Ware liefde (verhaal van Vroems

Het is al jaren geleden dat ik ’s nachts slecht sliep en dan maar uit bed ging.
Net als Vroems, maar die sliep geen enkele nacht goed, al jaren niet.
Destijds begon hij te schrijven op het volkskrantblog. Wat was dat lekker levendig.
Toen werd dat opgeheven en verspreidden de mensen zich.

Nu stond ik in de kamer. Wat te doen, de nacht is nog lang, maar niet lang genoeg.
Zal ik gaan gymmen? De afwas nog doen waar ik gisteren geen zin in had.
Alles gedaan. En nu?
Klaar wakker.

Computer aan, gisteren vond ik op de losse harde schijf van Vroems al zijn verhalen. Niet dat ik die niet al elders had opgeslagen, maar op zijn eigen schijf gaf dat een heel ander gevoel.
En ik begon weer te lezen, om hem weer te zien, zijn glimlach, zijn afleiding, het volkskrantblog met zijn bijzondere bloggers waar Vroems zich in nachten mee kon vermaken met discussies met o.a. 100 woorden, waar hij echt van genoot, het niet met elkaar eens zijn, elkaar overtuigen met respect en steken en een lach.
Maar ook af en toe een verhaal over liefde.

————————————————————————————

Ware liefde

Ze komt binnen met haar emmer
en zegt geen woord.
Ik word genegeerd.
En ze weet dat ik kijk.
De doek wordt uitgeknepen.
Alles van zijn plaats.
Overal moet schoon.
Een vrouw van daden
Eén keer, bij het kozijn,
kijkt ze mij onbewogen aan.
Maar veelbetekenend.

Ze laat de dweil zien:
Bruin.
Ik zeg maar niets.

dweilvrouw

En ze gaat zoals ze kwam.
Geen woord.

Dan hoor ik de wasmachine draaien.
Een vaat die klinkt.
De stofzuiger op volle kracht.
Lieve hemel nog aan toe.
Wat een prachtvrouw is dit toch.

© Vroems
6 januari 2008

Dit bericht werd geplaatst in Vroems en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

10 reacties op Ware liefde (verhaal van Vroems

  1. Dat is echt mooi!

    (En dat heeft NIETS met al dan niet geëmancipeerd te maken, voor ik er op afgemaakt wordt 😉 )

  2. EJW zegt:

    Prachtig gedicht. Van schoonheid val ik stil, dus laat ik het hierbij . .

  3. Was bijna van plan Mokums meisje af te maken 🙂

    Ik wil ook zo’n prachtvrouw

  4. Appelvrouw zegt:

    @ Mokums meisje,
    Ik begrijp niet wat je bedoeld met geëmancipeerd zijn en afmaken.
    Die rollenpatronen maken het leven een stuk makkelijker!
    Iedereen weet wat ie moet doen.

    @ EJW,
    Dat is goed 🙂

    @ Henk,
    Ik denk dat het Mokums meisje daar wel tegen kan.

    Ik wil ook zo’n vrouw.
    Ben jaloers op de energie die ik destijds nog had, en hoe heerlijk het was om met de dweil door de kamer te gaan.
    Nu ben ik al blij als ik met een vaatdoekje over het aanrecht ga.

  5. @appelvrouw: Ah daar gaan we al. Het is maar goed dat wij niet getrouwd zijn appelvrouw. 😉

    @Henk: Euhm… begeef jij je doorgaans niet in de buurt van Staphorst ergens? Daar moet je ze toch probleemloos kunnen vinden… 🙂

  6. Blewbird zegt:

    Stil prachtig!

  7. Appelvrouw zegt:

    Mokums meisje.
    Ik zou nooit een “geemancipeerde” man willen. Vreselijk als hij mijn kleren verstelt en ik de vuilnis buiten moet zetten.
    Mensen gaan ook veel makkelijker scheiden nu ze niet meer afhankelijk van elkaar zijn, al steken ze zich dan weer wel samen in de schuld voor een te duur huis en ieder een auto.
    Maar of ze daar nu gelukkiger van worden?
    Dus laten dat trouwen maar vergeten 🙂 je hebt gelijk.

  8. Appelvrouw zegt:

    Blew,
    Dankje.
    Ik denk dat Vroems ook wel een beetje spotte met mijn schoonmaakdriften, hij had mij niet nodig voor een sopbuitje.

  9. Wat een lief gedicht is dit. Of hij nou een beetje spotte met de schoonmaakdriften of niet, hij genoot wel even van het moment volgens mij.

  10. Appelvrouw zegt:

    Rebelse huisvrouw,
    Ohja, hij vond het waarschijnlijk zelfs goed me zo te zien, in die tijd had hij zelf nog andere taken, hij verbouwde zijn huis, en wie gaat er dan dweilen!
    Maar het trieste was dan wel dat hij het achterhuis had gesloopt en toen zelf kanker kreeg.
    Zijn droomhuis heeft hij nooit kunnen bouwen.

Geef een reactie

