Pa mag niet meer rijden!

Schoonvader is een pientere man die zich niet het kaas van zijn brood laat eten.
Ik ben altijd al dol op hem geweest.
90 is hij.
Een half jaar geleden heeft zijn dochter besloten dat pa niet meer mag rijden.
“Onverantwoord pa, je maakt nog ongelukken!”
Ze dramde keer op keer maar door. En probeerde mij aan haar kant te krijgen.
“Wat wil je bereiken, hem zijn onafhankelijk afnemen? Ga jij hem dan overal naar toe rijden?” Nee, aan mij had ze een kwaaie.
Dus werden er andere bronnen ingeschakeld, haar eigen kinderen, jongste net 19 en een klein jaar zijn rijbewijs. “Opa, jij kunt er niks van.”
Kleindochter tegen oma: “oma, opa kan echt niet meer rijden hoor, daar moet je wat aan doen.”
Schoonmoeder is vreselijk bevattelijk voor haar dochter en kleinkinderen.
Ik kon praten als brugman maar naar mij luisterde ze niet. Ook zij begon tegen hem te zaniken over zijn rijstijl.
Op een dag in het nieuwe jaar, toen de hele familie er was, hief schoonpa zijn glas, en zei: “ik moet met jullie praten.”
En zo stak hij van wal, dat hij dat gedram nogal zat was, dus er moest iets gebeuren.
Wie was bereid hem twee keer in de week naar het zwembad te rijden?
En wie twee keer in de week naar fitness, en wie naar zijn ouwemannen clubje op maandagmiddag?
“Niemand?”
Nee niemand. Ja, ik wel maar ik rijd al te lang niet meer, zodra ik het weer kan… maar ik zweeg natuurlijk.
“Goed,” ging schoonvader verder. Dat had ik wel verwacht. En daarom heb ik rijexamen gedaan bij een heuse rijinstructeur”
“En hier heb ik de uitslag. Dochter, lees jij het maar hardop voor. Want het zal je goed doen.”
Dochter Dramkont glom bijna van vreugde. Eindelijk is pa op zijn slechte rijgedrag gewezen.
Maar niets was minder waar!
Geslaagd met vlag en wimpel!
Dochter was het er niet mee eens, maar schoonpa snoerde haar de mond, “niemand maar dan ook niemand hoeft mij ooit nog te zeggen dat ik niet goed kan rijden. Hier heb ik het bewijs en vanaf nu hebben jullie dat te respecteren.”
“Schoonvader, wat ben ik trots op je!” riep ik uit om de spanning te doorbreken, en toen stond ik op, opende mijn armen voor hem, “en nu wil ik je even vastpakken,” en ik drukte me stevig tegen hem aan. En natuurlijk reageert hij daar altijd verheugd op.
Heerlijk zo’n schoonvader!
Toen volgenden de anderen ook.
Pa mag lekker weer rijden!
Hahaha.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

17 reacties op Pa mag niet meer rijden!

  1. kleinborkel zegt:

    Pa is gekke Henkie niet. 🙂

  2. Mooi zo’n schoonpapa!

  3. reinejragolo zegt:

    “Rijexamen bij een heuse rijinstructeur”

    Goed gevoel voor humor.

  4. EJW zegt:

    Fantastisch, zo’n schoonvader. De meesten hebben op die leeftijd al problemen met een scootmobiel

  5. Die hele participatie-ideologie neemt ie tussendoor op de schop
    De mantelzorg neigt immers vrijwel altijd tot bevoogding, betutteling en kleinering
    “Ouderen dienen zlm zelfstandig aan alles deel te nemen”
    Aan mijn hoela, je a.s. nabestaanden willen het nu voor het zeggen hebben
    Om groot te worden, word je als kind al zlm klein.gehouden
    Om oud te worden, kleineren ze je met dezelfde ‘goede bedoelingen’ 😉

  6. Intelligente oplossing van je schoonvader. Leuk!

  7. Appelvrouw zegt:

    @ KLeinborkel,
    Dat is ie zeker niet!

