graag, en vind het ook neit erg als er een vlekje in zit wat met de was niet meer eruit wil.

    @ Reine,
    Ik droeg zwart als rouw denk ik, kleurloos, en geen gevoel.
    Langzaamaan heb ik weer graag kleur zoals eerder.
    En die kilo’s, nou ja, die zitten er gewoon. TEken van welstand…

    @ Rebelse huisvrouw,
    🙂 hoger konden die sokken niet vanwege mijn dikke kuiten anders waren ze nog hoger opgetrokken.
    Nee helaas was het shoppen niet leuk!
    Dit was te lang, dat te strak, dit te nauw, of het was van boven te strak of van onderen te wijd, of andersom. Niets paste!
    Of het was geen gezicht, dat kon ook nog.
    Doodmoe van winkel naar winkel, vreselijk! Wie vindt dat nou leuk!

    @ Henk,
    Die kleren van jou tonen maar weer aan hoeveel je op de knieën ligt.
    Met mijn lange rokken ga ik ook op de knieën liggen, maar met een korte rok is dat veel lastiger om weer omhoog te komen, ook met fietsen zit zo’n strakke rok niet echt handig.

    @ Knutselsmurf,
    Dat is ook zo erg op feestjes of visites met vrouwen. Het gaat over kleren, kinderen, kapsel, make-up en kinderen.
    Daar heb ik ook niet zoveel mee.
    Als vrouw heb je misschien ook wel meer gezeur over kleren, zovaak gedurende mijn hele leven was er dat gezeur. Het begon al met mijn zus toen ik 15 was.
    Het heeft echter nog niet veel effect gehad.

  11. EJW zegt:

    Ik vind hem prachtig. Zelf draag ik geen rokken maar meestal een spijkerbroek. Thuis draag ik een pyjama dat tevens als huispak dient. Mijn ondergoed komt bij de Wybra vandaan. Echt ouwelullen ondergoed, je weet wel, dat blauwe. Er zit nog gewoon een gulp in, erg handig.

  12. Appelvrouw zegt:

    EJW,
    Je mag hem wel een keertje lenen 🙂 Ik heb ook nog een rode.
    Een pyjama, oh dat is ook lekker, vooral als het katoen is, maar niet met streepjes he!
    Zelf zie ik mannen graag in ouwelullen (?) ondergoed, het staat veel charmanter dan die kunststof pijpjesonderbroeken (of zijn die alweer uit de mode).

  13. Rick zegt:

    Ach, je bent toch eigenwijs genoeg om je eigen stijl te hebben en zolang mannen nog je nakijken als je langskomt

  14. Appelvrouw zegt:

    Rick, ik denk niet dat mannen me nakijken. Dat hoeft ook niet, wat heb ik aan al dat gekijk.

  15. Blewbird zegt:

    Ik pas de gelegenheden aan mijn kleding aan.

  16. Rick zegt:

    ach, ik zou je zeker nakijken, maar inderdaad, daar schiet je niks mee op

  17. Appelvrouw zegt:

    @ Blewbird,
    Dat is de beste manier!

    @ Rick,
    🙂

  18. LEHTI zegt:

    Je schrijft ergens dat je je niet zelfverzekerder voelt in bepaalde kleren, maar elders dat je je wel wat onzeker voelt als mensen er wat van zeggen. Hoe graag je ook volledig je eigen gang wilt gaan, het staat volgens mij toch niet helemaal los van elkaar.

    Maar dat winkelen. Brrrrr, ik heb zeker melij:
    http://lehti-paul.blogspot.nl/2012/09/unbeschreiblich-weiblich.html

  19. Appelvrouw zegt:

    Lethi,
    Ik weet dat ik niet consistent ben.
    Maar volgens mij in dit geval wel.
    Beide zinnen zeggen volgens mij:
    Kleren maken mij niet zelfverzekerd.
    Complimentjes over kleren maken me eigenlijk net zo onzeker als afkrakers. Gelukkig krijg ik ook zelden complimentjes daarover 🙂
    Volgens mij kan niemand volledig zijn eigen gang gaan in een maatschappij, tenzij je asociaal bent. En zelfs dan vraag ik me af hoe beïnvloedbaar we wel zijn over bijv. uiterlijke zaken als vuile ramen, vieze stoep, ongepoetste auto etc.

    Ik ga je link bekijken.

Geef een reactie

