Een herinnering langs het kanaal

Omdat ik mezelf aan het losmaken ben uit de verdoving van rouw, kwamen er afgelopen week spontaan fijne herinneringen boven zonder stekende pijn die steeds weer naar Vroems’ laatste levensfase leidde.
Herinneringen aan de fiets en steptochtjes met hem.

Dit is langs het Reitdiep en van Starkenborghkanaal.
Reitdiep-Stark-1
Hier pauzeerden we vaak eventjes om over het mooie reitdiep te kijken.
Ook een lievelingsplekje waar ik graag alleen ging zitten.

Aan het einde van dit mooie pad is de Dorkwerdersluis. Er staat nu een hek omheen, maar eerder gingen Vroems en ik er vaak even zitten kijken naar de schepen die de sluis in voeren.
Hij genoot er van als ze stuntelden want hij kon natuurlijk alles zelf veel beter (ik geloof dat nog steeds).
Van deze sluis heb ik geen foto gemaakt, vergeten, omdat ik alleen maar stond te kijken.
En genoot van de prachtige strepen in de lucht.
Vroems was piloot, en ik wilde graag dit als teken zien, een teken van zijn blijheid zoals hij kon genieten.
Reitdiep-Stark-2-Lucht

Hier tegenover is de platvoetbrug, een fietsbrug om aan de andere kant van het kanaal te fietsen (steppen of lopen).
Reitdiep-Stark-3-platvoetbrug

Maar voor je bij de platvloetbrug kunt komen moet je eerst nog over de tafelbrug (hefbrug), de Dorkwerderbrug aan de Wolterseweg.
Reitdiep-Stark-4-Dordwerderbrug1-woltersweg-bijna 80 jaar
Deze brug is al bijna 80 jaar, en wordt vervangen, omdat er veel schepen tegenaan gevaren zijn en hij niet meer van deze tijd is, ook twee andere grote bruggen worden vervangen omdat die ook rond de 75 jaar zijn. Straks worden de doorgangen voor de schepen breder en kan er meer scheepvaart plaatsvinden voor zover ik het begrepen heb.
Reitdiep-Stark-5-Dordwerderbrug2

Over deze brug naar rechts, en dan kom je over de Platvoetbrug, daar naar rechts en dan heb je het mooie van Starkenborghkanaal aan je rechterhand.
Dit pad is voor mij een onvergetelijk pad.
Reitdiep-Stark-6-langs van Starkenborghkanaal
Vroems dolde nogal eens op de step, we haalden de malste capriolen uit, hij vooral kon veel meer dan ik. Het is me gelukt er eens een filmpje van te maken dat hij op de step kwam langs gesjeesd met zo’n verrukkelijke blijheid op zijn gezicht.

Wat was het een bijzonder mens, altijd zo moe, en toch zijn best doend er iets van te maken.
Wat ben ik blij dat ik hem heb mogen kennen. Al vraag ik me vaak af of ik hem wel kende.
Maar het doet er niet toe, ik was er in een heel belangrijke fase in zijn leven.
En hij was er voor mij.

Dit bericht werd geplaatst in Bekijks-foto's, Rouw, Uit in Eigen Land, Vroems. Bookmark de permalink .

11 reacties op Een herinnering langs het kanaal

  1. Zo is het maar net Appelvrouw.
    Wat een mooie foto’s!

  2. Rob zegt:

    Koester de mooie herinneringen.
    Respectvolle groet,

  3. broekstukken zegt:

    Mooi, mooi, mooi!

  4. Wllm Kalb zegt:

    Plekken kunnen zo belangrijk zijn!

  5. Letterzetter zegt:

    Dit is kostbaar, deze herinneringen geven jou een plaats, maar Vroems ook.
    Condensstrepen in de lucht zijn na een tijdje weg, deze herinneringen blijven.
    Geniet ervan!

  6. Mooie herinneringen heb je opgehaald. De lichtomstandigheden zaten je mee maar je hebt dan ook mooie kleurcontrasten in je foto’s, beetje alsof er een zonnebril voor je lens zat

  7. Rebelse Huisvrouw zegt:

    Mooi. Mooie herinneringen zijn zoveel waard. Onbetaalbaar.

  8. Appelvrouw zegt:

    Dankjewel allemaal voor jullie mooie reacties.

    @ Henk, en dan te bedenken dat het mijn broekzakcameraatje is.

  9. Appelvrouw zegt:

    Flip Roodnat,
    Je reacties modereer ik niet vanwege je eerdere gedrag. De ene keer zijn je reacties aanvaardbaar, andere keer ga je op ongepaste momenten met eikels schieten.

    Overigens, ik heb je niet geblokkeerd, je zit gewoon in de wacht voor moderatie en daar kijk ik niet iedere dag. Omdat het me wel goed uitkomt dat je daar zit laat ik het zo, en inderdaad, hou ik heel egoïstisch jouw reacties voor mezelf.

  10. EJW zegt:

    Een beetje laat wegens verhuizing dochter. Mooie herinneringen Appelvrouw. Het is mooi dat je die zonder al te veel pijn nu kunt ervaren. Mooie foto’s heb je gemaakt en dat met een zakcameraatje.

  11. Appelvrouw zegt:

    EJW, oh leuk, wat afleiding in het leven, een verhuizing.
    Dankje voor je reactie.
    Die camera is een canon ixus, past in mijn broekzak. En net wat Henk zegt: het weer zat mee en dan krijg je vanzelf een mooi plaatje. Verder heeft ie heel veel beperkingen, je kunt niets handmatig instellen, hij doet alles automatisch en dat geeft nogal eens beperkingen.

Geef een reactie

