Date in Amsterdam

Amsterdam….
Wat een immens groot station, wel 56 perrons.
Waar moest ik heen!
Ongetwijfeld zou ik hem direct herkennen, het beeld wat ik van hem gevormd had was rond en warm.
Date Amsterdammer- Kabor-kabouter

Er stond niemand die me opviel.
Straks had hij me erin geluisd.
Misschien stond hij in een hoekje naar me te kijken, en omdat ik niet die spannend uitziende vrouw ben die hij zocht kon hij gewoon doorlopen zonder naar me om te kijken.
Ik kon ook zo weer in de trein stappen, zou ik het doen?
Het was wel verleidelijk, niet voor schut staan wachten op een station waar ik in de maling genomen werd.
Toch liep ik even een stukje weg van de trein, stel dat hij toch ergens stond te wachten, of mij niet kon vinden, of te laat was.
Het duizelde me van al die haastig afscheid nemende mensen met koffers die misschien wel de Thallys naar Frankrijk namen.
De omroeper zei dat de Snellzug was aangekomen op perron weet ik veel.
Ik zocht de uitgang maar kreeg haast hyperventilatie van al die drukte, wat deden al die wachtende mensen daar eigenlijk!
Er was niemand die op mij wachtte.

Rechts van me stond een enorm bord met een papegaai van de bond tegen vloeken. Inwendig begon ik te vloeken toen een blondine met zwarte bril mijn pad blokkeerde.
Verderop een groot plakkaat met vreemde, veel te kleine, lingerie waar prachtige meisjes in zaten. Ik dacht aan mijn ondergoed waarvan iemand eens zei dat het zo tuttig was, maar te klein ondergoed is toch ook niks?
Er ijsbeerde een meisje die volgens mij op jacht was.
Wat een winkels overal!

Ik zocht de ronde figuur, ik wilde niet voor niets die hele lange reis gemaakt hebben.
Hoe had ik zo dom kunnen zijn te denken dat hij serieus was, mijn hoofd voelde rood van schaamte.
Waarom ging ik nog verder het station in, waarom ging ik niet snel terug in de trein.
Ik werd moe van alle indrukken.
De klanken van een draaiorgel kwamen me al tegemoet, dat zou een reden moeten zijn om terug naar de trein te gaan, maar ik bleef rechtdoor gaan, recht op het geluid af.
Buiten gekomen had ik het liefst mijn oordopjes ingedaan, maar ze zaten ergens onderin mijn tas waar ik zo snel niet bij kon.
Ik zag alleen maar tramhaltes, en links bij het water was een houten koffiehuis.
Mensen namen foto’s van andere mensen, ik draaide me om, om niet bij een vreemde herkenbaar in beeld te komen. Voor je het weet sta je ergens op internet te kijk.
Ik voelde me verloren in die drukte, keek nog eens om me heen. Waarom hadden we ook niet afgesproken waar precies op het station we elkaar zouden ontmoeten.
In Groningen kun je elkaar niet mislopen maar hier kun je elkaar niet vinden.

Ga terug, ga direct terug, riep een stemmetje in me. Deze nachtmerrie wilde ik direct vergeten.
Ik draaide me om en liep het stationsgebouw weer in met een mengeling aan gevoelens:
diep teleurgesteld dat ik er in getrapt was, de hoop op een fijne middag de grond ingeboord.
Maar ook opgelucht: zo voorkwam ik een teleurstelling dat hij tegenvalt, nu had ik geen confrontatie met pijn en onvermogen.

Verdwaasd liep ik terug tussen al die mensen, maar nu merkte ik ze amper meer op.
Ik ging terug naar huis, zonder aangeraakt te zijn, zonder verrukkingen.
Maar wel met lesmateriaal:
Reis nooit naar een vent die mooie praatjes heeft.
Date Amsterdammer-Willem de Koning
(afbeelding van Willem de Koning)

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

22 reacties op Date in Amsterdam

  1. Ach, wat zonde. Misschien had hij wel een heel goed excuus? Je weet maar nooit…Maar het is inderdaad lastig op een perron af te spreken in Amsterdam. Zelfs voor de deur is het al niet meer te doen – er lopen gewoon teveel mensen rond.

  2. Het verschil tussen Centraal station Groningen en Amsterdam is wel groot ja, ik weet het. Hetzelfde verschil als tussen vliegveld Eelde en Schiphol. Daar kwam mijn Groningse lief tot zijn schaamte achter toen hij prompt verdwaalde op Schiphol bij het ophalen van zijn zoon. Lief dacht altijd dat ik westerse kletspraatjes verkocht als ik moest glimlachen om het formaat van Eelde… 😉

  3. Ik probeer Amsterdam CS, en eigenlijk heel Amsterdam te vermijden… Veel te grot, te druk en te veel mensen en herrie. Daar is zelfs Den Haag Centraal een klein stationnetje bij.
    Een vent met mooie praatjes… tja, ook die moet je vermijden…

  4. martin zegt:

    Tjammer, druk maar ook altijd wat te zien. En er zijn wel rustige plekjes ook.

  5. Je bent wel echt wanhopig hé ? 🙂

    Maar eigenlijk denk ik dat dit een jeugdherinnering is

  6. martin zegt:

    Henk Thalys?

