Tijdens een internetloos etmaal naar Bakkeveen

Woensdag viel hier de stroom uit, en even later was er ook geen internet, tv en radio meer. 26 uur lang hadden we hier, en in de naastliggende wijk, geen internet. Het leven kreeg ineens heel veel andere mogelijkheden.
GM nodigde me uit om mee te gaan naar het Bakkeveense bos.
Het mooie van dit bos vind ik wel dat je de bomen nog kunt onderscheiden.
bakkeveensebos-1

De kerstbomen staan alweer klaar!
bakkeveensebos-2

En aan het einde van het donkere pad schijnt gewoon weer de zon. Je ziet die mensjes op de fiets ook naar het licht rijden.
bakkeveensebos-3

Wat zal ik zeggen?
Ik ben voorstander van soort bij soort, maar dit mag er ook best zijn. Liefde kijkt blijkbaar niet naar soort.
Al valt over liefde ook nog te twijfelen, het kan ook wurging zijn want die kleine rechte stam zit in de andere stammen gegroeid alsof die grote boom een vleeseter is.
bakkeveensebos-4

En dan is er nog een kleine afleiding in het bos: de Freulevijver.
bakkeveensebos-5-Freulevijver

Voor als je al die bomen even zat bent kun je dus naar het water gaan staren.
bakkeveensebos-6-freulevijver

Je kunt je misschien wel voorstellen dat hier de freules altijd zitten. Alleen woensdag dus even niet.
bakkeveensebos-7-Freulevijverprieel

Dit bericht werd geplaatst in Bekijks-foto's, Uit in Eigen Land en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

18 reacties op Tijdens een internetloos etmaal naar Bakkeveen

  1. gnossie zegt:

    Wat een schattig bos. Die ene boom heeft denk ik een mop verteld aan de andere en nu lachen ze zich samen helemaal suf. Als je naar het plaatje kijkt kun je ze bijna horen.

  2. Mooi daar hoor Appelvrouw. Zeker als de zon mee wil werken. Een grappig stel; die den met die beuk verstrengeld.
    Zij die dennen met een bepaald doel geplant? In mijn omgeving was dat ze voor de mijnbouw, maar het is geen boom die hier van ‘nature’ voor komt.

  3. Robert Kruzdlo zegt:

    Zo dat ´uitvallen´ moet maar vaker gebeuren. Heb je ook SLANGEN gezien en gefotografeerd? Want dat is een hipe geloof ik. Wat een stammen, heerlijk zo’n tuin.

    Misschien hier en daar een Engels woord voor; of Amerikaans-Engels:

    Forest and snakes
    thick stems o…
    dark as my soul
    a snake that says
    do not eat from this tree

    Hele mooie foto’s en eerlijk echt.

    Groet
    Robert Kruzdlo

  4. Rob zegt:

    De freulevijver.

    Een prachtwoord voor een prachtige plek, ook al ben ik maar een oude man.

    Vrolijke voorjaarsgroet,

  5. Foto 3 vind ik de mooiste van de serie. Best vervelend zonder stroom maar gelukkig was de accu van je camera opgeladen 🙂

  6. Appelvrouw zegt:

    @ Gnossie,
    Het is echt een heel fijn bos, op de fiets ben je er wel in een kwartier doorheen, maar ik was met de loopfiets en zo konden GM en ik toch wel een km of 6 wandelen (hij op zijn eigen schoenen), en lekker in de zon gelegen. Om 3 uur had ik het wel te zwaar, de slaap was zo overheersend, en eigenlijk had ik gewoon met mijn hoofd op de buik van GM moeten gaan liggen, maar ja, dat is wel weer heel intiem.
    Die bomenmop is prachtig gevonden~, maar nu kan ik niet meer slapen omdat ik me afvraag wat voor mop dat was.

    @ Kitty,
    Voor mij is het zonder zon net zo goed prachtig. Alleen op een foto iet het er in een bos wel erg mooi uit.
    Wat GM vertelde is dat het bos is uitgedund en dan komt er spontane groei.
    Ik denk ook dat dit een aangelegd bos is, bestaan er nog andere in Nederland?

    @ Robert,
    Dat uitvallen zal ook wel vaker gebeuren want ze zijn hier al jaren aan het bouwen aan de wegen, steeds meer grijs en minder groen.
    En dan graven ze wel eens een leidinkje kapot.
    Er is dus nog hoop voor fijne vrije dagen.

    Slangen zie ik nooit, ik kijk niet naar de grond, en ik weet niet of ze in bomen krioelen, mijn ogen zijn toch niet zo goed.
    Een aangeboden (denne) appel zal mij dus ook niet opvallen.

    @ Rob,
    Oude mannen zijn toch eerder gecharmeerd van Freules dan jongere?

    @ Reine,
    ~

    @ Henk,
    Foto 3 heeft de mooiste lijnen en is het rustigst, vind ik.

    De stroom was gelukkig na een half uur weer hersteld, want anders ontdooit alles in de diepvries.
    Kabel (alles in 1) was 26 uur niet werkend.
    Dat vind ik zelf helemaal niet erg. Alleen had ik beide dagen een afspraak en kon niet checken of ze me een berichtje hadden gestuurd met vragen of afzeggen.
    Via mobiel had ik nog wel kunnen internetten maar dan ben je o een euro per minuut kwijt, en zo wanhopig ben ik niet, heb trouwens maar 2 euro beltegoed.

