Ik ging weer naar een masseur

Hij wilde niets van me weten zodat hij helemaal open en vrij de massage in kon gaan.
Ik had wel graag een ontspannen gesprekje gewild in plaats van meteen op tafel te gaan liggen. Zelfs artsen doen dat om je op je gemak te stellen. Maar hij was geen arts, hij was rebirth masseur. Zei hij. En wat weet ik er van, er zijn zoveel soorten, mij kunnen ze echt van alles wijsmaken, ik geloof het gewoon.

Hij vroeg of het warm genoeg was in de kamer.
Ik had 9 km gefietst en zou liever even afkoelen het was mij veel te warm.
Maar ik zou het vanzelf merken dat die temperatuur toch fijn was, zei hij.
“Ik wil graag dat je al je kleren uittrekt, ook je ondergoed.”
Waarschijnlijk heb ik hem heel dom aangekeken want hij legde uit waarom:
“Je voelt je vrij, onbelemmerd, en ongehinderd door kledij. Net als bij je geboorte toen je ook helemaal bloot was. Vrij van schaamte. Zo ben je toch geboren uit je moeder?”
Dat had hij niet moeten zeggen maar ik zweeg. Ik herinner me mijn geboorte nog goed, het was een traumatische ervaring. Ik had zo’n hekel aan mijn moeder dat ik er flink de vaart in had zodat ik zo snel mogelijk los van haar kwam. En toen ik eruit was sloeg de baker me op mijn (toen nog heel kleine) billetjes want zij vond dat ik moest brullen. En dat heeft ze geweten!
Denk nu niet dat ik me bevrijd voelde want het trauma van in mijn moeder te hebben gezeten werd vervangen door even erger handelingen.
Ik werd gewassen met een ruw washandje, ik zeg je dat ik nog altijd een hekel heb aan mensen die me zo nodig willen wassen (en scheren!), en vooral aan badstofwashandjes!
Nadat ze me had ingewikkeld kwam het allerergste.
Ik werd op mijn moeder gelegd en zag haar grote dreigende borst voor mijn neus en ze drukte de tepel in mijn mond zodat ik moest zuigen.
Gatsi, ik zeg je eerlijk, ik heb nog altijd kotsneigingen bij zuigen. Zelfs op mijn duim heb ik dat nooit gedaan.

Ik liet de masseur dus maar wat kletsen terwijl ik probeerde geen schaamte te voelen toen ik me uitkleedde en hij daar in zijn kruideniersjas stond. Tenminste zo zag ik zijn uniform voor me. Het zal wel iets anders geweest zijn maar volgens mij was het grijs.
Een grijze man die mij opnieuw geboren laat worden.
Als hij dat hele verhaal van mijn echte geboorte nou niet had verteld was het misschien nog wel wat geworden.

