Rolling Dutchman loopfiets. Tromp & van Raam

Het is alweer jaren geleden dat ik op zoek was om mijn mobiliteit te vergroten.
Dat ben ik nog vaak maar toen was het de eerste grote zoektocht. Internet stond voor niets.
Er gebeurden mooie dingen.
Een heel gedoe met de aanvraag voor een loopfiets.
Ziekenfonds was het destijds nog, had een contract met een man die ezels maakt.
Ik krijg de originele naam van het ding gewoonweg niet over mijn lippen, vandaar dat ik hem altijd ezel heb genoemd.
Reclame wil ik er al helemaal niet voor maken.
Maar ik zal toch een afbeelding laten zien van de rolling dutchman (je moet wel veel lef hebben om een ezel zo te noemen!)
Een ding voor het oog, niet voor gebruik voor mensen met een zwak ondergestel.

Hier kun je een filmpje zien hoe ik er een keer mee op uitging en het ding testte.
Het was een reuze leuke middag!
https://dl.dropboxusercontent.com/u/4251295/Appeltje%20op%20een%20ezel.MOV Geen land mee te besturen, zoals je wel ziet.
(ik kan het filmpje zelf niet openen vanuit deze link helaas, was destijds met quicktime te bekijken, als iemand weet hoe het moet vertel het me dan)

Lukt het misschien wel op deze manier? Bij mij wel.
https://www.dropbox.com/sh/rr0nqz2cipmvs1g/_GLhXICbN3

Een vreselijk vernuftig ding.
Je moest wijdbeens achter het ding gaan staan en dan naar je toetrekken, vervolgens het zadel met de verende zadelpen, omhoog trekken tot de gewenste hoogte. Lekker onhandig voor mensen met een beperking! Echt niet over nagedacht zeg maar.
Een vrouw (of man) met een rok kan er geen gebruik van maken.
En dan het meesturende zadel. Als je het stuur naar links draaide ging het langwerpige zadel de andere kant op, nogal lastig gevoel tussen je benen. Ook leuk als je met losse handen wilde lopen, maar dat is mij met enig oefenen toch niet gelukt, het ding was echt een koppige ezel met veel teveel overbodige standjes.
Maar het glom allemaal prachtig, dat is vooral voor mensen die zo’n ding in de hal laten staan. Verder heb je er echt helemaal niets aan. Maar ja, contract is contract.
Het ding kostte destijds 3000 gulden! Totaal overdreven.

Die onzinnige functies op de ezel voegen helemaal niets toe, ding is ook te zwaar voor mensen die niet goed ter been zijn, kun je niet verwachten dat ze ook een zwaar ding kunnen tillen! Je moet sterk genoeg zijn het ding in de bus of trein te tillen, en helemaal in je auto, omdat ie zo groot en onhandig is vraagt het wel wat vaardigheid, je moet geloof ik de achterbank plat leggen, ik weet het niet meer. Maar het ding is gewoon te onhandig.

Na een proefperiode was ik er zo beroerd van, je wordt zeeziek van dat ding, heb ik contact gehad met de ezelman maar hij vond dat het aan mij lag, dat zal best, maar ik ben dan ook een gehandicapte en voor mij zou het toch geschikt moeten zijn?
En nu, anno 2014 is het ding nog steeds te koop. Maar gelukkig heb ik ze hier in Groningen nooit gezien.

Er bestaat een loopfiets van van Raam, mooi compact en lekker handelbaar.
http://www.vanraam.nl/loophulp-city/itm/12579
Kosten: 530 euro voor een invouwbare. Goed, dat is ook niet goedkoop, maar voor wie nog wel even kan staan en een klein eindje lopen, maar meer mobiel wil zijn, een middagje naar de dierentuin of een ommetje door het park, die kan niet meer zeggen dat hij er niet op uit kant. Afhankelijk van je klachten, en je wensen, is die ideaal om te winkelen en naar een museum of ziekenhuis te gaan.
Heel handelbaar om mee te nemen in de kofferbak, prima tilbaar.
Je mag er ook zo de winkel mee in want het is je gehandicaptenvervoermiddel. Vaak wel even uitleggen. Ik mocht bij de sleutelmaker niet naar binnen, niets mee te maken, zei hij, er uit.
Nou goed, dan ga ik wel naar een ander.
In de bus ben ik nooit geweest met de loopfiets maar ze zeggen wel dat je moet worden toegelaten. De ene keer dat ik het wilde doen mocht ik niet mee. Maar een gehandicapten sticker op je vervoermiddel doet al wonderen.