    Goed dat je dat nog zegt van de accu van mijn camera, die moet ik vaker opladen voor dit soort storingen.

  7. Rebelse Huisvrouw zegt:

    Gezellig Appelvrouw, zo’n dagje! ‘Freulevijver’ – wat een naam. Hoe kwamen die mensen er toch op he?

  8. Rick zegt:

    Freulevijver is wel een mooie locatie, al eens een mooie fotoshoot gedaan

  9. Robert Kruzdlo zegt:

    Dank,

    ‘Kijken naar de grond doe ik niet.’ Ik moest hierover hartelijk lachen. Het is tegenwoordig in als je een camera hebt die op de grond te richten; naar beestjes en bloempjes. Dat doen mensen omdat ze eenzaam zijn. Hun bereik is niet groot. Gefocust op de voor de voeten levenden en doden dingen komt door de leegheid van het weten: ze weten nooit wat ze precies zien.

    Ik ben voor de weidsheid waar jij het over hebt. Dikke stammen maken mij altijd vromelijk; huilende platanen met hun vuisten in de lucht, dennenbomen zo groot als een dorpskerk. (Bij mij in de buurt staan er een paar.) Nee, de grond, de aarde en alles wat daar boven op groeit, Bomans live, Erik en het kleine insectenboek…, ik krijg de kriebels er van.

    Hoge kruinen, schrijvend in de lucht, juichend in de wind met de ramen open, das pas leven… .

    Groet,
    Robert Kruzdlo

  10. GiVanrO zegt:

    Met zo’n bos in de buurt, hoeft internet niet eens..

  11. Ooit woonden ‘onze voorouders’ in zulke bossen. Ik teken voor dergelijke ‘steden’. Ik snap dan ook niet dat de architectuur het bos niet benut voor stedebouw…. 🙂

  12. Appelvrouw zegt:

    @ Rebelse huisvrouw,
    Zo vreemd is het niet, de freules hadden er vroeger een theekoepel, veel hadden die dames niet te doen, dus een beetje theedrinken was een mooie afleiding.
    De familie Lycklama à Nijeholt legde het gebied aan voor houtproductie, adelijke familie dus0
    .
    @ Robert,
    Ik kijk het liefst wat op ooghoogte.

    @ GivanOr,
    Helaas ligt het op ca. 50 km hier vandaan.
    Maar inderdaad, dan kun je heel best zonder internet en tv.

    @ Artafterallart,
    Toch was dat wel koud hoor tussen de bomen, en lastig om je geiten te hoeden.
    Het zijn de straatarchtecten die de weg naar het bos wel ontdekt hebben, kappen die bomen, en een grijs vloertje met wat strepen, een paar gekleurde autootjes er op, en wat een mooi gevarieerd straatbeeld krijg je dan.

  13. Rob zegt:

    Het beeld van grijze vloeren met een streep door het midden herken ik.
    In angstige dromen denk ik dat van onze cultuur deze banen door het landschap in de verre toekomst veel onderzoekers vraagtekens zal geven.

    Ook onze huidige ICT-mogelijkheden kunnen dat dan niet meer met een moderne steen van Rosetta verklaren.

    Maar in de rust van mijn achtertuin probeer ik dan het geluid van de auto’s van mijn buren te ontkennen en geniet ik nu van het ontluikende voorjaarsleven.

  14. Appelvrouw zegt:

    Ja, laten we dat maar toen, de auto’s van de buren negeren en genieten.

  15. Robert Kruzdlo zegt:

    Negeren, is dat een soort recreëren Appelvrouw? Of is het creëren van recreëren? In Maastricht Wolder wat een vreselijke buurt is om te wonen, daar zijn de auto-buren het liefst de hele dag bezig met hun auto. Wassen, banden verwisselen, stofzuigen en autoramenlappen; krasjes wegwerken en uitlaat bijschilderen. Geen buurt om te wonen…

  16. Appelvrouw zegt:

    Robert,
    Oh, daar moest ik even over nadenken.
    Negeren is misschien wel niets.

    Zulke buren wonen overal in Nederland verspreid.
    Maar het beste zou toch zijn dat je dat kon vinden bij de catalogus: autovriendelijke buurt,
    zoals je ook kindvriendelijke buurten hebt en rolstoelvriendelijke.
    Nooit heb ik gelezen dat een buurt prettig is om in te wonen omdat er geen auto’s en kinderen zijn, en laat ik de honden niet vergeten! Een hondonvriendelijke buurt heb ik ook nog nooit gelezen.

  17. Rob zegt:

    @Robert:
    Met 3 bushaltes en een metrostation binnen loopafstand kan ik minimaal 2 keer in het uur 24/7 richting een treinstation reizen.
    Ja, dan negeer ik liever alle auto’s van mijn buren. Meestal rijden zij te hard en komt er vaak te harde muziek uit de auto daarbij wordt alle rotzooi voor thuiskomst nog even bij mij in het plantsoen en de achtertuin gegooid.
    Het geeft mij een vervelend generaliserend idee over autobezitters …….
    Vrolijke voorjaarsgroet,

Geef een reactie