“Lig je zo goed? Moet er nog een kussentje onder je knieën?
Eerst ga ik je voeten masseren voor de ontspanning.”
Mijn voeten doen nog pijn van de voetreflexmassage van vorige week. Ik heb er geen zin in. De echte voetmassage is heerlijk maar deze vreemde vormen veroorzaken alleen maar napijn.
Ik weet nog dat ik eens een vrijer had die met een zweepje onder mijn voeten sloeg, op het holle zachte deel. Ik werd gek van opwinding, en de pijn was daarna alleen maar heerlijk.
De handdoek die de masseur over me heen gooit veroorzaakt veel te veel wind waardoor ik me koud voel worden.
Koud zo in mijn nakie voor een wild vreemde man die me uit mijn cocon gaat trekken.
Hij friemelt wat aan mijn tenen en draait er rondjes mee. “Als je onrustige kinderen hebt worden ze heel rustig van dit eentonige draaien”
De kinderen voor wie ik zorgde zouden me nooit hun voetjes hebben aangeboden, dat zou oorlog zijn geworden, of erger, ik zou aangeklaagd zijn wegens tenenmishandeling.
Wat me opvalt is dat de masseur zit. Volgens hem masseer je het meest ontspannen in zithouding. Maar volgens mij is dat niet waar, het kost je kracht in plaats van dat het je energie geeft. Vertel mij nou niets, ik ben ervaren.
De voetreflexman deed dat ook zittend.
Mensen zijn zo lui tegenwoordig!
“Wat doet dit met je?”
Waarom stelt hij die rare vraag, ik ga echt niet liggen vertellen wat ik voel, ik voel trouwens alleen de pijn van de vorige massage.
“Ik vind het niet prettig, je moet er mee stoppen”, zeg ik zo plots dat ik er zelf van schrik want zover had ik nog niet gedacht.
“Goed dat je het zegt. Ga maar op je buik liggen.”
De tafel heeft geen hoofdgat dus ik lig met gedraaide nek.
Hij gaat aan de zijkant naast me zitten op de rand van de tafel.
Dat is mij veel te dichtbij. Van sommige mannen zou ik dat beslist heerlijk vinden maar deze vertrouw ik niet. Het is niet zuiver, hij wil iets geloof ik, maar ik heb geen zin me in hem te verdiepen.
Hij zit met gedraaide houding en legt zijn handen op mijn onderrug. “Laat alles maar stromen, haal lekker diep adem en gooi het er maar weer uit.”
Ik weet niet of ik dan kan.
Regelmatig verlegt hij zijn handen naar een volgende plek, niet masserend maar alleen neerleggen. Af en toe voelen zijn handen loodzwaar op mijn zere plekken.

Hij zit niet goed, hij moet staan vind ik. Actief. Een actieve masseur heb ik nodig.
Zijn energie wil ik voelen stromen door mijn hele lijf.
Maar een zittende masseur is als een liggende vrijer, dat wordt niets!
Mijn energie is al een jaar helemaal op, mijn accu is toe aan een oplaadbeurt.
Maar dat gaat vandaag niet lukken weet ik al.

Ik moet me omdraaien terwijl hij blijft zitten, dat is gênant genoeg als ik mijn linkerborst onder mijn oksel vandaan moet sjorren. Het is toch al erg genoeg met die dingen dat ze als je op je rug ligt eigenlijk plat bent met bobbels onder je armen.
Hij legt zijn handen op mijn heupen.
Ik wacht af. Eerlijk: ik vind het heerlijk een paar handen op mijn onderrug en op mijn heupen.
Maar hij geeft niet, het is een technisch gebeuren, en daardoor heeft het weinig effect.

Hij staat op en ik voel ruimte. Met mijn benen doet hij hetzelfde, hand opleggen van plek naar plek. “Haal maar goed adem, dieper inhaleren tot helemaal in je onderbuik.” Hij doet het voor, “zo doe je dat.”
Natuurlijk weet ik dat wel van eerder. Maar ik durf niet. Ik mag dan wel bloot zijn zoals bij mijn geboorte, ik heb wel schaamte, zeker bij deze man.
Stuntelig probeer ik dieper te ademen. “Ik help je wel,” en hij legt zijn hand op mijn onderbuik op mijn inademing gaat zijn hand mee omhoog. “dieper dieper, nog dieper” ademt hij zelf voor. Ik denk bij dieper aan iets anders, mijn fantasie slaat volledig op hol.
Na een zoveelste ademhaling krijg ik vloekneigingen en fantaseer van een wild vreemde verrukkelijk man die ik smeek het gggggrr met me te doen, op mijn ademhaling, net zo langzaam, net zo diep. Maar natuurlijk vraag ik nooit.
“En nu alles loslaten en je adem uitstoten alsof je er vanaf wilt”, haalt de masseur me weer uit mijn fantasie. Zijn hand drukt ter hoogte van mijn baarmoeder en ik probeer de diepte te meten.

Ik word dizzy.
“Je hebt het goed gedaan, ik zie dat je losbreekt, laat het maar lekker vloeien. Ik ga je verder helpen.”
Ohnee!
De vliezen zijn gebroken!

