De Punt van Reide, eerste sneeuw in 2014

Het stelde nog niets voor, die sneeuw van gisteren. Ik vond het wel grappig, stak er de draak mee met een foto van mezelf.
Maar het bleek menens met de winter hier in het noorden!

Eerst maar de plaatjes van gisteren.
Hier vanaf Delfzijl naar Termunterzijl naar de Punt.
Dit zijn de Eemshavense heuvels (of duinen dat weet ik niet precies).
Winter-Groningen-25-01-'14-  01- Eemsheuvels

Het spoor naar Aldel (geloof ik, want er reden geen treinen meer)
Winter-Groningen-25-01-'14-  02- Eemsspoor

Aldel fabriek, ze houden nog goede hoop op een doorstart want de ovens worden nog op temperatuur gehouden. Toch is er echt geen bedrijvigheid meer en de politiek ziet geen nut, want er komt toch geen gas uit de eemshaven.
Gesloten is gesloten. Het is zo ver weg van Den Haag dat men niet kan weten hoe groot het hele Aldel fabrieksdorp is.
Hier zie je de lange pijp waar het bauxiet doorheen ging.
Winter-Groningen-25-01-'14-  03- Aldel-Bauxietleiding

Dit is bij het vroegere dorpje Oterdun.
Dit dorpje bestaat niet meer omdat de industrie zou oprukken.
Kennelijk was men iets te voorbarig want nu wordt de industrie weer afgebroken.
Winter-Groningen-25-01-'14-  04- navigatiepunt

Alleen het kerkhof van Oterdun ligt er nog. Misschien wilden ze de fabrieken daar omheen bouwen.
De graven dateren zo rond 1880.
Winter-Groningen-25-01-'14-  05- Begraafplaats Oterdum

Winter-Groningen-25-01-'14-  06- langs de palen

De zee is er grijs, net als het slib.
Winter-Groningen-25-01-'14-  07- Grijze zee

Veel grijzer zal het wel niet worden.
Winter-Groningen-25-01-'14-  08- Nog meer grijs

Geschutskoepel.
Dat is alles wat ik er over weet te vertellen.
Winter-Groningen-25-01-'14-  09- Geschutskoepel

Een van de twee bunkers.
Daar weet ik ook al niets over te zeggen.
Winter-Groningen-25-01-'14-  10- Bunker

We hebben, na een poosje in de ijzige kou te zijn geweest,verrukkelijke lekkerbek gegeten in Termunterzijl bij het Vispaleis (ps: Nooit naar het andere restaurant gaan!)
Een echte aanrader! Al is het geen leuke locatie om te zitten, maar het eten maakt alles goed, geweldige vis, en niet vet. Zelfs ik kreeg geen last van maagzuur.

En toen bleek het zomaar serieus te zijn met de sneeuw, in tegenstelling tot wat ik gisteren nog veronderstelde.

Vannacht kregen we echte witte sneeuw die in de achtertuin bleef liggen.
Winter-Groningen-26-01-'14- echt sneeuw 2

Zo was het vanmiddag op de weg
Winter-Groningen-26-01-'14- echt sneeuw-1

Het lijkt natuurlijk heel wat. Maar we zijn bij de graven gestopt en daar wat foto’s gemaakt.
Toen weer met de auto naar de Bunker. De enige manier voor mij om er te komen.
Daar zijn de andere foto’s gemaakt, op maar een klein stukje van de grote punt, dat is mijn actieradius nu eenmaal. 50 vierkante meter maximaal.
Maar meer is er ook niet te beleven. Het blijft wandelen over de dijk, en eerder heb ik helemaal aan het einde wel eens zeehonden gezien.

Dit bericht werd geplaatst in Bekijks-foto's, Uit in Eigen Land en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

21 reacties op De Punt van Reide, eerste sneeuw in 2014

  1. Blewbird zegt:

    Prachtig grijs en verlaten! Hier (randstad/Leiden) ligt geen sneeuw en is het nog geen winter. Het lijkt mij de moeite waard om toch eens te onderzoeken hoe het met de bunkers zit waarvan je zulke mooie foto’s hebt gemaakt. Ik houd erg van beton en prikkeldraad (en dus NIET van oorlog en kampen enzo!).

  2. reinejragolo zegt:

    http://www.online-begraafplaatsen.nl weet te melden dat de bronzen hand onlangs gejat is.

  3. Appelvrouw zegt:

    @ Blewbird,
    De bunkers en de geschutskoepel hebben uiteraard wel met de oorlog te maken.
    Ook ik vind prikkeldraad erg interessant, tot je er zelf in vast zit, dan is het wat anders.