  7. EJW zegt:

    Een trieste dag. Ik denk dat er veel triestigheid is op stations. Dates die niet op komen dagen of de trein gemist hebben waardoor men denkt dat ze niet op zijn komen dagen. Ria had ook een date http://ejwblog.wordpress.com/2013/03/08/date-int-vrouwendag/

  8. Ik vind het een schoon verhaal. Een mens op zoek naar liefde. In de grote vreemde wereld.

  9. Appelvrouw zegt:

    (op dit moment zie ik geen reacties meer, zijn ze opgelost? maar er moeten er 8 zijn)
    Heb die allemaal gelezen en er een reactie op gegeven.)

    @ Rebelse huisvrouw,
    Excuses tellen niet als men met mij afspreekt 🙂

    Vreselijk zo’n station.
    Doet me denken aan Indonesië waar ManB naar toe ging, en weer gaat.
    Staan er bij het station (vliegveld) drommen mensen met een groot naambord omdat ze gestuurd zijn om je op te halen.
    Zie maar dat je tussen al die naamborden je eigen naam kunt vinden.

    @ Mokums meisje,
    Jij weet waar je over praat 🙂

    @ Beeldspreker,
    Eigenlijk moeten we wel heel veel vermijden.
    Alleen station Groningen Noord is nog betrekkelijk overzichtelijk.
    Maar om daar nu af te spreken is dodelijk! Zo kil en afstandelijk. Niets te doen.

    @ Martin,
    Rustige plekjes op station Amsterdam?
    Voor paartjes?
    Nee, dan wil ik er niet naar toe.
    Als je genoeg energie hebt in je hoofd is het vast heel leuk om daar een poosje war te nemen.

    @ Henk,
    🙂 Ja ik ben echt wanhopig!
    Mijn allesheler heeft me Maca voorgeschreven, een libidoverhogend middel.
    Dat mocht ook wel want het was al tijden 0. Al vond ik het leven ook wel rustig met 0.

    @ EJW,
    Och arme Ria,
    Ik heb haar verhaal nog eens gelezen. Echt triest, maar men moet iets ondernemen om wat mee te maken, en daar horen tegenvallers ook bij .

    @ Evy,
    Ja, dat is zo. Liefde… of gewoon avontuur.
    Daar gaat het om. Mislukkingen maken het ook mooi, als er een nieuwe date is, het zal altijd wel een keer lukken.

  10. timmerark zegt:

    Heel helaas herkenbaar.

  11. Mark zegt:

    Ik kom de volgende keer wel met de stadsdienst…welke lijn was het ook al weer ??

  12. Wllm Kalb zegt:

    Ach ja, daten op een station: valse start. Zie mijn verhaal: Even geen rode tas http://wp.me/p1MauM-OV

  13. Appelvrouw zegt:

    @ Timmerark,
    Ik vind het ook wel weer leuk, achteraf, als er tzt maar iets positiefs tegenover staat.

    @ Mark,
    Tja, ze hebben de stadsdienst opgeheven.
    Maar lopend kun je hier wel komen.
    Zal ik vast koffie zetten?

    @ Wllm,
    🙂
    Ach ach, ook jouw verhaal kan ik zo goed begrijpen!
    Is me ook eens overkomen toen ik nog geen 20 was. Wat een afgang!
    En later, met een man die blind was.Maar zijn hond kon me wel vinden.

  14. Hier in Zwolle gaat dat in één keer goed, we zijn alweer meer dan 5 jaar getrouwd!

  15. Waarom ben je aan het daten, je bent toch al getrouwd?

  16. Appelvrouw zegt:

    Karin
    Ik date ook niet om een huwelijkskandidaat op te sporen, de meeste datende mannen zijn toch ook al getrouwd.

  17. jokezelf zegt:

    Mooi geschreven en heel herkenbaar. Heb ik ook een keer meegemaakt. Ik ging ervoor naar een groot restaurant ergens in Noord Holland. Ik had geen foto van hem, maar ik had wel mezelf beschreven. Dom natuurlijk, want zo kon ik niet zien of een van de heren die binnenkwamen mijn date was. Lang verhaal kort; hij kwam niet opdagen. Ik was héél pissig kan ik je wel vertellen. Maar je hebt natuurlijk gelijk; als je niks probeert, maak je ook niets mee. En met mijn laatste date ben ik nu alweer 5 jaar getrouwd. Die liet zich wèl kennen (in een andere restaurant).

  18. Apiedapie zegt:

    Blind dates, zucht, gewoon alletwee een witte stok meenemen. Dan loop je elkaar niet mis.

  19. Appelvrouw zegt:

    @ Joke,
    Achteraf toch een aardig avontuur?
    Ik heb Vroems ook via internet leren kennen, de eerste keer was in februari, en we spraken af in het stadspark, want ik spreek nooit in restaurants of cafés af. Ik had zelfs een thermoskan thee mee genomen en zo hebben we een paar uur in het park doorgebracht. Was heerlijk!
    We trouwden toen hij terminaal was, best wel wrang want ik had wel eerder gewild.
    Een half jaar later overleed hij. Maar mijn liefde is niet over.

    @ Apiedapie,
    Dat is misschien wel het beste, met rode strepen en die recht vooruit steken.

  20. Rick zegt:

    Je weet toch uit ervaring dat van een eerste date op een station niks goeds komt. Zijn altijd rare mannetjes

  21. Appelvrouw zegt:

    Rick 🙂
    Ja, nu je het zegt, Stom dat ik dat kon vergeten!
    Volgende keer maar bij de klimwand.

  22. Rick zegt:

    veel beter

Geef een reactie