Hij verrichte handelingen die ik hier niet zal schrijven omdat die echt niet onder rebirthing vallen, dat weet ik zeker, dus ik wil anderen niet het verkeerde beeld geven van deze techniek daarom heb ik er een hele pagina uitgeknipt.
Maar hij is wel “netjes” gebleven hoor er is “niets” gebeurd.
Echt niets, toen ik naar huis fietste had ik alleen maar verlangen naar die gefantaseerde man. Er zijn helemaal geen bijzondere emoties boven gekomen en geen bevrijding en geen ruzie met mijn moeder, of onverwerkte jeugdtrauma’s (zoals werd beweerd dat dat kon gebeuren).
Niks van dat alles, alleen maar opwinding waarmee ik door het drukke verkeer op de paterswoldseweg en korreweg weer naar huis moest.

Het komt nooit goed met me, ik heb het altijd al geweten.
Morgen maar weer een andere masseur zoeken.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

21 reacties op Ik ging weer naar een masseur

  1. EJW zegt:

    Je zou eigenlijk een minnaar moeten hebben die tevens masseur is. Ik streelde eens een vrouw die zei:”Wat doe je met je handen.” Ik voelde op dat moment een ongelofelijke energie door mijn handen stromen. Nu is dit geen aanbeveling hoor en bovendien heb ik geen massagetafel. Ik zal waarschijnlijk sterven zonder dat iemand mijn speciale krachten zal kennen. Behalve die ene vrouw dan.

  2. Appeltje zegt:

    EJW,
    Oh toe! zucht.
    Niet gebruikte energie, dat is verschrikkelijk.
    Laat me dan tenminste fantaseren als ik mijn eigen massagetafel bekijk die vol barbies staat 🙂

  3. ‘dat is gênant genoeg als ik mijn linkerborst onder mijn oksel vandaan moet sjorren’ – dit zijn van die zinnen waardoor je direct de hele situatie ZO voor je ziet, geweldig!

  4. reinejragolo zegt:

    Rebirthing betekent dus dat je (weer?) bij je volle bewustzijn door dat geboortekanaal moet waarbij je schedel in mekaar wordt gedrukt. Voor zover je het trauma van je geboorte hebt verwerkt kun je dus aan het volgende beginnen.

  5. Appeltje zegt:

    @ Rebelse huisvrouw,
    Dus dat is het geheim van schrijven 🙂

    @ Reine,
    Rebirthing is niks.
    Waar het echt om gaat is dat je even aandachtig naar jezelf moet kijken.
    Ontspanning voor jezelf uit je eigen omgeving zodat je niet afgeleid wordt.
    je kunt net zo goed gaan zwemmen, dat heeft hetzelfde effect. Behalve dat je niet zo verlangend naar huis gaat.

  6. Apiedapie zegt:

    Ik hoop dat het tenminste door het ziekenfonds vergoed werd.

  7. Appeltje zegt:

    Apiedapie,
    Ja helaas wel.
    Want dat stoort me, dat dit, net als voetreflex therapie in de aanvullende verzekering zit, terwijl ze helemaal niks doen! Dat zijn wel allemaal gemeenschapskosten en dat vind ik belachelijk.
    Net zoiets als dat de pil wel in het vergoedingspakket zit en condooms niet.
    Vraag me af of degenen die beslissen dat die of die wel vergoed wordt, zelf wel eens naar zo iemand toe gegaan is voor een behandeling.

    Hobby masseurs zijn veel beter, en nog gratis ook, maar zie ze maar te vinden in Groningen.

  8. Apiedapie zegt:

    Hobbymasseurs die doen het met liefde, dat is zo. Jij hebt het moeilijk als je op je rug ligt, maar da’s niks vergeleken bij een man hoor, als die bij een professionele masseur ligt. Ahum. Dan ben je blij met een handdoekje of een interessant plafond!

  9. Fenny zegt:

    ik vind het al dapper dat je je er aan hebt overgeleverd, aan mijn lijf geen polonaise en rebirthing en naakt bij zo’n vreemde kerel op de tafel, brrrrr aan me nooit niet!