  4. Appelvrouw zegt:

    Reine,
    Oh, daar staat nog meer wat ik niet wist. Het was wel even zoeken.

    “het kerkhof bestaat uit een aantal zerken dat aanvankelijk op het kerkhof van het dorp Oterdum stond. dit dorp is afgebroken om plaats te maken voor de oprukkende industrie (die tot op heden daar niet is aangelegd) en verhoging en verbreding van de zeedijl in het kader van de deltawerken. een groter aantal is verplaatst naar de begraafplaats van Farmsum. het monument op het kerkhof, een naar de hemel geopende hand, is onlangs, vanwege het brons, gestolen.”

    Ik weet niet wanneer dit geschreven is op de site. De hand staat er maar ik heb het niet als brons gezien, vermoedelijk nagemaakt van zwarte klei…

  5. Arjan Fernhout zegt:

    Ik ben jaloers. Als mijn gade een beetje sneeuw ziet … Mooie strakke foto’s en met woorden deels een goed sfeerbeeld over het noorden. Zou het goed doen tussen de hangende tuinen in het hoofdkantoor van de Gasunie in Groningen.

  6. Appelvrouw zegt:

    Arjan,
    Mijn partner houdt ook niet van sneeuw, maar omdat hij deze week vertrekt naar Indonesië doet hij deze concessie.
    Dank voor het compliment.

  7. EJW zegt:

    Ben blij dat de sneeuw hier nog wegblijft. Mooie plaatjes heb je geschoten

  8. Me Appelvrouwtje,

    Het zijn mooie foto’s – geschoten is een rot woord brr – van de natuur om je heen. Je kan aan de foto’s zien hoeveel vreugde het geeft. De reacties zijn erna. Ik wil niet opscheppen, maar gezien ik Spanje voor gezien houd en voor het noorden van Amerika kies, kunt u zich voorstellen wat mij daar overkomt als het winter is. De seizoenen zijn er duidelijker. Geen kwakkel winter etc. Hier gaat men met het vergrootglas de tuin in om een logje te schrijven over wat op een ‘seizoen’ gaat/moet lijken. Nee, in Noord-Amerika is dat anders.Ski- en sleeplezier, ten over.Geef mij de foto’s die daarover iets te zeggen hebben maar. Google is naar Acadia… .

    Ik dacht even de Pyreneeën te zien. het waren zandhopen.
    s’ Avonds zie ik bergen genoeg als ik mijn vrouw een kus geef…, zo plat is Nederland ook niet.

    Gebruik geen okselfris maar antivries want voor je het weet bevriezen je oksels in dit barre Noordelijke weer.

    Ik stop met mijn speels antwoord,

    Groet,
    Robert Kruzdlo

  9. Laila zegt:

    Prachtig zijn de foto’s, die het desolate van de streek weergeven.
    Ik ben benieuwd of een verschuiving gaat plaatsvinden naar “lokale politieke partijen”zoals nu in de krant staat.

    Een paar jaar geleden hebben we mijn schoonmoeder nog getracteerd op vis in Termunten; een favoriet plek voor haar.

  10. Mooie, ijzige foto’s!

  11. Appelvrouw zegt:

    @ EJW,
    Hier heeft het wel iets gedooid maar niet genoeg om de laag sneeuw te doen verdwijnen.
    Vanmorgen kon ik hier nog niet fietsen, het was een vieze glibberboel, de paar fietsers die ManB en ik vanuit de auto zagen gingen echt met gevaar voor eigen leven op pad. Het waren dan ook alleen jongeren die nog wel tegen een valpartijtje kunnen.
    Ik moest om 9 uur bij de voetendokter zijn, en gelukkig kon ManB een uur later op zijn werk beginnen zodat hij me kon brengen.
    Anders had ik het afgezegd.

    @ Robert,
    Omdat ik in Nederland leef, maak ik dus ook plaatjes van Nederland.
    Eigen land eerst is nog steeds mijn motto (dat is wat anders dan eigen volk, al ben ik wel eenkennig).
    Ik hou van ijsglijden en er bestaan ook ijssteps, zodat je als een soort slede steppend het ijs op kunt, dat lijkt me echt geweldig. Maar ik woon hier en daar is dat niet nodig.Verder is het voor mij niet weggelegd om te genieten van zulke winters waar jij over spreekt. Ik kan nu eenmaal niet uit de voeten.

    Kus jij alleen ’s avonds je vrouw?
    Of is ze overdag skiën? 🙂

    @ Laila,
    Doorgaans wordt desolaat niet als positief gezien, maar ik ervaar het wel zo.
    Ik hou van deze verlatenheid, hoe minder mensen, hoe meer ik geniet.