Ik heb zelf de loopfiets van Tromp maar destijds verschillende geprobeerd.
Deze loopfiets die ik nu gebruik heeft voor mij het voordeel dat je je af kunt zetten met een voet op de middenstang, je kunt er als het ware zittend mee steppen, dat is fijn voor de variatie zodat ik niet langdurig in dezelfde beweging ben.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

12 reacties op Rolling Dutchman loopfiets. Tromp & van Raam

  1. knutselsmurf zegt:

    Het filmpje doet inderdaad niets in de browser, maar als je het dowload, kun je het afspelen met de VLC-mediaspeler. Tenminste met de Linux versie.

  2. De meeste hulpmiddelen worden niet door een mens met een gebrek ontworpen, dat is hun ernstig gebrek. Op het moment dat een hulpmiddel alleen maar ergernis oproept klopt er toch duidelijk iets niet. Om er dan bij voorbaat al van uit te gaan dat het aan de gebruiker ligt is wel erg makkelijk. Volgens mij hoort de klant koning te zijn. Enfin, horend doof, DAT is pas erg… 😉

  3. Appelvrouw zegt:

    Knutselsmurf,
    Ik kan hem ook op die manier rechtstreeks bekijken in windows. Maar het moet toch anders kunnen voor mensen die er op klikken. Het is een MOV bestand.

    @ Mokums meisje,
    was het maar zo duidelijk voor een maker, klanten zijn al járen geen koning meer.
    Die koopt een autootje van 6 ton. Wij moeten het doen met een loopfietsje…

  4. knutselsmurf zegt:

    Het is een overdreven gecompliceerd stuk ijzer waar niemand op zit te wachten. Helaas is dat de manier waarop bedrijven graag geld verdienen. Het zal wel de bedoeling zijn dat hij heel wendbaar is, maar ik zie het ook niet. In zo’n knollenveld zou je beter af zijn op de rug van een paard.

    Dat filmpje is een quicktime bestand. De website waar het nu op staat, is niet geschikt om streaming content aan te bieden, zoals Youtube het doet.

  5. Appelvrouw zegt:

    Knutselsmurf,
    🙂 ja een paard zou ook wel rustiger zijn.
    Ik ga in ieder geval geen bestanden op you tube zetten, op zich kan ik wel filmpjes afspelen op dropbox, maar kennelijk geen quicktime?
    Waar ik het dan neer kan zetten weet ik niet.

  6. Geert Smits zegt:

    Rare fiets, mooi verhaal. Word al zeeziek als ik lees 😉

  7. EJW zegt:

    Ben blij dat ik van die voertuigen geen gebruik hoef te maken. Leuk filmpje. Op de link geklikt en kunnen downloaden. Hij staat bij mijn favorieten. Ik heb ook geen quicktime maar VLC mediaplayer. Daar speelt ie goed mee af.

  8. Appelvrouw zegt:

    @ Geert,
    Het is maar goed dat er geen kettingkast op zit want dan kreeg je wellicht vliegangst.

    @ EJW,
    Maar als je die vervoermiddelen wel nodig hebt kan het ook leuk zijn als je met iemand bent met wie je kunt lachen. En als je langere tijd binnen hebt gezeten is je vrijheid heel groot! En ervaar je het ook als vrijheid.
    Nu ik hem jaren niet heb gebruikt moet ik wel ever schaamte heen. Dit is wel een heel ander buurtje dan waar ik eerder woonde, zo’n volkswijkje vol kinderen. Daar moet ik me dan ook overheen zetten het hier in de buurt te gebruiken en me vrij te voelen.

  9. Pingback: SitGo loopfiets voor volwassenen | Appelvrouw

  10. jokezelf zegt:

    Dat is inderdaad wel een heel lastig vervoermiddel als ik afga op dat filmpje. Die loopfiets die je morgen beschrijft, lijkt mij daarentegen wel heel gemakkelijk.

  11. Wil Meijer. zegt:

    Kijk eens op de site van http://www.sitgo.nl
    Fietsen op een bobbelige grasmat gaat ook niet.
    Groet,
    K.W.

  12. Appelvrouw zegt:

    Hallo Wil,
    Die had ik inmiddels gezien, ook de nadelen met vervoer vermoed ik.
    Rolling D niet voor een bobbelige ondergrond, dat klopt maar ook niet voor een geasfalteerde.
    Voor mij is het een onding, ook voor korte goede wegen.
    Met die van Tromp heb ik heel wat onverharde wegen en graspaden bewandeld.
    Sitgo lijkt me ideaal maar aangezien ik lichamelijk hard achteruit rol durf ik de koop (nog) niet aan.

Geef een reactie