  10. Zo te lezen zat de angst al in het vruchtwater. En, als een ‘walrus’ liggen op de behandelingstafel vind ik niet om van te schrikken, hier in Spanje Cadques zie je in de zomer hele kolonies. Is er geen NATURISN-MASAGE in de buurt, dan heb je ook geen last van knellende textiel. *===(

    Groet

    .

  11. Appeltje zegt:

    @ Apiedapie,
    Waarom hebben mannen het moeilijk, valt het dan tussen hun benen?
    Of reikt ie tot aan het interessante plafond?

    @ Fenny,
    Soms doe je gewoon, je rolt er in. Als ik van tevoren had geweten dat het zo zou gaan was ik er niet aan begonnen. Maar je schakelt gewoon iets uit, en iets anders in.
    Je bent het niet zelf.
    Met bloot zijn heb ik niet zo heel veel, zo vaak in de sauna en vroeger naakstrand geweest op het naaktstrand (bij gebrek aan geld voor een bikini).
    Als je het maar blijft doen dan is het niet eng, en mannen bijten doorgaans niet, dat scheelt, en die het wel doen die krijgen en lel.

    @ Robert,
    LOL.
    Walrussen, I am a Walrus, tsjoekoekoekoeee.
    Badpakken textiel is afschuwelijk klef, dan zou ik ook liever niks aan hebben.
    De enige keer dat ik naar een strand ging in een warm land, was ik in ondergoed, als enige, maar wat is er mis met katoenen ondergoed, in tegenstelling tot zo’n klef badpak.
    Ik kon ventileren.

  12. Fantastisch! Had hij er ook een stoffig bakje met etherische olie boven een waxinelichtje bij? En zo’n zweverige opname van Pachabels’canon? Heerlijk.

  13. martin zegt:

    Massages bij niet verdwijnende spierpijn vind ik al zo erg dat ik dat niet meer heb (of totaal negeer), wedergeboorte lijkt me wel wat, maar dan ook helemaal.

  14. Appeltje zegt:

    Dick,
    Arg, hoezo fantastisch!
    Hij had een flesje olie op de verwarming staan maar dat was denk ik alleen voor de stank, ik bedoel dat hij denk ik vond dat dat een lekker luchtje was en ik vond het stinken.
    En ja muziek, van dat zweverige meditatie gejengel waarbij het kwijlt uit al je poriën sijpelt.
    Dus vroeg ik of de muziek uit mocht omdat het me stoort.
    Pachabels canon in goede uitvoering vind ik wel mooi hoor! Maar duurt vast geen uur.

    @ Martin,
    Voor spierpijn zo ik ook nooit een massage nemen tenzij ik natuurlijk een fine man had die dat zou doen. Maar die heb begint niet aan masseren.
    Wedergeboorte, ja echt helemaal opnieuw, schoon en vrij van klachten.
    Dat lijkt mij ook wel lekker maar beslist geen babytijd meer!

  15. Jajaaa naakt op de behandeltafel voor een zittende masserende wildvreemde kerel, dat werkt pas bevrijdend.
    Mijn hemel, waar ben je toch allemaal mee bezig ? 🙂

  16. Appeltje zegt:

    Henk,
    Wrijf het er nog maar eens in!
    🙂

  17. Mark zegt:

    Ja een goede hobby masseur is soms moeilijk te vinden ,maar ze zijn er wel….wil je een tip appelvrouwtje ?

  18. ezelgedachten zegt:

    Wat een mooi verhaal. Ik moest bijna huilen. Ik wil ook zo’n massage. 😉

  19. Appeltje zegt:

    @ Mark,
    Voor tips sta ik altijd open.Zolang het maar vrijblijvend is 🙂

    @ Ezelgedachten,
    Ik ben bang dat je van zo’n massage echt moet huilen.
    volgens Apiedapie is het voor mannen ook geen pretje.

  20. Lehti Paul zegt:

    Och arme appelvrouw. Ik zou die man zo graag onder handen nemen, gehuld in een grijze stofjas, en dan, terwijl hij zijn slappe lul onhandig klemdrukt bij het omkeren, even overleggen -bij open, tochtende deur- met mijn collega om bij deze onwillige patiënt, wiens afkeer van dat zweverige meditatie gejengel waarbij het kwijlt uit al je poriën sijpelt. (prachtig :-)) om hiervoor de declaratie toch beslist te verdubbelen.