    @ Beeldspreker,
    Vind ik ook. Ik heb altijd bewondering voor hem gehad.

    @ Reine,
    🙂
    Hij heeft zo zijn connecties, dat is geen humor.
    Maar zelfs dochter had het niet door geloof ik.
    Hij heeft ook gewoon in zijn eigen auto gereden 🙂

    @ EJW,
    Hij is ook altijd met techniek bezig en nog volop actief met computer en tablets en smartphone.
    We doen er over of dat niet normaal is, maar misschien zijn er wel heel veel ouderen zo bij de tijd.
    Scootmobiel? Praat me d’r niet van, zulke ondingen. Ik kan goed begrijpen dat men daar ongelukken mee maakt.
    ik reed zelf de eerste de beste keer al tegen een deeltaxi (voor gehandicapten en ouderen vervoer), daar heb ik nog een litteken van, dat is nog te zien op een foto die ik hier op mijn blog heb staan met die smalle schoen van mijn vriendin ernaast.

    @ Artafterallart,
    Dat zeg je allemaal weer heel duidelijk.
    Het is ook de reden waarom ik geen kinderen wilde, angst dat ze me later zouden klein houden.
    Ik twijfel bij veel dingen aan goede bedoelingen, volgens mij gewoon eigen belang.

    @ Mokums meisje,
    Het is ook een intelligente man 🙂

  8. Je kan een boek schrijven over levensgevaarlijk rijgedrag van de oudere weggebruiker maar als je schoonpa met vlag en wimpel slaagt voor de rijtest krijgt hij mijn zegen

  9. Appelvrouw zegt:

    Henk, dat boek kun je ook schrijven over jongeren en middelbare leeftijden, maar ja dat vinden we niet nodig. Schoonpa doet zijn gehoorapparaat uit als schoonmoeder er naast zit zodat hij zich beter op de weg kan concentreren 🙂
    Van haar word ik ook echt gek als ze zit te instrueren. Aan haar eigen rijstijl mankeert ook wel wat, dus ik geef hem groot gelijk. Lekker stil.

  10. reinejragolo zegt:

    Dan zet hij zeker ook zijn bril af zodat hij niet schrikt van al die gevaarlijke weggebruikers.

  11. Appelvrouw zegt:

    @ Reine,
    Klopt, hoe weet je dat!?

  12. Aad Verbaast zegt:

    Rijdt hij ook in een auto van 90 jaar oud?

  13. Appelvrouw zegt:

    Aad, nee hoor, hij betaalt gewoon belasting voor de 4wiel aandrijver, die zo hoog zit dat hij over alle karretjes heenkijkt.

  14. Haha, heerlijk, zo’n schoonvader! Gelijk heeft hij. Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die veel slechter rijden maar omdat die de helft jonger zijn hoor je er niemand over.

  15. Met schoonpa vergeleken is mijn vader nog een snotneus van net tachtig. Gekeurd en helemaal goedgekeurd en terecht. Hij gaat de 90 ook nog wel halen. Achter het stuur. Overigens, als hij naar het zwembad wil, gaat hij gewoon lopen, net zo makkelijk.

  16. Appelvrouw zegt:

    Karin, ik ben wel eens jaloers op zulke gezonde mensen.
    Mijn schoonmoeder (80) gaat ook vaak einden wandelen, maar schoonvader heeft een kapotte voet en het zwembad is een beetje te ver weg.

  17. Appelvrouw zegt:

    @ Rebelse huisvrouw,
    Precies wat je zegt: die zijn jonger en die wordt het rijbewijs niet afgenomen.
    Overigens moeten ouderen toch eens in de zoveel tijd gekeurd voor het rijbewijs, al gaat dat dan alleen om het medische aspect.
    Rijvaardigheid wordt dan niet beoordeeld.

Geef een reactie