    In Termunterzijl heb je twee gelegenheden om vis te eten, het ene is het restaurant. Daar vinden ManB en ik het eten vreselijk vet. Daar gingen we eens naar toe op een maandag, omdat het Vispaleis toen geslotenw was. Nog twee dagen zat ik met maagzuur.
    Jij noemt Termunten, ik neem aan dat je hetzelfde bedoelt.

    @ Felicia,
    Dankje.

  12. Heel mooi, de foto’s! Ben inmiddels terug in Friesland maar hier ligt er nog niets. Waait wel en af en toe doet de zon een poging er even bij te komen. Nu ik dat lees over die Lekkerbek krijg ik daar spontaan trek in. Ga hier in de buurt maar even kijken. Bij jou is me net iets te ver weg. (Ik onthou de tip wel trouwens!)

  13. Appelvrouw zegt:

    Rebelse, goed zo, gewoon Friesland is het beste land van Nederland.
    Punt van Reide ligt ook hier niet dichtbij, het ligt helemaal rechtsonderin Groningen tegen het water aan.

  14. Robert Kruzdlo zegt:

    Dat klopt Bic Appelvrouwtje, Friesland is het beste land van Nederland. PUNT Ik heb dit vaak uitgelegd aan buitenlanders…. . Ik kus mijn vrouw alleen als ik haar bergen zie net zo goed als je met een fototoestel kan schieten. Toch?

    Groet

  15. Appelvrouw zegt:

    Robert,
    Maar heb je het wel eens geprobeerd uit te leggen aan Nederlanders?
    Of bedoel je buitenstaanders?

    Als je bergen ziet… dat klinkt niet best, ik zie ook vaak tegen bergen op. Maar misschien bedoel je dat je dan bergen wilt verzetten, en dan begin je wellicht kussend en dan schieten je ogen vuur.
    Tegenwoordig kan alles, foto’s schieten, vuur schieten en bergen naar Mohammed laten komen, al was dat al lang zo.

  16. fulpsvalstar zegt:

    Heel bijzonder, een geschutskoepel en wel……zonder koepel.

  17. Arjan Fernhout zegt:

    @Appelvrouw 07:49 Haha … dan ben ik ’s avonds het kacheltje (om mijn tekst 22:33 af te maken). Maar niet nadat ze van de sneeuw genoten heeft. Ze is Indisch overigens …

  18. Appelvrouw zegt:

    @ Fulps, in den lande zijn er meer zonder koepel, geen idee of die aan flarden geschoten is, of meegenomen als souvenir, of nooit bestond.

    @ Arjan,
    Nu begrijp ik het. Je vrouw houdt wel van sneeuw, en je was jaloers op de sneeuw, niet op dat ik een partner heb die wel mee wil.
    Mijn partner heeft ook Indisch bloed. Het enige nadeel wat ik daarvan ondervind is zijn drang om alles van daar beter te vinden dan hier. Zijn moeder hoopt ook dat hij daar blijft omdat hij meer Indisch is dan Nederlands. Van mij mag hij, als hij maar wel meehelpt de hyptheek hier te betalen…

  19. Een sneeuwbel in Groningen, hoor je Kamp denken. Dat wordt straks een bidbook voor de OS in Gr. als straks de aardbevingen het onbewoonbaar, maar niet onbespeelbaar hebben gemaakt 🙂

  20. Appelvrouw zegt:

    Spelen is best leuk maar niet met kamp! Of als sneeuwbal en maar daar houdt het dan wel mee op.

  21. Lehti Paul zegt:

    Al grasduinend door je blog, zie ik precies dezelfde paddestoel, met een iets ander verhaal http://lehti-paul.blogspot.nl/2013/05/ode-aan-oterdum-een-dijk-van-een-dorp.html.
    Die hand was volgens mij eerder gestolen. Toen ik daar rondliep in mei 2013 was er wat plastic rond de sokkel gewikkeld.
    Over Weiwerd, het andere gesloopt dorp, (van Heveskes bleef alleen kerk staan staan, bij Weiwerd bedachten ze zich tijdens het afbreken) werd in 1975 ook een mooi polygoonjournaal gemaakt (14 kinderen op de school, winkel sluit na 55 jaar, duurt maar 2 minuten)
    [video src="http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/transcoded/4/41/Afbraak_van_dorp_Weiwerd_Weeknummer%2C_75-37_-_Open_Beelden_-_62122.ogv/Afbraak_van_dorp_Weiwerd_Weeknummer%2C_75-37_-_Open_Beelden_-_62122.ogv.360p.webm" /]
    oeps, beetje lange link, staat ook in logje.

Geef een reactie