    Ik heb eens mijn verzekeraar voor zo’n kwakzalver in de bouw gewaarschuwd en gevraagd wat ie eigenlijk durfde te declareren voor vier vage plaatjes van binnen in mijn spouwmuur (zou ook een endoscopie kunnen zijn geweest) en zijn in kromme zinnen opgestelde rapport zonder meerwaarde (“niet bekend waar lekkage vandaan komt”). 750 euro vroeg ie!

    Volgens mij zeggen je eerste vijf woorden “Hij wilde niets van me weten“ genoeg.
    En dan Wat doet dit met je?” brrr. Anderzijds, het heeft je er wel toe gebracht om iets te zeggen wat je jezelf in andere situaties wel eens verwijt na te laten. “Ik vind het niet prettig, je moet er mee stoppen”, (zeg ik zo plots dat ik er zelf van schrik want zover had ik nog niet gedacht). Dat lijkt me winst.

    Mocht je op zoek gaan naar een nieuwe masseur, zorg dan dat ie je wel van te voren wil zien/spreken. Ze zijn er vast. Ook in Groningen. En check of er een gat voor je hoofd in z’n massagetafel zit, ligt stukken beter.
    Succes.

  21. Appeltje zegt:

    Lethi Paul,
    🙂 wat ga je die arme man allemaal aandoen.
    Hij heeft al jaren een praktijk, en aangesloten bij dit of dat en kennelijk een contract met de zorgverzekeraar. En ik verbaas me daar altijd over.
    Niet alleen hiermee.
    Eerder heb ik shiatsu massages gehad die niet vergoed werden, maar wel geweldig fijn waren, als het aan mij lag zouden die wel vergoed moeten worden! Maar ja, die man zei dat als dat zo was, hij veel minder gemotiveerde cliënten kreeg. En dat is waarschijnlijk ook zo.
    Helaas zal de zorgverzekeraar niet luisteren als je klaagt over iemand die je met recht een kwakzalver noemen.
    Ik heb wel eens geklaagd over een loophulp die ik in bruikleen kreeg, dat was een ding van 3000 gulden, terwijl er een veel fijnere is die niet zo complex is. Mar het hielp niets, gewoon vriendjespolitiek, het gaat heel raar toe, tenminste destijds, 1 mannetje van de zorgverzekering ging op pad ben bepaalde welke loophulp het beste was, en dat mannetje zelf was natuurlijk hartstikke mobiel, en dus niet objectief in het beoordelen van wat goed is.
    Maar eenmaal een contract dan kieperen ze je er niet zomaar weer uit als er geen ander mannetje komt.
    En heb je als patient pech.

    Die 750 E zal wel niet overdreven duur zijn voor onderzoek naar lekkage.
    Reguliere geneeskunde zal het niet beter doen vermoed ik, maar dan zien we nooit de rekening, en de tekst is nooit begrijpelijk. Ik weet niet wat erger is, kromme zinnen of onbegrijpelijke taal.

    Als ik moet betalen ben ik heel mondig! En als ik geen respect voor iemand heb ook.
    Of als het een Fries is gaat het vanzelf, die zijn veel makkelijker in de omgang: ja is ja, en nee is nee. Al is dat dan soms wel weer lastig want vor mij is nee niet altijd blijvend nee 🙂

    Ha, ik heb zelf een massagetafel met gat.
    En er zijn wel masseurs die aan huis willen komen, helemaal voor niks (of voor mij) maar die willen zelf ook bloot.
    Ik had eens een ontmoeting met een pracht man, heerlijk sportief strak lijf, mooie warme kop en heerlijke handen. Maar ik wist dat ik geen weerstand zou kunnen bieden, en dat leek me toen geen goed moment.
    Voorlopig zoek ik dus maar niet. Sommige dingen moet je ook neit zoeken, die moet je vinden 🙂

Geef een reactie

